Aπό τον Βασίλη Μπόνιο
Ποιος θα είναι ο απολογισμός της κυβερνητικής  απόφασης για το κόψιμο των επιστροφών; Σύφωνα με παράγοντες της αγοράς θα κλείσουν 10-15 διαφημιστικές ενώ θα υπάρξει ένα κανόνι ύψους 50-70 εκατομμύρια ευρώ από τις διαφημιστικές στα ΜΜΕ. Επίσης επειδή κανείς εκδότης δεν θα πληρώνει αγγελιόσημο, το Ταμείο των Δημοσιογράφων θα πάει για βρούβες. Το επιχείρημα της κυβέρνησης δια μέσω Σοφίας βούλτεψη και Δημήτρη Σταμάτη είναι ότι θα πέσουν οι τιμές των προιόντων στην αγορά επειδή- σύμφωνα με την κυβέρνηση- το κόστος της διαφήμισης το πλήρωνε ο καταναλωτής.
Παρόλα αυτά το Κουρδιστό Πορτοκάλι, σε αντίθεση με την πλειοψηφία των ΜΜΕ, επιδοκίμασε την κατάργηση των περίφημων επιστροφών στα media shops. Kι αυτό-γιατί όπως συμβαίνει συνήθως στην Ελλάδα- η πολιτική των επιστροφών είχε δημιουργήσει ένα παραμάγαζο στην διαφημιστική αγορά το οποίο δεν είχε μεγάλη διαφορά από την Παράγκα του Θωμά Μητρόπουλου.
Μια χούφτα άνθρωποι των media shops  και δυο-τρεις εμπορικοί διευθυντές συγκεκριμένων ΜΜΕ είχαν στήσει την Παράγκα προς όφελος των μυημένων στο club. 
Oι μεγάλοι χαμένοι της ιστορίας, πέρα από τα ΜΜΕ που ήταν εκτός Παράγκας, δεν ήταν άλλοι από τα κορόιδα τους διαφημιζόμενους-ιδίως μεγάλες επιχειρήσεις-οι οποίοι ιδιαίτερα σε περιόδους που έρεε άφθονο το χρήμα πλήρωναν ένα σκασμό λεφτά αδιαμαρτύρητα ενώ το αποτέλεσμα της προώθησης δεν ήταν το επιθυμητό για τους επιχειρηματίες.
Oταν οι διαφημιζόμενοι ενημερώθηκαν για τις περίφημες επιστροφές άρχισαν σιγά σιγά να κόβουν την προμήθεια προς τα media shops  με το επιχείρημα ότι κοιτάξτε να δείτε, τα παίρνετε από τα ΜΜΕ. Ηταν στραβό το κλίμα λοιπόν, το έφαγε και ο γάιδαρος.
Για να μην αδικούμε και τις διαφημιστικές, πριν εφαρμοστεί η πολιτική των επιστροφών η αμοιβή τους έφτανε έως και 27% κι αυτό κατά την άποψη του Κουρδιστού Πορτοκαλιού είναι σωστό να γίνεται στην Ελλάδα-την Κολομβία των Βαλκανίων.
Παρότι οι επιστροφές δεν είναι ελληνικό φαινόμενο (στις περισσότερες χώρες της ευρώπης κυμαίνονται από 5-9%), η εφαρμογή της συγκεκριμένης πολιτικής στις εγχώριες διαφημιστικές και τα ΜΜΕ δημιούργησε-όπως προαναφέραμε-την ντόπια Παράγκα των επιστροφών.
Οπου μπλέκονται σκατιάρηδες Ελληνάρες (αυτή η κακομούτσουνη φυλή της αρπαχτής και της κομπίνας), είναι λογικό να υπάρχουν τέτοια φαινόμενα. 
Η Παράγκα των επιστροφών λειτουργούσε σαν την Παράγκα του Παραδικαστικού.
Κι εδώ υπήρχαν δυο τρεις επιτήδειοι εμπορικοί των ΜΜΕ οι οποίοι μοίραζαν το χρήμα των επιστροφών και έκαναν όλη τη δουλειά. Ειδικότερα ένας είχε αναδειχθεί σε αγαπημένο παιδί των media shops και από αυτόν ξεκινούσε κάθε προωθητική ενέργεια. Εντελώς “τυχαία” συγκεκριμένα ΜΜΕ –πάντα τα ίδια-συμμετείχαν στην διαφημιστική καμπάνια ενός νέου προιόντος. Ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα η Παράγκα είχε αποθρασυνθεί τόσο πολύ που δεν κρατούσε τα προσχήματα. Αυτή η Παράγκα αδικούσε όλη την διαφημιστική αγορά αλλά και τα media shops –κυρίως αυτά που πρωτοεμφανιζόντουσαν στην αγορά και ήθελαν να δουλέψουν με άλλους όρους και να προσφέρουν δημιουργικά τόσο στον πελάτη όσο και στο μέσο.
Γινόντουσαν όμως και οι νεοφερμένοι, αργά ή γρήγορα, όμηροι του συστήματος της Παράγκας που στο μεταξύ είχε ανοίξει και κλείσει πολλά ΜΜΕ όλα αυτά τα χρόνια και ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ για την δράση της υπάρχουν ουκ ολίγες.
Πρόσφατα κορυφαίο στέλεχος της διαφημιστικής αγοράς μάς έπλεκε το εγκώμιο συγκεκριμένου εμπορικού με τον οποίο προφανώς κλείνονται οι "καλύτερες" συμφωνίες για τις πιο πλουσιοπάροχες επιστροφές. Εκεί καταντήσαμε.
Αντί οι διαφημιστικές να ενισχύσουν το δημιουργικό τους κομμάτι και να αλλάξουν την διαφήμιση στην Ελλάδα,  προσφεύγουν στην εύκολη λύση του καλοπιάσματος του χιμπατζή μέσου Ελληνάρα. Οι πρωταγωνιστές στις περισσότερες διαφημίσεις-ακόμη και οι ηθοποιοί που επιλέγουν-ζέχνουν από την μετριότητα και τον εξυπνακισμό του μέσου μαλάκα Έλληνα.  Αυτόν κολακεύουν οι διαφημιστές στην πλειοψηφία τους κι εδώ εξαντλούν την δημιουργικότητά τους.
Ολη την υπόλοιπη ενέργεια την ξοδεύουν στα ντιλαρίσματα με τους επικεφαλής της Παράγκας των επιστροφών.
Είναι όμως καμιά παρθένα η κυβέρνηση της Κολομβίας των Βαλκανίων, ώστε σε ένα νομοσχέδιο για την Υγεία θέλησε, από το πουθενά, να περάσει την συγκεκριμένη τροπολογία;
Κάθε άλλο.
Οι διαφημστές υποψιάζονται ότι πίσω από την συγκεκριμένη τροπολογία κρύβονται συγκεκριμένοι παραδοσιακοί νταβατζήδες οι οποίοι έδωσαν εντολή στα πιτσουνάκια υπουργούς –με την σύμφωνη γνώμη του Σαμαρά-να συντάξουν την συγεκριμένη τροπολογία.
Οι διαφημιστές που ξέρουν από μέσα και την δική τους Παράγκα είναι σε θέση να γνωρίζουν και τον λόγο που οι παραδοσιακοί νταβατζήδες απαίτησαν το κόψιμο των επιστροφών. Κι αυτός δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι είχαν ξεπεταχτεί κανα δυο αλεπουδάκια που δημιούργησαν την Παράγκα αφήνοντας σε πολλές περιπτώσεις και τα δικά τους ΜΜΕ στην απέξω. Το ερώτημα για τους διαφημιστές ήταν ποιος ζήτησε να μπει το θέμα των επιστροφών στην συγεκριμένη τροπολογία. Ε, λοιπόν υποψιάζονται συγκεκριμένους νταβατζήδες.
Πως γεννήθηκαν όμως οι περίφημες επιστροφές;
(Κρύβεται κι εδώ μήπως μια ξανθιά; Ενα καυτό πάθος; Αυτό που λέμε ότι σε κάποιες περιπτώσει σέρνει καράβια;)
Οι επιστροφές λοιπόν στην Ελλάδα γεννήθηκαν μαζί με τον ΑΝΤ1.
Ηταν ο Μίνως Κυριακού-photo εκείνος που μύησε τις εγχώριες διαφημιστικές εταιρείες στο κόλπο.
Ως τότε έπαιρναν το (μεγάλο) ποσοστό τους από τους διαφημιζόμενους και έκαναν πραγματικά ωραίες δουλειές.
Ο Κυριακού έβαλε τις διαφημιστικές στην πρίζα των επιστροφών για να πάρει όλο το χαρτί από το Mega.
O Μίνωας λοιπόν ήταν εκείνος που έκανε την αρχή. Στην συνέχεια θα ακολουθούσαν και άλλοι, σ΄αυτόν τον ιδιότυπο πλειστηριασμό, με τον Γιαννίκο του Alter να σπάει κάθε ρεκόρ και στο τέλος 5-6 διαφημιστικές που είχαν ντιλάρει μαζί του να έχουν φουντάρει στο μεταξύ.
Τώρα που όπως όλα δείχνουν αυτή η ιστορία των επιστροφών έχει για τα καλά ξεμπροστιαστεί είναι καιρός οι διαφημιστικές εταιρείες να «επιστρέψουν» ξανά στην διαφήμιση να αφοσιωθούν στο δημιουργικό κομμάτι και να κάνουν και κάτι ακόμη εξίσου σημαντικό: Να αφουγκραστούν τα νέα διαδικτυακά ΜΜΕ που έχουν κατακτήσει ήδη το πιο δυναμικό κοινό της αγοράς αλλά και να εντοπίσουν τα πρόσωπα εκείνα που πρωταγωνιστούν πραγματικά στα social media.
Eάν συνεχίσουν-με ή χωρίς Παράγκα, με ή χωρίς επιστροφές-να τροφοδοτούν με διαφημιστικό χρήμα τα ίδια χρεοκοπημένα ΜΜΕ των παραδοσιακών και των νεόπλουτων νταβατζήδων των MME-εμείς θα μετράμε τα πτώματά τους καθισμένοι στην όχθη του ποταμού...