Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011

Το μεγάλο φαγοπότι των διοδίων

(από www.tvxs.gr)

Τα παρακάτω δεν απευθύνονται σε σχολιαστές-υποστηριχτές των εργοληπτικών εταιριών και αυτό γιατί καταδεικνύουν την ουσία του προβλήματος που είναι η ιδιωτικοποίηση των πάντων μέσα από κρατικές συμβάσεις με εργοληπτικές «Μπομπολικες» εταιρίες ,οι οποίες εκτός τον άλλων και απολύτως νόμιμα χρησιμοποιούν το κρατικό χρήμα για να πραγματοποιούν επενδύσεις στις υποδομές τους.

• Οι ιδιωτικοί επιχειρηματικοί όμιλοι συμμετέχουν με ίδια κεφάλαια, καλύπτοντας με αυτά λιγότερο από το 10% του συνολικού κόστους. Για παράδειγμα, στη «σύμβαση παραχώρησης» για το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη, σε ένα κατασκευαστικό - μελετητικό κόστος 882,2 εκατ. ευρώ η ίδια συμμετοχή της κοινοπραξίας είναι μόνο 55 εκατ. ευρώ, δηλαδή 6,2%, και άλλα 50 εκατ. ευρώ, που αποτελούν το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας... Το ίδιο συμβαίνει και στο τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, όπου με ένα συνολικό κόστος 2,807 δισ. ευρώ οι ιδιώτες θα καταβάλουν περίπου 240 εκατομμύρια ή το 8,5% του συνόλου του κόστους του έργου, εκ των οποίων μάλιστα τα 100 εκατομμύρια θα αποτελέσουν μετοχικό κεφάλαιο. Ουσιαστικά, δηλαδή, αν αφαιρεθούν και αυτά, τότε η συμμετοχή του ιδιώτη σ' αυτό το έργο θα είναι 4,3%! Οπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι ακόμη και αυτά τα ελάχιστα ποσά καλύπτονται από τις εισπράξεις των διοδίων που τους παραχωρούνται προκαταβολικά - και μάλιστα δραστικά αυξημένα!
• Αντίθετα, ο ελληνικός λαός καταβάλλει με «ζεστό» χρήμα από τον κρατικό προϋπολογισμό ή και από κοινοτικές επιδοτήσεις ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του συνολικού κόστους, ενώ το υπόλοιπο προέρχεται από δάνεια. Για παράδειγμα, για τον άξονα Κορίνθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη το Δημόσιο θα καταβάλει 330 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 37% του συνολικού κατασκευαστικού κόστους (882 εκατ. ευρώ). Για την Ιόνια Οδό το Δημόσιο καταβάλλει 330 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 29,5% του συνολικού κόστους (1.120 εκατ. ευρώ).
• Επιπλέον, παραχωρούνται στους ιδιωτικούς ομίλους, για να τα εκμεταλλευτούν επιβάλλοντας πανάκριβα διόδια, έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που κατασκευάζονται σήμερα με χρήματα αποκλειστικά του ελληνικού λαού. Συγκεκριμένα: Για λογαριασμό του ομίλου της Ιονίας Οδού κατασκευάζονται οι παρακάμψεις Αγρινίου, τμήματα του Μαλιακού και το έργο Σχηματάρι - Χαλκίδα. Για λογαριασμό του ομίλου Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη κατασκευάζονται τα τμήματα Σήραγγα Ραψομάτη - Λεύκτρο και Παραδείσια - Τσακώνα. Για λογαριασμό του ομίλου Κεντρικής Ελλάδας κατασκευάζεται το μεγαλύτερο τμήμα του Μαλιακού. Στον όμιλο Μαλιακός - Κλειδί θα παραδοθούν τα τμήματα Ράχες - Λάρισα που μόλις ολοκληρώθηκαν. Στον όμιλο Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα παραδίδονται τα τμήματα της Κακιάς Σκάλας και της παράκαμψης Πάτρας που πρόσφατα παραδόθηκαν στην κυκλοφορία.
• Τέλος, σε μερικά από τα έργα, εκτός όλων των άλλων, παρέχονται και επιδοτήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας προς τις κοινοπραξίες! Για παράδειγμα, αυτό συμβαίνει στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας (η συνολική επιδότηση μπορεί να φτάσει και τα 400 εκατ. ευρώ) και Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης (132 εκατ. ευρώ)
• Τον περασμένο Αύγουστο, η προηγούμενη κυβέρνηση ενέκρινε συμπληρωματική σύμβαση με την οποία αυξήθηκε το κόστος κατασκευής των σηράγγων των Τεμπών κατά 169 εκατ. ευρώ για την πρόσθετη κατασκευή λωρίδας έκτακτης ανάγκης, καθώς αυτή δεν περιλαμβανόταν στην αρχική σύμβαση. Και, βέβαια, το κόστος αυτό θα επιβαρύνει εξ ολοκλήρου το Δημόσιο, δηλαδή τον ελληνικό λαό, και όχι την ιδιωτική κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου».
• Ανάλογη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 100 εκατ. ευρώ, διεκδικεί και η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» επικαλούμενη τον επανασχεδιασμό του τμήματος του έργου στην Κάτω Αχαγιά.
• Σημαντικά πρόσθετα κονδύλια ζητά και η κοινοπραξία του Αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος - Τρίπολη «Μορέας», επειδή τρία ολόκληρα χρόνια μετά την έναρξη των έργων ανακάλυψε πως θα υπάρξουν επιπτώσεις στα ιστορικά Δερβενάκια και έτσι ζητά το τριπλάσιο ποσό, προτείνοντας να κατασκευαστεί εκεί σήραγγα.
• Σημαντικά ποσά ως διαφυγόντα κέρδη ζητά η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» για τους τέσσερις μήνες που δε λειτουργούσαν όλοι οι σταθμοί διοδίων, μετά τις πτώσεις βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών, παρότι οι εκβραχισμοί ήταν υποχρέωσή της που προέκυπτε από τη σύμβαση. Το ζήτημα, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται ήδη στη Διαιτησία.
• Ολοι οι ιδιωτικοί όμιλοι διεκδικούν διάφορα άλλα ποσά ή και παράταση χρονοδιαγραμμάτων, κατηγορώντας το Δημόσιο για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις.
• Πανάκριβα, όμως, πληρώνει ο ελληνικός λαός ακόμη και τα διάφορα τμήματα, τα οποία κατασκευάζονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και στη συνέχεια θα παραδοθούν στους ιδιωτικούς ομίλους, οι οποίοι θα βάλουν διόδια! Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παράκαμψη του Αγρινίου (τμήμα Αγγελόκαστρο - Κουβαράς), που έχει ξεκινήσει από το 2004 με προϋπολογισμό 89 εκατ. ευρώ και, ενώ έχουν πληρωθεί έως τώρα 161 εκατ. ευρώ (περίπου τα διπλάσια), ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα!
• Ο ελληνικός λαός, μάλιστα, καλείται να χρυσοπληρώσει ακόμη και έργα που ...δεν έγιναν! Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης, το πρώτο έργο που ανατέθηκε το 2006 από την κυβέρνηση της ΝΔ από τα έξι οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης. Το έργο αποδείχτηκε ασύμφορο για τους εργολάβους και έτσι η σύμβαση καταγγέλθηκε από το Σεπτέμβρη του 2009. Τώρα πια το όλο θέμα έχει παραπεμφθεί στη Διαιτησία, καθώς οι μεγαλοεργολάβοι ζητούν αποζημιώσεις και ποινικές ρήτρες σε βάρος του Δημοσίου ύψους 400 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που όλο το έργο, αν τελικά κατασκευαζόταν, θα στοίχιζε 500 εκατ. ευρώ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου