Συνολικές προβολές σελίδας


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015

«Η εκκλησιαστική αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα στην Αιτωλοακαρνανία. Η Τρίκλιτη Βασιλική Αγίου Αθανασίου Αμφιλοχίας».

http://e-maistros.gr/main/%CE%B7-%CE%B5%CE%BA%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%B9%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B9%CF%84%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%84%CE%BF%CF%85-19%CE%BF/«Η εκκλησιαστική αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα στην Αιτωλοακαρνανία. Η Τρίκλιτη Βασιλική Αγίου Αθανασίου Αμφιλοχίας».

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Δ΄ Συμπόσιο Εκκλησιαστικής Τέχνης, που πραγματοποιήθηκε στις 13-15 Νοεμβρίου στη Θεολογική Σχολή Αθήνας.

Το τμήμα Θεολογίας, της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και η Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών διοργάνωσαν, με εξαιρετική επιτυχία, το Δ’ Επιστημονικό Συμπόσιο Νεοελληνικής Εκκλησιαστικής Τέχνης, στο κτήριο της Θεολογικής Σχολής, στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου, από 13-15 Νοεμβρίου. Το Συμπόσιο τελούσε υπό την Αιγίδα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου ο οποίος ήταν και ο Πρόεδρος της Τιμητικής Επιτροπής, μαζί με τους ομότιμους καθηγητές κο Χαρ. Μπούρα, κα Μ. Καρδαμίτση – Αδάμη κ.α. Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής ήταν η επίκουρος καθηγήτρια τμήματος Θεολογίας κα Ιωάννα Στουφή – Πουλημένου, μαζί με τον κο Γ.Κόρδη, τον κο Στ. Μαμαλούκο κ.α.
Οι εργασίες του Συμποσίου, άρχισαν την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου και τελείωσαν την Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2015 και συμπεριλάμβαναν σημαντικές επιστημονικές ανακοινώσεις, που αναφέρονταν σε όλα τα θέματα της νεοελληνικής εκκλησιαστικής τέχνης, 19ος – 20ος αιώνα, στις εξής θεματικές ενότητες: αρχιτεκτονική, ζωγραφική – εικόνες, γλυπτική, μικροτεχνία
Στην Α’ Συνεδρία της Αρχιτεκτονικής, ο κος Γιάννης Καρυδάς, παρουσίασε τη σπουδαία εκκλησιαστική αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα στην Αιτωλοακαρνανία και ειδικότερα τον Άγιο Αθανάσιο Αμφιλοχίας στην ανακοίνωση με τίτλο:
«Η εκκλησιαστική αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα στην Αιτωλοακαρνανία. Η Τρίκλιτη Βασιλική Αγίου Αθανασίου Αμφιλοχίας».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση η Ι. Μητρόπολη Αιτωλοακαρνανίας διαθέτει λαμπρή ιστορική εκκλησιαστική παρουσία και εξίσου σπουδαία παραδείγματα εκκλησιαστικής τέχνης, από τους βυζαντινούς χρόνους μέχρι σήμερα. Η Αιτωλοακαρνανία, που είναι «σπαρμένη» με εκατοντάδες εκκλησίες, μοναστήρια, εξωκκλήσια, παρεκκλήσια και σπηλαιώδεις ναούς, οι περισσότεροι των οποίων είναι κτισμένοι σε παλιότερους αιώνες, σίγουρα κατέχει σημαντική θέση στον χάρτη της εκκλησιαστικής τέχνης στους πρόσφατους αιώνες.
Ειδικότερα έγινε αναφορά στο ναό της Βασιλικής, απλής, τρίκλιτης και με τρούλο, που κυριάρχησε στο 19ο και αρχές 20ου αιώνα στην περιοχή, με σημαντικούς ναούς, όπως: ο Άγιος Σπυρίδωνας Βόνιτσας, ο Άγιος Νικόλαος Αστακού, ο ναός της Κοιμήσεως Θεοτόκου Θέρμου, ο παλιός ναός Αγίου Χριστοφόρου και η Αγία Τριάδα Αγρινίου και πολλοί άλλοι, αλλά στο λεγόμενο ελληνοβυζαντινό τύπο, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Άγιο Σπυρίδωνα Μεσολογγίου.
Έγινε η διαπίστωση πως αυτός ο τεράστιος πλούτος πρέπει να καταγραφεί, να συντηρηθεί και να αναδειχθεί, κυρίως από την Ι. Μητρόπολη, καθώς αποτελεί πολύ σημαντικό στοιχείο της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η ανακοίνωση επικεντρώθηκε στον Ιερό Ναό του Αγίου Αθανασίου Αμφιλοχίας, που αποτέλεσε τον πρώτο, ίσως, ναό της Αιτωλοακαρνανίας, που παρουσιάζεται σε παρόμοιο επιστημονικό συμπόσιο.
Η ανακοίνωση δεν θα ήταν δυνατή αν δεν υπήρχε η βοήθεια και η εξαιρετική συνεργασία με τον εφημέριο του ιερού ναού π. Οδυσσέα Κυρόσιμο, με τον κο Νίκο Τέλωνα, δίχως την φωτογράφηση του κου Γιάννη Γιαννακόπουλου, αλλά και το τοπογραφικό διάγραμμα του κου Χ. Χριστοδούλου, στους οποίους οφείλονται πολλές ευχαριστίες.
Ο ιερός ναός, που θεμελιώθηκε το 1868 και είναι τύπου της Τρίκλιτης Βασιλικής, με εσωτερική διακόσμηση νεοκλασικού ρυθμού, προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον των παρευρισκομένων επιστημόνων.
Τέθηκαν, έτσι, οι προοπτικές μιας περαιτέρω προσπάθειας για την ανάδειξη της σπουδαιότητας του ιερού ναού Αγίου Αθανασίου, αλλά και του εσωτερικού διακόσμου, που φιλοτέχνησε ο σπουδαίος ζωγράφος Χαράλαμπος Παχής. Η αγιογράφηση του ναού αποτελεί το μοναδικό ολοκληρωμένο έργο του Παχή, μνημείο αριστοτεχνίας, που πρέπει να εκτιμηθεί και να αναδειχθεί στις πραγματικές του διαστάσεις.
Το συμπέρασμα ήταν πως ο Άγιος Αθανάσιος, αλλά και οι άλλοι ναοί του 19ου – αρχών 20ου αιώνα στην Αιτωλοακαρνανία μπορούν να αποτελέσουν ζωντανά κύτταρα για το παρόν και το μέλλον του τόπου, τόσο για πνευματικούς και εκκλησιαστικούς λόγους, όσο και σα μέσο προσέλκυσης προσκυνητών και πιστών, από όλη την Ελλάδα, αλλά και τη Ρωσική Ανατολή.
agios-athanasios3
«Ίδε ο Άνθρωπος» Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου Αμφιλοχίας.
agios-athanasios2
Το ξυλόγλυπτο Τέμπλο του Αγίου Αθανασίου Αμφιλοχίας.
agios-athanasios1
Το προσκυνητάρι του Αγίου Αθανασίου, Αμφιλοχίας.
agios-athanasios
Ο Μητροπολιτικός Ιερός Ναός Αγίου Αθανασίου Αμφιλοχίας – η είσοδος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου