Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014

Πώς το Facebook διεξάγει μυστικά ψυχολογικά πειράματα

http://www.antinews.gr/ANTIMAGAZINE/pos-to-facebook-dieksagei-mustika-psuxologika-peiramata/
Το Facebook είναι το καλύτερο ανθρώπινο ερευνητικό εργαστήριο που υπήρξε. Οι συμμετέχοντες δεν χρειάζεται καν να υπογράψουν ενοχλητικά έντυπα συγκατάθεσης, αφού έχουν ήδη συμφωνήσει με τους όρους χρήσης του site. Μια ομάδα επιστημόνων του Facebook που ασχολούνται με τα δεδομένα μελετούν συνεχώς, με νέους τρόπους, την ανθρώπινη συμπεριφορά, μέσω του κοινωνικού δικτύου. Όταν η ομάδα ανακοινώνει το τι έχει μάθει από εμάς, εμείς συχνά μαθαίνουμε εκπληκτικά πράγματα για το Facebook. Το Facebook έχει «παίξει» με τον χειρισμό των ανθρώπων και στο παρελθόν (όπως το «πείραμα» που διεξήγαγε στις εκλογές του 2012 για την κινητοποίηση των ψηφοφόρων) αλλά μια πρόσφατη μελέτη δείχνει ότι το Facebook παίζει σε ένα εντελώς νέο επίπεδο με την εκμετάλλευση των χρηστών του.
Όπως παρατήρησε για πρώτη φορά το Animal New York, οι επιστήμονες που χειρίζονται τα δεδομένα του Facebook χειραγώγησαν τα News Feeds 689.003 χρηστών, αφαιρώντας όλα τα θετικά ή αρνητικά posts, για να δει πως αυτό θα επηρέαζε τη διάθεσή τους. Αν υπήρχε μια εβδομάδα τον Ιανουάριο του 2012 όπου βλέπατε μόνο φωτογραφίες νεκρών σκύλων ή απίστευτα χαριτωμένων μωρών, ίσως να ήσασταν μέρος της μελέτης. Τώρα που το πείραμα είναι δημόσιο, η διάθεση των ανθρώπων για την ίδια τη μελέτη, θα μπορούσαν κάλλιστα να περιγραφεί ως «ενοχλητική».
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον επιστήμονα δεδομένων Adam Kramer, διαπίστωσαν ότι τα συναισθήματα ήταν μεταδοτικά. «Όταν μειώθηκαν οι θετικές εκφράσεις, οι άνθρωποι έκαναν λιγότερα θετικά posts και περισσότερα αρνητικά. Όταν μειώθηκαν οι αρνητικές εκφράσεις, συνέβη το αντίθετο», σύμφωνα με το έγγραφο που δημοσιεύθηκε από την ερευνητική ομάδα του Facebook στο Proceedings of the National Academy of Sciences. «Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι τα συναισθήματα που εκφράζονται από άλλους στο Facebook επηρεάζουν τα συναισθήματά μας, κάτι που αποτελεί πειραματικές αποδείξεις για μαζικής κλίμακας μετάδοση μέσω των κοινωνικών δικτύων».
Το πείραμα διήρκεσε μια εβδομάδα – από 11 έως 18 Ιανουαρίου του 2012- κατά την οποία οι εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες του Facebook που εν αγνοία τους συμμετείχαν μπορεί να αισθάνθηκαν πιο ευτυχισμένοι ή πιο δυστυχισμένοι από ό,τι συνήθως, καθώς έβλεπαν περισσότερους φίλους τους να ποστάρουν είτε άρθρα με «15 Φωτογραφίες που επαναφέρουν την πίστη μας στην ανθρωπότητα» ή μελαγχολικές ενημερώσεις κατάστασης για απολύσεις, ταλαιπωρίες από αεροπορικές εταιρείες και άλλες αποτυχίες. «Πιθανώς κανείς να μην οδηγήθηκε σε αυτοκτονία», τουίταρε ένας καθηγητής που συνδέεται με τη μελέτη, προσθέτοντας ένα «# jokingnotjoking» hashtag.
Οι ερευνητές - οι οποίοι μπορεί να μην έχουν σκεφτεί την οπτική μιας μελέτης «διαχείρισης των συναισθημάτων των χρηστών του Facebook»- σημειώνουν κομψά ότι η μελέτη υπονομεύει τους ανθρώπους που ισχυρίζονται ότι βλέποντας την καλή ζωή των φίλων μας στο Facebook μας κάνει να αισθανόμαστε περισσότερη κατάθλιψη. «Το γεγονός ότι οι άνθρωποι είχαν μια πιο συναισθηματικά θετική ανταπόκριση σε ενημερώσεις για θετικά συναισθήματα από τους φίλους τους έρχεται σε αντίθεση με τις θεωρίες που υποστηρίζουν ότι η προβολή θετικών μηνυμάτων από τους φίλους μας στο Facebook μπορεί να μας επηρεάζει κάπως αρνητικά», γράφουν. Σημειώνουν επίσης ότι όταν αφαίρεσαν όλα τα συναισθηματικά posts από το News Feed ενός ατόμου, το πρόσωπο αυτό έγινε «λιγότερο εκφραστικό», δηλαδή έγραψε λιγότερες ενημερώσεις της κατάστασής του. Έτσι προετοιμαστείτε ώστε να επιμελείται το Facebook την τροφοδότησή σας με τις πιο συναισθηματικές δημοσιεύσεις των φίλων σας, εάν αισθάνονται ότι δεν κάνετε αρκετά posts.
Είναι λοιπόν εντάξει αν το Facebook παίζει με το μυαλό μας χάριν της επιστήμης; Το αποτέλεσμα έχει ενδιαφέρον, αλλά ο χειρισμός συναισθηματικών καταστάσεων εν αγνοία των χρηστών για να φτάσουν σε αυτό, κάνει το Facebook να ξεπερνά τα όρια. Η πολιτική χρήσης δεδομένων του Facebook - που σίγουρα έχετε διαβάσει - λέει ότι οι πληροφορίες των χρηστών θα χρησιμοποιηθούν «για εσωτερικές λειτουργίες, όπως η αντιμετώπιση προβλημάτων, η ανάλυση δεδομένων, o έλεγχος, η έρευνα και η βελτίωση των υπηρεσιών», κάνοντας όλους τους χρήστες πιθανά υποκείμενα πειράματος. Και οι χρήστες γνωρίζουν ότι οι μυστηριώδεις αλγόριθμοι του Facebook ελέγχουν ό,τι βλέπουν στα News Feed τους. Αλλά μπορεί να προκαλέσει έκπληξη στους χρήστες να δουν αυτά τα δύο πράγματα να συνδυάζονται. Όταν τα πανεπιστήμια διεξάγουν μελέτες σε ανθρώπους, πρέπει να πρώτα να πάρουν μια ηθική έγκριση από ένα συμβούλιο- τέτοια συμβούλια δημιουργήθηκαν επειδή οι επιστήμονες έκαναν πολλά ανατριχιαστικά πειράματα. Ένα προφίλ της ομάδας δεδομένων του Facebook από το 2012 σημειώνει: «Σε αντίθεση με τους ακαδημαϊκούς κοινωνικούς επιστήμονες, οι εργαζόμενοι του Facebook έχουν μια σύντομη διαδρομή από μια ιδέα σε ένα πείραμα που αφορά εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους».
Στην ιδανική περίπτωση, το Facebook θα έχει μια διαδικασία συναίνεσης για όσους είναι πρόθυμοι να συμμετέχουν σε μια μελέτη: ένα κουτί στο οποίο θα τσεκάρεις ότι συμφωνείς να υποστείς ένα περιστασιακό ψυχολογικό πείραμα που η ομάδα δεδομένων του Facebook θα ετοιμάσει στο όνομα της επιστήμης. Σε αντίθεση με την συνηθισμένη ψυχολογική χειραγώγηση που «μαγειρεύουν» οι διαφημιστές προσπαθώντας να πουλήσουν τα πράγματά τους.
http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2014/06/28/facebook-manipulated-689003-users-emotions-for-science/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου