Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Ο «άνθρωπος των στρατοπέδων», και η πασαρέλα!

http://feltor.wordpress.com/2013/10/16/150012/

Bugs_Bunny_by_buster126
Ένα είναι  σίγουρο στη βλαχομπανανία που ζούμε. Πως αν θέλει το «σύστημα», σε κάνει διάσημο και φίρμα, ακόμη κι αν δεν σε ξέρει ούτε η μάνα σου, σε αναβιώνει αν έχεις περάσει στη λήθη, ενώ όποτε αποφασίσει μπορεί και να σε στείλει στα αζήτητα.
Τα παραπάνω ισχύουν τόσο στη πολιτική σκηνή, όσο και στο επονομαζόμενο λάιφ στάιλ σταρ σύστεμ (τρομάρα του) που όπως και όλα τα υπόλοιπα στη χώρα μας, αποτελεί μια φαιδρή καρικατούρα του αντίστοιχου διεθνούς. Το βλέπουμε παντού. Ξανθές μπίμπο και καραγκιόζηδες της «τέχνης» νομοθετούν στο κοινοβούλιο. Χρεοκοπημένοι εξηντάρηδες που χρωστούν σε όποιον μιλά ελληνικά, αναλαμβάνουν να διασκεδάσουν τις νοικοκυρές και τις κυράτσες σε κλιμακτήριο κάθε πρωί μέσα από την τηλεόραση. Δήθεν ηθοποιοί (βλ. Μιμή) διδάσκουν υποκριτική σε πανεπιστήμια του εξωτερικού! Φοροφυγάδες τραγουδισταράδες, που φλερτάρουν ανοιχτά με τον ναζισμό, θαυμάζονται ως θεοί… τι λέω; Ως ημίθεοι!!!!! Και άλλα τέτοια πολλά.
Το να γίνεις φίρμα στην Ελλάδα δεν απαιτεί κάτι το ιδιαίτερο. Εδώ ο Αλέξης, και παίζει για πρωθυπουργός! Οπότε τι  να λέμε; Στο  εγχώριο «σταρ σύστεμ» μια παρέα είναι, και ένα κύκλωμα όλο κι όλο, που αν σε αποδεχτεί (έχοντας κάνει τις παραχωρήσεις σου), μπορεί από το πουθενά να σε ανεβάσει στα σύννεφα…. Ειδικά αν είσαι και ολίγον τι κουνιστός.
Κι αυτά όλα τα θυμήθηκα διαβάζοντας προχθές το Πρώτο Θέμα, που πουλάει τρελά, και το οποίο αφιέρωσε μια ολόκληρη σελίδα του για τη προβολή ενός πολλά υποσχόμενου νεαρού καλλίγραμμου (άρρενος) μοντέλου ονόματι Σπύρος κάτι…
Αυτό που τράβηξε τη προσοχή μου ήταν ο τεράστιος τίτλος του άρθρου «ο δόκιμος αξιωματικός της πασαρέλας»!
Αμάν λέω, τι έχουμε εδώ; Άρχισαν τα φαντάρια μας το άουτινγκ με τη στολή;
Διαβάζοντας παρακάτω, κατάλαβα ότι πρόκειται περί ενός ακόμη νεαρού, που μέσα στην γενική οικονομική ανέχεια προσπαθεί να κάνει καριέρα μοντέλου. Και μπράβο του, αφού καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή. Παραξενεύτηκα όμως με την έμφαση που έδινε ο συντάκτης του διθυραμβικού άρθρου στο γεγονός ότι ο εν λόγω μορφονιός … πήγε κάποτε φαντάρος. Εκπλήρωσε δηλαδή τη θητεία του. Λες και πρόκειται για κάτι το εξαιρετικό. Λες και πρόκειται για επίτευγμα.
Βέβαια, στον κόσμο του ντόπιου λάιφ σταιλ, το να πάει κανείς φαντάρος είναι όντως κάτι το σπάνιο. Εν πάση περιπτώσει, ο εν λόγω νεαρός έκανε τη 15μηνη στρατιωτική θητεία του ως δόκιμος, και από ότι μπόρεσα να καταλάβω, αυτό θα πρέπει να ήταν και το μεγάλο highlight της μικρής ζωής του, αφού γύρω από αυτή τη θητεία περιστράφηκε όλο το άρθρο, το οποίο όμως είχε ως βασικό θέμα την «διεθνή» καριέρα του στο μόντελινγκ!
Μάλιστα, ανακάλυψα κάτι που ούτε να το φανταστώ δεν μπορούσα, αφού όπως λέει χαρακτηριστικά ο αυτοχαρακτηριζόμενος ως πρώην στρατιωτικός(!) «η στρατιωτική στολή τρελαίνει τις γυναίκες… όταν άρχισα να τη φοράω και να κυκλοφορώ σε δημόσιους χώρους έπαθα τη πλάκα μου από τις αντιδράσεις. Με τον μπερέ, το γαλόνι, και το αμπέχονο παίρνεις πολλά κρέντιτς στα μάτια των θηλυκών…»!
Εγώ βέβαια αλλιώς τα θυμάμαι, αλλά τέλος πάντων…
Και αυτή η σύντομη θητεία του στο στράτευμα, εκτός από τον θαυμασμό των γυναικών, τον προετοίμασε και τον “χαλύβδωσε” προκειμένου να αντεπεξέλθει στον ύπουλο πόλεμο της πασαρέλας, αφού όπως λέει ο ίδιος: «ο σκληρός ανταγωνισμός και η κούραση δεν με τρομάζουν… αφού μη ξεχνάτε ότι ως άνθρωπος που προέρχομαι από τα στρατόπεδα έχω μάθει πολύ καλά τι σημαίνει πειθαρχία…», και καταλήγει με ανδροπρεπή έμφαση «στον απαιτητικό χώρο της υψηλής ραπτικής παραμένω στρατιώτης»!!!!!
Τι να πω;
Πήγε το παλικάρι δόκιμος σε μια 15μηνη θητεία, και έγινε στρατιωτικός, και άνθρωπος των στρατοπέδων; Και αυτή η σκληρή εμπειρία, όχι μόνο τον έκανε άνδρα αλλά  τον προετοίμασε και για τον ανάλγητο κόσμο του μόντελινγκ…
Εκεί όπου αντί για σφαίρες πέφτουν μπικουτί, και τα πιστολάκια (μαλλιών) ξερνούν φωτιά και μολύβι!
Μάλιστα!
Δηλαδή εγώ που πήγα 21 μήνες ως απλός φαντάρος, και ήμουν και τυχερός διότι μόλις πριν από λίγο η θητεία ήταν 25μηνη, ενώ κάποιοι άλλοι της σειράς μου που πήγαν δόκιμοι για 32 και 28 μήνες παρακαλώ, και μάλιστα σε κανονική θητεία σε κανονικά στρατόπεδα, χωρίς κέτερινγκ, κινητά,  και ψυχολόγους, τι θα έπρεπε να πούμε; Ότι είμαστε σκληροτάχηλοι βετεράνοι και έμπειρα κομάντα, οπότε φέρτε μας πασαρέλες, και φέρτε μας μοδίστρες να τις φάμε ζωντανές;
Χαλαρώστε ρε παιδιά του Πρώτου Θέματος. Θέλετε να προβάλετε κάποιον δικό σας, ή να ξεπληρώσετε κάποιο γραμμάτιο σε κάποιον που του χρωστάτε; Κάνετέ το με πιο διακριτικό τρόπο. Εσείς το κάνατε σήριαλ του στυλ Ο Άγνωστος Πόλεμος… Μοντέλο είναι το παιδί, και όχι μισθοφόρος στη Λεγεώνα των Ξένων.
Αλλιώς αφιερώστε σελίδες και σε όποιον άλλο σελέμπριτι ή μη έχει πάει κάποτε φαντάρος… αν και αυτά τα αφιερώματα θα είναι μάλλον ελάχιστα αν κρίνω από την πατριωτική διάθεση των μαϊντανών μας.
Εν πάση περιπτώσει, ο συγκεκριμένος  μάγκας δεν έκανε και τίποτα το διαφορετικό.
Μη χέσω…
Και τέλος πείτε του ότι το να κάνεις  τη θητεία σου για μερικούς μήνες, όπως εκατομμύρια άλλοι Έλληνες,  δεν σε καθιστά εφ όρου ζωής «άνθρωπο των στρατοπέδων». Αλλιώς θα μας τρέμανε μέχρι και οι πεζοναύτες της Αμερικής, που θα μας περνούσαν απαξάπαντες για τους 300 του Λεωνίδα…
Μη τρελαθούμε κιόλας.
Strange Attractor

Πνεύμα Θεατρικόκό (Γελώντας άγρια+Πενθεσίλεια Group+Τρωάδες+little dream) - Από την Ηρώ Μητρούτσικου

     
 Δυο νεανικές, αστείες, γεμάτες χρώμα παραστάσεις...
Όταν έχεις ως βάση ένα καλό κείμενο και διαθέτεις πολύ κέφι και αγάπη για τη ζωή και την χαρά, 
πώς να μην κάνεις υπέροχες, φρέσκιες παραστάσεις, οι οποίες μεταδίδουν αυτή τους την διάθεση και στον θεατή;
 

Γελώντας άγρια

 
To γνωστό έργο του Κρίστοφερ Ντούρανγκ, είναι το τελευταίο έργο που παρουσιάζεται στην σκηνή του θεάτρου Βικτώρια, για 6 ακόμα παραστάσεις, μια και το θέατρο κλείνει στο τέλος του μήνα!
Πρόκειται για μία άγρια κωμωδία, με πολύ γέλιο και περίεργες κωμικοτραγικές καταστάσεις. Η ατυχής συνάντηση μιας (διαταραγμένης) γυναίκας κι ενός άντρα μπροστά στα ράφια του super market, γίνεται αφορμή για να ξετυλιχτούν, επί σκηνής, τα άγχη της καθημερινής ζωής και οι ψυχώσεις του σύγχρονου ανθρώπουΑπό τη στιγμή που συγκρούονται τα καρότσια τους, το έργο εκτυλίσσεται με καλπάζοντες ρυθμούς, ένα, εντελώς, απρόβλεπτο γαϊτανάκι εξομολογήσεων, συγκρούσεων και παρεξηγήσεων ακολουθεί αυτή την συνάντηση...
Εισπνοή, εκπνοή, εισπνοή, εκπνοή. Μπορεί να φαίνεται απλό, όμως αυτό είναι το κλειδί της ζωής και όλης μας της ύπαρξης. Αυτό είναι και το θέμα των ηρώων της παράστασης: η απουσία της αναπνοής, ουσιαστικής αναπνοής. Αυτής, που δεν γίνεται από συνήθεια, δεν γίνεται μέσα από τον φόβο ή μέσα από άμυνα. Εισπνοή, εκπνοή. Και η ζωή συνεχίζεται μονότονα. Και, που και που, ένα γέλιο, για να φαίνονται, τάχα, όλα καλά. Ένα άγριο γέλιο. Γέλιο χωρίς σημασία.
 
Οι δύο πρωταγωνιστές μιλούν ασταμάτητα για ό,τι τους ενοχλεί, τους αγχώνει, τους φοβίζει, τους εκνευρίζει. Όλα έχουν θέση στο λόγο τους. Και τούτο γιατί το μόνο που επιζητούν είναι να βρουν κάποιο δίαυλο επικοινωνίας σε ένα κόσμο παλαβό και σκληρό, ο οποίος αρνείται κάθε ανθρώπινη επαφή. Ένα κωμικό και συνάμα τραγικό πορτρέτο της σύγχρονης ζωής των μεγαλουπόλεων!
Ο γνωστός σκηνοθέτης Δημήτρης Μαλισσόβας κατάφερε να φτιάξει μια παράσταση σε τρελούς ρυθμούς, όπως, δηλαδή, τρέχει και το μυαλό των ηρώων της.
Το λιτό σκηνικό (Αρετή Μουστάκα ) αποτελείται από χρωματιστές “κονσέρβες” τόνου, και πολύχρωμα, πολυχρηστικά καρότσια σούπερ μάρκετ! 
Εξίσου, εξαιρετικά και πολύχρωμα ήταν και τα κοστούμια (Χριστίνα Πανοπούλου) με ιδιαίτερο ύφος και προσοχή στις λεπτομέρειες.
Τους δύο, σχεδόν, ψυχοπαθείς ήρωες υποδύονται η Κατερίνα Χατζηκυριάκου (και μεταφράστρια του έργου) και ο πρωτοεμφανιζόμενος, αλλά εξαιρετικός,  Μάρκος Τερζιδάκης.
Μόνη μου ένσταση το φινάλε....
 
Μια παράσταση λιτή, αλλά φουλαρισμένη με γέλιο και χρώμα, για δύο ακόμα Δευτερότριτα στο θέατρο:
3ης Σεπτεμβρίου 119 & Μαγνησίας 5, 210-8233125 (7’ από τον σταθμό Ησάπ)
 


Πενθεσίλεια Group

 
Το αλληγορικό, αυτό, επικό έργο, το οποίο έγραψε ο Χ.Φον Κλάιστ το 1808, αναφέρεται στον παθιασμένο έρωτα του Αχιλλέα, για τη βασίλισσα των Αμαζόνων, Πενθεσίλεια, και στο τραγικό του τέλος.
Οι Αμαζόνες, σύμφωνα με την μυθολογία, ήταν μια φυλή, αποκλειστικά γυναικών, κυνηγών και πολεμιστριών, οι οποίες κατάγονταν από τον θεό του πολέμου, τον Άρη. Μάλιστα,  οι Αμαζόνες ήταν τόσο ταγμένες στην τέχνη του πολέμου, που έκοβαν  το ένα τους στήθος για να μην τις εμποδίζει στη χρήση του τόξου. Ωστόσο, κάθε άνοιξη ζευγάρωναν με άντρες για να αναπαράγονται. 
 
Η συγκεκριμένη παράσταση ξεκίνησε πέρυσι, ως πτυχιακή παράσταση των τελειοφοίτων της Δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου, σε διδασκαλία Ακύλα Καραζήση, αλλά η ανταπόκριση του κοινού ήταν τέτοια, ώστε το καλοκαίρι πήγε περιοδεία και αυτή την στιγμή παίζεται στο Bios μέχρι και την Κυριακή!
 
Το group της Πενθεσίλειας σβήζει από ρυθμό, δύναμη και φρεσκάδα. Σε μια σκηνή πασαρέλα,  οι ηθοποιοί είναι παραταγμένοι απέναντι. Πέντε αγόρια απο την μία πλευρά και πέντε κορίτσια από την άλλη, ενώ στην μέση μολυβένια στρατιωτάκια περικλωμένα από κεριά σε σχήμα μιας μεγάλης καρδιάς, μας δείχνουν ότι οι αντίπαλοι βρίσκονται σε κατάσταση πολέμου. Κι ενώ πλάι τους μαίνεται οι Τρωικός πόλεμος, οι αρχηγοί τους, Πενθεσίλεια και Αχιλλέας, μονομαχούν και συγχρόνως ερωτεύονται και ακολουθεί ένας ερωτικός παροξυσμός και στα δύο στρατόπεδα!
 
Ο Κλάιστ μιλάει για την Γερμανία του 19ου αιώνα, αλλά, συγχρόνως, μιλά για τους δύο αντίθετους κόσμους των αντρών και των γυναικών, που έρχονταιαντιμέτωποι με όσα τους ενώνουν και όσα τους χωρίζουν.  Στο τέλος, η Πενθεσίλεια, ανίκανη να παραδεχτεί τον έρωτά της, για τον Αχιλλέα, μετά το ερωτικό παιχνίδι, αφήνει τα σκυλιά της να κατασπαράξουν τον όμορφο αρχηγό.
 
 Οι δέκα νέοι ηθοποιοί τα δίνουν όλα: παίζουν ζωντανά μουσική, τραγουδάνε σε τρεις γλώσσες, από Doors μέχρι ρεμπέτικα και σκυλάδικα, τρέχουν πηδάνε, κάνουν μόνοι τους τον φωτισμό, μοιράζονται τους ρόλους και προπάντων μας κάνουν να γελάμε και να χαμογελάμε με ένα σοβαρό κείμενο.
Εκπληκτικά κιτσάτα eithies κουστούμια (Ιωάννα Τσάμη) και χτενίσματα, προσεγμένα στην παραμικρή λεπτομέρεια, συμπληρώνουν την σκηνοθετική άποψη του Ακύλα Καραζήση.
 
Μια νεανική παράσταση που δεν πρέπει να χάσουν αυτοί που τους ενδιαφέρει η φρεσκάδα επί σκηνής, το μπρίο και οι διαφορετικές αναγνώσεις τόσο κλασσικών κειμένων.
Δευτερότριτα, μέχρι τέλος Οκτώβρη.
Να θυμίσω ότι το έργο του Κλάιστ (ο οποίος αυτοκτόνησε με την ερωμένη του στα 34 του) έχει ανέβει στην Ελλάδα 
από τον Χουβαρδά (1986) και τον Πέτερ Στάιν (2002).
 
Bios,    Πειραιώς 84, Κεραμεικός.
 


 
Την τραγωδία “Τρωάδες” παρουσίασε ο Ευριπίδης το 415 π.Χ., κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου, και κέρδισε το δευτερο βραβείο.Θεωρείται σχολιασμός στην κατάληψη και την σφαγή της Μήλου από τους Αθηναίους. Ο Μιχάλης Κακογιάννης έκανε το ίδιο έργο, ομώνυμη ταινία το 1971, με τηνΚάθριν Χέπμπορν, την Βανέσα Ρεντγκρέιβ και την Ειρήνη Παππά.

 
«Τρωάδες» κατά Θ.Αμπαζή

Ο Θόδωρος Αμπατζής είναι σκηνοθέτης, συνθέτης και πια και καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Έχει ιδρύσει το Music Theatre GroupAmsterdam (1997) και την Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRΑ (2000) μαζί με τις ηθοποιούς Τζ. Δαλιάνη, Μ. Καλλιμάνη και Δ. Σαριδάκη.
Όσες δουλειές της Ομάδας ΟπεRα έχω παρακολουθήσει, ήταν πολύ καλές και ακόμα δεν έχει φύγει απο την μνήμη μου η εκπληκτική προπέρσυνη παράσταση “Οι έμποροι των Εθνών” του Παπαδιαμάντη.
Στην πρώτη του όμως ενασχόληση με την αρχαία τραγωδία, αν και χρησιμοποίησε 32 μουσικούς και 15 ηθοποιούς, δεν τα κατάφερε. Υπήρχαν ωραίες ιδέες και καλή πρόθεση, αλλά καμία σαφής σκηνοθετική ιδέα! Έφτιαξε ένα μουσικό έργο ενορχηστρωμένο για μαντολίνα, κιθάρες, κόντρα μπάσσο, σαξόφωνο, λυρικές φωνές, κινήσεις σωμάτων, αλλά στην πρόζα, η παράσταση έπασχε, κυρίως, σκηνοθετικά.
Η παράσταση ξεκίνησε βαρετά. Όλος ο πρόλογος ακουγόταν ηχογραφημένος απο την φωνή του Μαρμαρινού. Δεν μπορώ να καταλάβω ποιός ο λόγος να ακούμε έναν μονόλογο χωρίς να συμβαίνει κάτι επί σκηνής για τόση ώρα, χωρίς, καν, να μειωθούν τα λόγια! Έπειτα η εμφάνιστη της Αθηνάς (Κ.Καρβούνη) στα ψηλά δεν κατάφερε να πείσει. Η είσοδος χορού και μουσικών ήταν πανέμορφη. Ένα τεράστιο μπουλούκι μεταναστών μπαίνει στον χώρο παραμονής που τους έχει ορίσει ο κατακτητής και περιμένει την μοίρα του.
Μουσικοί και χορός ντυμένοι με καθημερινά ρούχα της δεκαετίας του ’20 και μουτζουρωμένα πρόσωπα από την πυρκαγιά. Τα κουστούμια της Ελένης Μανωλοπούλου ήταν υπέροχα. Το πρόβλημα ήταν η αντιμετώπιση του χορού από τον σκηνοθέτη και η εκφορά λόγου. Δεν συμπεριφερόντουσαν σαν γυναίκες που πριν λίγο έχασαν τα πάντα, αλλά σαν σπασμωδικά όντα που δεν μιλάνε καν κανονικά. Έτσι, όταν βγήκε η Κασσάνδρα (Τζωρτζίνα ∆αλιάνη) δεν είχε και μεγάλη διαφορά!
Η Εκάβη της Κοκκίνου δεν έβγαζε τον θρήνο της Εκάβης που χάνει τα πάντα και η φωνή της δεν έφτανε στις τελευταίες σειρές. Η παράσταση ήταν βαρετή μέχρι το σημείο που μπήκε ο Μενέλαος (Κων/νος Αβαρικιώτης) ως μαφιόζος. Ήταν όμως τόσο υπερβολικός, που κλώτσαγε, παρόλο που το κοινό γελούσε με την γελοιότητα του ρόλου. Όταν, όμως, μπήκε η Ελένη, έγινε πιο ανθρώπινος και όλη η σκηνή αυτή, ήταν το καλύτερο σημείο του έργου. Η Ελένη λέγοντας ότι ανακρίβεια ήθελε, κατάφερε, όχι απλά, να ρίξει τον σκληρό μαφιόζο και να γλιτώσει και τον θάνατο, αλλά στο τέλος να την φιλήσει και στο στόμα! Από την στιγμή που αποχωρήσαν, ξαναγυρίσαμε στην ίδια βαρετή κατάσταση. Η Εκάβη να μιλάει, ο χορός να κουνιέται σπασμωδικά και ο Ταλθύβιος (Απ.Πελεκάνος) να μπαινοβγαίνει. Ένα έργο, κανονικής διάρκειας (1332 στίχοι) κατέληξε να κρατάει κάπου δύο ώρες λόγω της βραδύτητας του λόγου!
Ωστόσο η μουσική που έγραψε ο σκηνοθέτης και εκτέλεσε η ορχήστρα νυκτών εγχόρδων της Πάτρας ήταν υπέροχη, αλλά δεν έφτανε μόνο αυτό, όταν κάθευποκριτής έπαιζε μόνος του και ο σκηνοθέτης δεν ήξερε τί θέλει να πει... Ωραία, επίσης, νότα το παιδάκι Αστυάνακτας.
 
  
 
«A little dream»: Ένα χοροθεατρικό ταξίδι στο… σώμα
Το σχετικά καινούριο θέατρο Olvio αφιέρωσε έναν μήνα (ως 20/10) στον σύγχρονο χορό.
Παρακολούθησα το «A little dream» και ενθουσιάστηκα! Επρόκειτο για ένα χοροθεατρικό σόλο performance που έχει δημιουργήσει ο ηθοποιός-σκηνοθέτης Βαγγέλης Παπαδάκης και η χορογράφος-χορεύτρια Ίριδα Κυριακοπούλου.
Το «σώμα» της χορεύτριας με ένα απόλυτα ποιητικό τρόπο, μας αφηγήθηκε την προσωπική αναζήτηση της ηρωίδας και τη διαδρομή της προς την απελευθέρωση και την κατάκτηση της ατομικής ελευθερίας, του ονείρου, αλλά την συμφιλιώση με τον εαυτό της.
 
Η ηρωίδα της Κυριακοπούλου ξεκινάει πανέμορφα, σχεδόν σαν παιδί, για να φάει την κατραπακιά από τον έρωτά της, να τον πενθήσει και μέσα από αυτό να βρει τον εαυτό της, να ωριμάσει σαν άνθρωπος,  για να καταφέρει να αναγεννηθεί και να τον ξανακερδίσει με την νέα της προσωπικότητα.
Ποιητική σκηνοθεσία, ποιητικές προβολές στον τοίχο, θεατρική χορογραφία, λιτό σκηνογραφικά και ενδυματολογικά (Δώρα Σουμαλεύρη), λιτή και πανέμορφη παράσταση. Παρότι ξεκινάει με γέλια, έβγαινες από την αίθουσα με την αίσθηση αρμονίας και γλύκας!
Η παράσταση έχει ήδη παρουσιαστεί σε μία πρώτη εκδοχή, στο 9ο  Φεστιβάλ Χορού του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, τον Ιούνιο του 2010.
 
 
Προτεινόμενες παραστάσεις που έχουμε δει:
Γαμ,  Ξένος,            Θησείον
Γιοι και Κόρες,      Θέατρο Ν.Κόσμου
Στη Σκοινί,             Τσάι στην Σαχάρα
Γκιγιομ γλυκειά μου,           Ίδρυμα Μ.Κακογιάννης
Ήταν κάποτε,         Επί Κολωνώ
Ο μικρός Εγώ,       Βρυσάκι
Η ρομαντική μου ιστορία,                  Θέατρο Ν.Κόσμου
 
 

Πού μπορούμε να βρούμε τον Δημήτρη Μακαλιά φέτος;



Είδαμε την πρεμιέρα του « Πάμε απ’ την αρχή; »
  
Το  κείμενο του Νίκου Ιωαννίδη  «Πάμε απ’ την αρχή ; », ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στο ίδρυμα Μιχ. Κακογιάννης και μιλά για ένα ζευγάρι, ίσως (και) του σήμερα!
Ο Πέτρος και η Ελπίδα έχουν ανάγκη να φύγουν απ’ την  κοινωνία, όπου τα πάντα ελέγχονται. Μακριά απ’ τους νόμους ενός παντοδύναμου κράτους, το οποίο αστυνομεύει τα πάντα, σαρκάζοντας τη ζωή. Μακριά από ψεύτικες ανάγκες, πακεταρισμένες χαρές και χρωματιστά περιτυλίγματα. Δεν ξέρουν για πού, άλλωστε αυτό δεν έχει και τόση σημασία, το σημαντικό είναι να αλλάξουν ζωή, τρόπους και σκέψεις. Αρνούνται να υποταχτούν σε μια καθημερινότητα που έχει φιμώσει τις ψυχές τους, που τους στερεί τα όνειρα, κατασκευάζοντας πανομοιότυπους, αδύναμους υπηκόους.
Και έφυγαν. Γυμνοί. Ακάλυπτοι πια. Με δυο σχεδόν άδειες βαλίτσες. Ένα τέτοιο ταξίδι, άλλωστε, δεν σου παρέχει εκ των προτέρων καμία ασφάλεια.
Ο Κοραής Δαμάτης έστησε μια σωστή παράσταση με υπέροχα χρωματιστά σκηνικά, τα οποία συμπλήρωναν τα ιδιαίτερα κουστούμια της Μαρία Καραπούλιου. 
Οι:  Αννίτα  Κούλη και Νίκος Ιωαννίδης, έπαιξαν, εξαιρετικά, ένα δύσκολο κείμενο, καθώς έχει λίγη δράση και, κυρίως, μιλάει συμβολικά για βαθιά νοήματα.
 Ίσως αυτή ήταν και η μόνη ένστασή μου, ότι οι ρόλοι μιλούσαν για πολλά και σοβαρά πράγματα , χωρίς, όμως, αυτά να βγαίνουν, απαραίτητα, από τον χαρακτήρα τους, αλλά φαινόταν, συχνά, η καταγγελτική διάθεση του συγγραφέα.
Να συμπληρώσω εδώ, ότι η Αννίτα Κούλη αντικατέστησε την Ευαγγελία Μουμούρη που έπαιζε περύσι τον γυναικείο χαρακτήρα.
 
Μια γλυκόπικρη παράσταση που θα παίζεται ως την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013,
κάθε Δευτέρα, Τρίτη  και Τετάρτη στις 21:30, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206.

ΙΝΚΑ ΚΡΗΤΗΣ, ΔΤ 479, Τετάρτη 16.10.13: Η έξοδος από την κρίση….. συνεχίζεται πιο εντατικά...

ΙΝΚΑ ΚΡΗΤΗΣ ΔΤ 479 Τετάρτη 16.10.13
Η έξοδος από την κρίση….. συνεχίζεται πιο  εντατικά.

Στο Καστέλι στην Κίσαμο ένας εργαζόμενος σε πλοίο στο λιμάνι φεύγοντας από τη δουλειά με την μοτοσικλέτα του σταμάτησε την πορεία του ένα κλαδί δέντρου (που κατά την άποψή μας έπρεπε να έχει κοπεί αρμοδίως)  δίπλα του δρόμου που έπεσε πάνω του και ο σοβαρός τραυματισμός του επέφερε τον θάνατό του με σύνδρομο την έλλειψη βάρδιας ασθενοφόρου και μέσων του Νοσοκομείου Κισάμου για άμεση παροχή βοήθειας.
Για αυτά, επειδή η έλλειψη βάρδιας ασθενοφόρου και μέσων του Νοσοκομείου Κισάμου υπήρχαν και για να μην επιφέρουν και μελλοντικά ίδια ανάλογα αποτελέσματα, ο Δήμος Κισάμου απευθύνθηκε αρμοδίως με έμφαση, καθώς και ο συμπολίτης μας Περικλής Τζουγανάκης με Εξώδικη Διαμαρτυρία Αίτηση του αριθμός πρωτ. 779/14.10.13 που κοινοποίησε και στον κο Εισαγγελέα Πρωτοδικών Χανίων αυθημερόν ζητώντας τις δικές του ενέργειες. Ο απλός πολίτης συντοπίτης μας κος Π. Τζουγανάκης μπορεί να είναι και πιο αποτελεσματικός αφού επικαλείται στην Εξώδικη Αίτησή του και το προσωπικό δικαίωμά του, να γνωρίζει τις ελλείψεις για να μπορεί να ενεργήσει τα νόμιμα προς τις ανώτερες αρχές ως δικαιούχος εις ολόκληρο των υπηρεσιών υγείας και για την πρόληψη για την αποτροπή κινδύνου ζωής των άλλων και της οικογένειάς του.
Θεωρούμε ότι η ενέργεια του συντοπίτη μας Π. Τζουγανάκη προβάλλει πως εδώ στην Κίσαμο υπάρχουν οι ενεργοί πολίτες που μπορούμε να υπολογίζουν οι αρμόδιοι.
Με αυτά και με 28 νέα μέτρα που ζητούν οι δανειστές η έξοδος από την κρίση συνεχίζεται αδιάκοπα με τις αυτοκτονίες ανά 18 ώρες μία.
43χρονη Χανιώτισσα αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει με κουζινομάχαιρο;  Με τραύματα  στην κοιλιακή χώρα, παρελήφθη από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, από την περιοχή του Αγροκηπίου λίγο μετά τα μεσάνυχτα, μια 43χρονη Χανιώτισσα, η όποια νωρίτερα αυτοτραυματίστηκε με μαχαίρι.
Η 43χρονη μεταφέρθηκε σε σταθερή κατάσταση, ενώ διατηρούσε τις αισθήσεις της, στο Νοσοκομείο Χανίων, ενώ η κατάσταση της υγείας της κρίνεται σταθερή.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι λόγοι που την οδήγησαν, στο να προβεί στην παραπάνω ενέργεια ήταν οικονομικοί.
Νέα αυτοκτονία συγκλονίζει την Κρήτη
Ο άνδρας αυτοπυροβολήθηκε με κυνηγετική καραμπίνα
Ένας άνδρας περίπου 60 ετών βρέθηκε νωρίς το απόγευμα νεκρός στο σπίτι του στο Φόδελε.
Ο άτυχος άνδρας, ο οποίος είναι μέλος γνωστής οικογένειας της περιοχής, αυτοπυροβολήθηκε με κυνηγετική καραμπίνα.
Στο σημείο βρίσκονται ιατροδικαστής και ΕΚΑΒ, ενώ τα αίτια για το απονενοημένο διάβημα, δεν έχουν γίνει γνωστά.
Πηγή: cretalive

"Δημοβούλιο Πολιτών": 15 Οκτωβρίου, η Γιορτή της Τοπικής Δημοκρατίας!

H AΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ!

Ιπποκράτους 125 - Αθήνα
Τηλ.: 2103648300 – fax: 2103610882
 ************

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά πραγματοποιείται η ετήσια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία του Συμβουλίου της Ευρώπης «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Τοπικής Δημοκρατίας» με θέμα «Τα ανθρώπινα δικαιώματα εδραιώνουν περισσότερο τις ενσωματωμένες κοινότητες».
Οι τοπικές κοινότητες που συμμετέχουν στην ΕΕΤΔ αποτελούν τους «συνεργάτες της Εβδομάδας». Όσες κοινότητες επιθυμούν να δώσουν μία ιδιαίτερη έμφαση στον εορτασμό προβάλλοντας έτσι και την συμμετοχή τους συμμετέχουν με την ιδιότητα τους ως «Πόλης 12 Αστέρων». Τον τίτλο αυτό κατέχουν τιμητικά εφέτος ο δήμος Διονύσου, o Δήμος Χανίων και ο δήμος Φαιστού, ενώ οι συνεργαζόμενοι δήμοι στην Ελλάδα που στηρίζουν την πρωτοβουλία είναι ο δήμος Σκύδρας, ο δήμος Δομοκού. Την Αθήνα εκπροσωπεί στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Τοπικής Δημοκρατίας ο Συμπαραστάτης του Δημότη που αποτελεί μια σημαντική πρακτική της τοπικής δημοκρατίας.
Η 15η Οκτωβρίου, ημερομηνία-ορόσημο για την υπογραφή του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας, μας υπενθυμίζει τη σημασία της τοπικής δημοκρατίας και τον ενεργό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι πολίτες στη λήψη αποφάσεων σε τοπικό επίπεδο, εφαρμόζοντας στην πράξη τις αρχές της Άμεσης Δημοκρατίας.
Το Δημοβούλιο Πολιτών στηρίζει και προβάλλει ανάλογες πρωτοβουλίες επισημαίνοντας πως η λύση στην πολιτική και θεσμική κρίση μπορεί να δοθεί μέσω της δημιουργίας εναλλακτικών θεσμών δημοκρατίας που εφαρμόζονται σε τοπικό και σε περιφερειακό επίπεδο.
Γιατί το μέλλον της χώρας μας είναι στα χέρια μας!
Γιατί η Τοπική Δημοκρατία είναι η λύση
στα καθημερινά προβλήματα της Κοινωνίας των Πολιτών!

Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

Υπέροχη συλλογή εικόνων της Παναγίας (Μέρος 15ο)

Αικατερίνη Χατζηγεωργίου: η δασκάλα του Μακεδονικού Αγώνα που έκαψαν ζωντανή οι κομιτατζήδες…

http://proskynitis.blogspot.gr/2013/10/blog-post_15.html

ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΘΥΣΙΑ ΤΗΣ…
Μιά μόλις μέρα μετά την δολοφονία του Παύλου Μελά, στις 14 Οκτωβρίου του 1904… και η ελληνική παράδοση καταγράφει με το παράκάτω δημώδες και γλαφυρό ποιήμα την θυσία της:
.



Παιδιά μου , γιατί χύνεται δάκρυα με τόση λαύρα
κι όλα φοράτε μαύρα στο έρμο αυτό σχολειό ;
- Έκαψαν τη δασκάλα μας Βούλγαροι δολοφόνοι
κι έχουμε μείνει μόνοι , χωρίς μανούλα πλειό .
Γιατί από μάνα πιο πολύ μας αγαπούσε εκείνη ,
η δόλια Αικατερίνη από τη Γευγελή .
Της είπαν να παραδοθεί τα τέρατα εκείνα.
Μ’ αυτή σαν Μπουμπουλίνα, ενώ πυροβολεί, τους λέει
” Δεν παραδίνεται ποτέ της μια Ελληνίδα “.
Κι ως λύκαινα ηρωίδα τρεις ώρες τους κρατεί.
Μα τέλος την εκάψανε κι επέταξε στα ουράνια
κι εμάς σε μαύρη ορφάνια μας άφησε στη γη .
.
Η Αικατερίνη Χατζηγεωργίου υπήρξε ένα κορίτσι, το οποίο άφησε τον μάταιο ετούτο κόσμο μόλις στα είκοσι της χρόνια μιας και είχε μπεί στο μάτι του βουλγαρικού κομιτάτου, το οποίο την είχε “προγράψει” για την αγάπη που έτρεφε στην Ελλάδα και για το οτι κρατούσε την φλόγα της ελπίδας για λευτεριά ζωντανή στα σκλαβωμένα εδάφη της Μακεδονίας των αρχών του 20ου αιώνα. Πριν όμως καεί ζωντανή, πήρε μαζί τις στον τάφο αρκετές ψυχές Βουλγάρων κομιτατζήδων δια μέσου του πιστολιού της, αν και εγκλωβισμένη στο σπίτι στο οποίο έβαλαν τελικά φωτιά καίγοντας την μαζί με όσους βρίσκονταν μαζί της εκείνο το κρύο βράδυ του 1904.
.
Στις 14 Οκτωβρίου 1904 στην Μακεδονία βασιλεύει ο τρόμος, διότι μια μέρα πριν οι τούρκοι στρατιώτες σε συνεργασία με τους βούλγαρους κομιτατζήδες δολοφόνησαν τον Παύλο Μελά (Μίκη Ζέζα) στο χωριό Στάτιστα (το οποίο σήμερα ονομάζεται Παύλος Μελάς προς τιμήν του ήρωα). Η Μακεδονία θρηνεί έναν από τους μεγάλους υπερασπιστές της. Όλοι είναι λυπημένοι μα και αισιόδοξοι συνάμα, γιατί ξέρουν πως με το αίμα ενός τέτοιου παλληκαριού θα ποτιστεί το δέντρο της ελευθερίας και θα καρπίσει.
.
Κάπου πιο μακριά σ’ ένα χωριό της σκλάβας Μακεδονίας, στην Γρίτσιστα (Ελληνικό) της περιοχής Γευγελής (νότια Σκόπια), ζει μια κοπέλα, η Αικατερίνη Χατζηγεωργίου. Είναι η μόλις 21 ετών δασκάλα του χωριού, η οποία, αν και μικρή στην ηλικία είναι μεγάλη στην ψυχή. Η Κατερίνα διδάσκει με ζέση τους μαθητές της σαν να πρόκειται για δικά της παιδιά. Διδάσκει την ιστορία αυτής της χιλιοβασανισμένης, μα πάντα Ελληνικής γης, που τόσοι και τόσοι βάρβαροι προσπάθησαν να αφελληνίσουν αλλά δεν τα κατάφεραν.
.
Όλοι στο χωριό την γνωρίζουν σαν το καλόκαρδο κορίτσι που βοηθάει πάντα τους Μακεδονομάχους αγωνιστές με όποιον τρόπο μπορεί. Οι βούλγαροι κομιτατζήδες την έχουν βάλει στο μάτι γιατί κρατάει άσβεστη την φλόγα της Ελληνικότητας στα μικρά παιδιά και στο χωριό. Την παρενοχλούν συνεχώς, την βρίζουν, την απειλούν, της περιγράφουν τι θα της κάνουν όταν θα πέσει στα χέρια τους. Την Κατερίνα όμως, δεν την νοιάζει η ζωή της παρά μόνο να μην χάσει η Μακεδονία την ελληνικότητά της. Οι βούλγαροι μετά τον θάνατο του Παύλου Μελά έχουν αποθρασυνθεί και θέλουν να τελειώνουν με κάθε εστία Ελληνικής αντίστασης.
.
Όταν οι κομιτατζήδες καταφτάνουν στο χωριό, τα παράθυρα και οι πόρτες των σπιτιών κλείνουν. Οι χωριανοί κρυφοκοιτάζουν ανάμεσα από τις γρίλιες τους κομιτατζήδες να κατευθύνονται στο σπίτι της δασκάλας. Φτάνοντας έξω από την πόρτα του σπιτιού της, της φωνάζουν να βγει έξω. Η Κατερίνα τους ακούει από μέσα και αποκρίνεται πως «δεν παραδίδεται ποτέ της μια Ελληνίδα». Η ατρόμητη ψυχή της δεν τους φοβάται. Μαζί της βρίσκονται ακόμη έξι Μακεδονομάχοι έτοιμοι να δώσουν την ζωή τους για την πατρίδα. Η περήφανη Ελληνίδα λέει πως δεν παραδίδεται και με το όπλο της ρίχνει μια βολή εναντίον των αιμοβόρων κομιτατζήδων και η μάχη ξεκινάει.
.
Οι σφαίρες των βουλγάρων χτυπάνε τους τοίχους του σπιτιού γεμίζοντάς το
τρύπες. Μετά από τρεις ώρες αναποτελεσματικών πυροβολισμών κι ενώ φαίνεται ότι το σπίτι της δασκάλας είναι άπαρτο κάστρο, ένας κομιτατζής δίνει την ιδέα να το κάψουν. Όλοι συμφωνούν, μιας και δεν υπάρχει άλλος τρόπος να καταβάλουν τους Έλληνες αγωνιστές. Ένας κομιτατζής τρέχει με αναμμένο πυρσό, σπάει το παράθυρο και τον ρίχνει μέσα. Το εσωτερικό του σπιτιού είναι ξύλινο και λαμπαδιάζει αμέσως. Οι αγωνιστές όμως δεν βγαίνουν έξω. Προτιμούν να καούν ζωντανοί παρά να πέσουν στα χέρια των βουλγάρων. Οι φλόγες λαμπαδιάζουν το σπίτι, δημιουργώντας μια κόλαση πυρός. Η Κατερίνα όπως και οι άλλοι αγωνιστές συνεχίζουν να πυροβολούν μέχρι να σωθούν οι σφαίρες τους και να τους καταπιούν οι φλόγες.
.
Οι βούλγαροι πανηγυρίζουν για το φοβερό «κατόρθωμά» τους, καθώς από το σπίτι έχουν πια μείνει μόνο στάχτη και καπνισμένα ντουβάρια. Ένα ακόμη ολοκαύτωμα, πήρε την θέση του δίπλα στο Κούγκι, στο Σούλι, στα Σάλωνα, στο Αρκάδι της Κρήτης και σε όλα τα ολοκαυτώματα του Ελληνισμού για την ελευθερία της πατρίδας από τον βάρβαρο ζυγό.
.
Το 1939 βρέθηκε στο νεκροταφείο της Γευγελής ο τάφος της ηρωικής Ελληνίδας δασκάλας. Ο σταυρός, έγραφε:
«Υπέρ της εις τον Θεόν των Ελλήνων πίστεως αγωνιζομένη, πυρί υπό των Βουλγάρων παραδοθείσα, ενθάδε κείμαι, Αικατερίνη Χατζηγεωργίου διδάσκαλος, 14 Οκτωβρίου 1904».
πηγή

Η αφόρητη οκνηρία της ελληνικής παραδημοσιογραφίας

http://www.logiastarata.gr/2013/10/blog-post_4154.html

Γράφει ο Όμηρος Ταχμαζίδης

Η πρόθεση:Σε «φιλοσοφική νυκτηγορία» ασχολήθηκα, μεταξύ άλλων, και με τον προβληματικό χαρακτήρα της δημοσιότητας στη χώρα μας και τον ρόλο της στην εμφανή δυσλειτουργία του πολιτεύματος: σε ερώτηση αναφορικά με τους λόγους που δημιουργούν επιπλοκές στο σύστημα πληροφόρησης απάντησα εσκεμμένα με προκλητικό τρόπο- ο προβληματικός χαρακτήρας της ελληνικής δημοσιογραφίας οφείλεται στην οκνηρία των δημοσιογράφων. Είναι φανερό ότι με αυτόν τον τρόπο απέκλεια μια δέσμη από άλλους λόγους και αιτίες πολύ πιο σημαντικούς για την τραγική κατάσταση στην οποία ευρίσκεται το δημοσιογραφικό καθεστώς της χώρας: ως μέρος του ευρύτερου πολιτικοκοινωνικού καθεστώτος.

Επικεντρώθηκα στους περιβόητους gatekeepers – πυλοφύλακες των ειδήσεων και στο ρόλο τους στο ελληνικό σύστημα ενημέρωσης: απλώς επειδή ήθελα να αναδείξω την ευθύνη του κάθε ατόμου απέναντι στο κοινωνικό συνόλου - και τη συμβολή του ή όχι σε μια ανοικτή δημοκρατική κοινωνία. Ο μεμονωμένος δημοσιογράφος και οι ευθύνες του σε ένα διάτρητο από κάθε άποψη σύστημα πληροφόρησης, στο οποίο έχει «τρυπώσει» και έχει «βολευτεί» και ο ίδιος: με αυτόν τον τρόπο ήθελα να αποκλείσω τις γενικολογίες, τα γνωστά κοινότοπα περί διαπλοκής κλπ., που τα μηρυκάζει ο καθένας σε αυτή τη χώρα και τα οποία λειτουργούν, τις περισσότερες φορές, ως άλλοθι για την «ανήθικη» και αντιεπαγγελματική στάση των δημοσιογράφων.

Αποκλείοντας όλη τη δέσμη των αιτιολογιών για τη χωλαίνουσα ελληνική δημοσιότητα, απέμενε προς εξέταση ο επαγγελματικός ρόλος του Έλληνα δημοσιογράφου, της Ελληνίδας δημοσιογράφου.

Και περιόρισα τους λόγους της έντονης ανηθικότητας στο καθεστώς της (ελληνικής) ενημέρωσης στην οκνηρία των δημοσιογράφων: στην πράξη η διάχυτη κατάσταση οκνηρίας σημαίνει ελάχιστο δυνατό κόστος και μέγιστα δυνατά κέρδη για τη βιομηχανία πληροφόρησης– στο χώρο του (νεοελληνικού) συστήματος πληροφόρησης η μείωση του κόστους επιτυγχάνεται με την καταστρατήγηση των οποίων κανόνων στην άσκηση του επαγγέλματος. Έχουμε ένα ασύδοτο σύστημα ενημέρωσης το οποίο λειτουργεί με την όσο το δυνατόν λιγότερη προσπάθεια - εργασία: στο χώρο της τηλοψίας η κατάσταση έχει πάρει εκτρωματικές διαστάσεις – τα μακρόσυρτα «ανεπεξέργαστα» και «απληροφόρητα» δελτία ειδήσεων αποτελούν όνειδος για την ελληνική δημοκρατία και τον υπ΄ αριθμόν ένα κίνδυνο για την αποτελεσματική λειτουργία της.

Οι δημοσιογράφοι έχουν «τρυπώσει», έχουν «βολευτεί» και αναπαράγουν εξαιτίας της ανεπάρκειάς τους, της οκνηρίας τους και των μικροσυμφερόντων τους ένα σαθρό καθεστώς «ειδησεογραφίας»: ο σύνδεσμος «παρά» έχει και εδώ την τιμητική του – παραδημοσιογραφία.

Έλλειψη εργασιακού ήθους: Ο εύκολος δρόμος του παραφθαρμένου δελτίου ειδήσεων, της παραφθαρμένης ειδησεογραφίας βασίζεται στην επαγγελματική ανεπάρκεια και οκνηρία του σύγχρονου Έλληνα δημοσιογράφου: εκείνοι που μπορούν να εργαστούν πράγματι με βάση τους σταθερούς κανόνες του επαγγέλματος και της ειδησεογραφίας έχουν «βολευτεί» αφού έχουν «τρυπώσει» στο ερμάρι με το μέλι του προβληματικού συστήματος πληροφόρησης, εκείνοι που θα ήθελαν να εργαστούν περιφέρονται στις παρυφές του συστήματος χωρίς να έχουν τη δυνατότητα παρέμβασης και παροχής υπεύθυνης και σοβαρής εργασίας – τελικώς η υπόθεση της ελληνικής δημοσιογραφίας είναι πρωτίστως ζήτημα εργασιακού ήθους, δημοκρατικής παιδείας και ηθικής υπόστασης του κάθε ατόμου. Όσοι παραβαίνουν τους κανόνες – δημοσιογράφοι, αρχισυντάκτες κλπ. – δεν είναι ανεπαρκείς και ανεπάγγελτοι, αλλά οκνηροί, άθλιοι και ανήθικοι.

Η διάκριση: Ένας βασικός κανόνας στην ειδησεογραφία είναι η διάκριση της «είδησης» από τη «γνώμη»: οι ειδήσεις συγκροτούνται και διατυπώνονται με συγκεκριμένους τρόπους, άρα υπάρχει ένα «αντικειμενικό» σύστημα γραφής τους και κατά συνέπεια ελέγχου τους, οι απόψεις και οι γνώμες είναι απεριόριστες και δεν ελέγχονται από κανενός είδους «λογοκρισία» – σε καμία όμως περίπτωση η «είδηση» δε συγχέεται με την άποψη και δεν παρουσιάζεται η «γνώμη», «άποψη» ως είδηση σε ένα ειδησεογραφικό κείμενο.

Στην ελληνική περίπτωση της «οκνηρής δημοσιογραφίας» η σύγχυση αυτού του είδους είναι ο κανόνας: αρχίζοντας από τις «έγκριτες» και καταλήγοντας σε «μη-έγκριτες» εφημερίδες.

Η καχυποψία του αναγνώστη/αναγνώστριας – ακροατή/ακροάτριας τροφοδοτείται από αυτού του είδους τη σύγχυση: το ελληνικό δημοσιογραφικό υβρίδιο της «ειδησεογνώμης» δηλητηριάζει τη δημοσιότητα και δυναμιτίζει με αυτόν τον τρόπο το δημοκρατικό πολίτευμα – με χειραγωγούμενη «θυμική» δημοσιότητα δε μπορεί να λειτουργήσει ένα δημοκρατικό πολίτευμα.

Αλλά το θυμικό, υπό τη μορφή της καταγγελίας, της αγανάκτησης, της ειρωνείας κλπ., δεν είναι είδηση, είναι «σχόλιο», «γνώμη», «άποψη», «θέση»: όλα αυτά έχουν σχέση χειραγώγησης με την είδηση και υποσκάπτουν την εγκυρότητά της.

Η οκνηρία και δημοσιογραφική έρευνα: Σταχυολογήσαμε από τη δημοσιογραφική ναυαρχίδα της ελληνικής συντήρησης, την εφημερίδα «Καθημερινή», ένα χαρακτηριστικό «ρεπορτάζ» της παραδημοσιογραφικής οκνηρίας: αφορά τη δημοσιογραφική αντιμετώπιση της «Χρυσής Αυγής» και τα … καμώματα κάποιου στελέχους των νάτσηδων – το κείμενο είναι της δημοσιογράφου Μαρίλης Μαργωμένου και φέρει τον τίτλο «Η «πάμπτωχη» Θέμις Σκορδέλη και η κατάνα της». Ήδη ο τίτλος του «ρεπορτάζ» προϊδεάζει για δημοσιογραφική λαθροχειρία: από μόνος του είναι μια «κρίση», ένα «σχόλιο» στο δημοσίευμα.

Το περιεχόμενο του δημοσιεύματος είναι ένας καταιγισμός στο «θυμικό» του αναγνώστη και σε καμία περίπτωση δεν έχει ειδησεογραφικό πληροφοριακό χαρακτήρα: οι ειδήσεις/πληροφορίες χάνονται πίσω από λεκτικά σχήματα, κρίσεις και σχολιασμούς που αποσκοπούν στην πλήρη χειραγώγηση του αναγνώστη - δεν πρόκειται για δημοσιογραφική έρευνα, αλλά πρόχειρη και άκοπη «δημοσιογραφία» του ποδιού. Το φαινόμενο είναι σχετικά περιορισμένο στις σελίδες της «Καθημερινής», αλλά η παρουσία του σε ένα από τα λεγόμενα «έγκριτα» φύλλα, καταδεικνύει ότι η παραδημοσιογραφία και η επαγγελματική προχειρότητα και οκνηρία αποικίζουν όλο το φάσμα της ελληνικής εφημεριδογραφίας: έχουν ήδη υπερχειλίσει και τα τελευταία αναχώματα για διατήρηση του αυτονόητου κανονιστικού πλαισίου στη συγγραφή των ειδήσεων.

Το θέμα: Ένα μέλος της «Χρυσής Αυγής» γνωστή από τον ακτιβιστικό της ρόλο και από την παρουσία της στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης κατηγορείται για παράνομη κατοχή προϊόντων του παρεμπορίου: η δημοσιογράφος περιγράφει «δημοσιογραφικά» το γεγονός - «βλέπετε, η Θέμις Σκορδέλη διέπραξε το ίδιο αδίκημα με τους νεαρούς Σενεγαλέζους της Ερμού που αν δεν προλάβουν να τρέξουν, τους πιάνει ο αστυνομικός. Οι τσάντες μαϊμού Louis Vouitton που βρέθηκαν σπίτι της, οι ντάνες με τα πειρατικά CD και τα κλεψίτυπα DVD, την κατατάσσουν πλέον ανεπίσημα στην κατηγορία «ένα μικρό κλεφτοπόλεμο», όπως θα έλεγε και ο αρχηγός της, ο Ν. Μιχαλολιάκος». (εφημ. «Καθημερινή», Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013)

Η προσπάθεια εκδαιμόνισης του αντιπάλου, χαρακτηρίζει όλο το «ειδησεογραφικό» κείμενο της δημοσιογράφου της “Καθημερινότητας»: «Αλλά η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις. Τον πρώτο καιρό που στον Άγιο Παντελεήμονα οι κάτοικοι την έβλεπαν να δίνει με την ντουντούκα συνθήματα στους χρυσαυγίτες, οι τηλεθεατές την παρακολουθούσαν στο πάνελ των εκπομπών του Κ. Χαρδαβέλα να κάνει την «αγανακτισμένη κάτοικο». Ο αληθινός ρόλος της φάνηκε μόνο όταν το τσούρμο των χρυσαυγιτών όρμησε με τα γιαούρτια εναντίον του Αλ. Αλαβάνου και η Θ. Σκορδέλη πιάστηκε στην κάμερα να πετάει ντομάτες. Αργότερα, χρειάστηκε να συλληφθεί η μισή Χ.Α. για να πληροφορηθούμε από έναν προστατευόμενο μάρτυρα πως πέραν όλων των άλλων, η Θ. Σκορδέλη είναι και επίλεκτη κοπτοραπτού στο μαγαζί του Η. Παναγιώταρου. Φροντίζει να κόβονται οι ετικέτες «made in Pakistan» απ΄ τα μπλουζάκια, ώστε να δειγματίζει με εθνικοφροσύνη ο βουλευτής τη θερινή κολεξιόν του χρυσαυγίτη». (Εφημ. «Η Καθημερινή», Πέμπτη 10/10/2013] – προφανώς το κείμενο αυτό δεν είναι «ειδησεογραφικό ρεπορτάζ», αλλά κείμενο για κακόγουστη θεατρική επιθεώρηση.

Όλο το «ρεπορτάζ» είναι παρόμοιου ύφους: αποτελεί δείγμα της οκνηρής παραδημοσιογραφίας – η δημοσιογράφος αντιδεοντολογικά και πέρα από κάθε κανονιστικό πλαίσιο συρράπτει διάφορες προσωπικές γνώμες και κρίσεις με παλιά γνωστά αδούλευτα στοιχεία και τα σερβίρει στο κοινό με ξεκάθαρα μεροληπτικό τρόπο – ο πλήρης βιασμός της είδησης.

Οι «ειδήσεις», που έχουν πολτοποιηθεί μέσα στις κρίσεις και τις γνώμες της δημοσιογράφου είναι οι εξής: α) το συγκεκριμένο πρόσωπο παίρνει συνεχώς αναβολές στα δικαστήρια – «με τη βοήθεια του χρυσαυγίτη-ψυχιάτρου» ισχυρίζεται η δημοσιογράφος και δεν προσθέτει τίποτε άλλο, αφήνοντας την είδηση μετέωρη (περαιτέρω έρευνα για την ολοκλήρωση της είδησης απαιτεί εργασία). β) η κατηγορούμενη κατείχε παράνομο υλικό του παρεμπορίου, συμμετείχε στις επιθέσεις εναντίον του Αλέκου Αλαβάνου, διετέλεσε μέλος της ΔΑΚΕ (συνδικαλιστικής παράταξης της Νέας Δημοκρατίας), βρέθηκε σημειωματάριό της στα χέρια πρώην διευθυντή της αστυνομίας στη περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα και τέλος ότι η «χρυσαυγίτισα» ήταν κάτοχος ενός βιβλιαρίου με σημαντικές καταθέσεις. 

Αντί για την «ξερή» παράθεση των ειδήσεων η δημοσιογράφος πλέκει τη δική της κατάφορτη από κρίσεις και γνώμες ιστορία και δε διστάζει να διαγνώσει ακόμη και «δυσαρέσκεια» της δικαιοσύνης απέναντι στην κατηγορουμένη: «… όλα δείχνουν πως και εκείνη και η κατάνα της, είναι ήδη πολύ αγανακτισμένη μαζί της».

Εύκολη, εύπεπτη παραδημοσιογραφία στον καιρό του Διαδικτύου και της εύκολης πρόσβασης στα «δεδομένα»: εδώ υποσκάπτεται με απροκάλυπτο τρόπο η επιβίωση και το μέλλον των εφημερίδων - αυτού του είδους η παραδημοσιογραφία διαβρώνει την πληροφόρηση, οδηγεί σε εντόσθια σήψη την αξιοπιστία του ιδίου του κειμένου.



Σημείωση: Την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013 στις 20.15 θα πραγματοποιηθεί η τρίτη φιλοσοφική νυκτηγορία (β΄ περίοδος) με τον Όμηρο Ταχμαζίδη στο καφέ ΓΑΖΙΑ (Καρόλου Ντηλ 22 – Θεσσαλονίκη) με θέμα: «Σοφία και φιλοσοφία – ίχνη στην καθημερινότητα»

Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου