Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

ΑΣΚΗΤΙΚΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΘΩΝΙΚΟΥ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΥ

http://www.agioritikovima.gr/agoros1/30447-akitika-katalu
1γράφει ο Φαίδων Χατζηαντωνίου (αρχιτέκτων αναστηλωτής)

Παράλληλα με την ανάπτυξη της μοναστικής κοινοβιακής ζωής, μορφές της αρχαίας αιγυπτιακής και παλαιστινιακής ασκητικής παράδοσης επιβιώνουν μέχρι των ημερών μας σε απομονωμένες περιοχές του Αγίου Όρους.

Σματικότητα αυτές οι αρχαίες μορφές της μοναστικής ζωής εμφανίστηκαν στο Όρος πολύ νωρίτερα από τη Μεγίστη Λαύρα, το πρώτο αθωνικό κοινόβιο, που ιδρύθηκε το 963. Θωρώντας τρεις εμβληματικές μορφές του πρώιμου αθωνικού αναχωρητισμού, τον Όσιο Πέτρο τον Αθωνίτη, τον Άγιο Ευθύμιο τον Νέο και τον Ιωάννη Κολοβό, συνειδητοποιούμε ότι κατά τη διάρκεια του 9ου αιώνα μια ριζική αλλαγή έλαβε χώρα στη συμπεριφορά των αθωνιτών ασκητών.  

O Πέτρος απαρνήθηκε τον κόσμο, εφαρμόζοντας διά βίου μια σκληρή άσκηση αυστηρά μοναχική. Ενώ ο Ευθύμιος και ο Ιωάννης, ιδρυτές μοναστηριών και οι δυο τους, ακολούθησαν το παράδειγμα του Πέτρου για μια μεταβατική περίοδο αυστηρά ατομικής άσκησης, ως ένα σκαλοπάτι προς την οργάνωση μιας από κοινού ζωής υπό την προστασία του κράτους και του ανώτατου κλήρου.

Αυτό το σκαλοπάτι μερικές δεκαετίες αργότερα άνοιξε τον δρόμο στον Άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη και τη δική του Μεγίστη Λαύρα. Η ίδρυση της Μεγίστης Λαύρας πυροδότησε μια ζωηρή αντιπαράθεση ανάμεσα στους δύο τρόπους αναχωρητισμού στην αυγή του αθωνικού μοναχισμού. Η έκδοση του πρώτου αθωνικού Τυπικού (972) συμφιλίωσε τα δύο μέρη, αναγνωρίζοντας εμμέσως τους νεωτερισμούς του Αθανασίου, και έτσι έκτοτε όλα τα αγιορείτικα μοναστήρια που ιδρύονταν ακολουθούσαν το πρότυπο της Λαύρας του Αθανασίου. Στην ουσία, η επικύρωση του πρώτου αθωνικού Τυπικού εξέφραζε τη στήριξη του κράτους προς τα οργανωμένα κοινόβια μάλλον και λιγότερο στους μοναχικούς ερημίτες. Παρ’ όλ’ αυτά, το πρότυπο του μοναχικού αναχωρητισμού δεν έπαψε ποτέ να υπάρχει στην Αθωνική χερσόνησο, παράλληλαμε τον κοινοβιοτισμό, αν και έκτοτε ο πρώτος προοδευτικά περιορίστηκε στις πιο απόμακρες και δυσπρόσιτες περιοχές.

alt

Βιγλίζοντας το Αιγαίο
Αυτή η διαδικασία της μετάβασης από τους μοναχικούς ασκητές στα οργανωμένα κοινόβια στον Άθω πρέπει να ερμηνευθεί στη βάση των γεωπολιτικών και στρατιωτικών συνθηκών της εποχής. Μετά την τελευταία αναλαμπή της Ιουστινιάνειας περιόδου (527-610), η Μεσόγειος παύει να είναι μια ρωμαϊκή λίμνη. Και καθώς οι αραβικές φυλές εξαπλώνονται ορμητικά αποσπώντας εδάφη από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, αναδύεται η στρατηγική σημασία του Άθω, που διατρυπά το Βόρειο Αιγαίο και ελέγχει τις θρακικές ακτές, δηλαδή τη χερσαία επικοινωνία Κωνσταντινούπολης – Θεσσαλονίκης, και τα Δαρδανέλια, τον θαλάσσιο δρόμο που οδηγεί στην Κωνσταντινούπολη και τη Μαύρη Θάλασσα.

Σύντομα μια αλυσίδα φρουρίων εκτείνονταν κατά μήκος όλης της ανατολικής ακτής της χερσονήσου. Ήταν ή έγιναν εξαρτήματα των μεγάλων μοναστηριών αυτής της πλευράς, ή τα ίδια τα μοναστήρια χτίστηκαν με τη μορφή πραγματικών κάστρων. Το φαινόμενο επαναλήφθηκε στη δυτική ακτήτης χερσονήσου 3-4 αιώνες μετά την ίδρυση της Λαύρας, ξεκινώντας από τον 14ο αιώνα, δηλαδή όταν η βυζαντινή επικράτεια στη Μακεδονία περιορίστηκε στο Παλαιολόγειο Δεσποτάτο της Θεσσαλονίκης, αποτελούμενο από την πόλη της Θεσσαλονίκης και τις δύο χερσονήσους Κασσάνδρα και Άθω, ενώ η μεσαία, η Σιθωνία, είχε ήδη καταληφθεί από τους Τούρκους.

Όλα τα μοναστήρια του Όρους απέκτησαν τη σημερινή τους μορφή μετά από διαδοχικές οικοδομικές επεκτάσεις διαμέσου των αιώνων. Μερικά είχαν χτιστεί εξαρχής στη μορφή μεγάλων συγκροτημάτων, υπό την προστασία κάποιων ισχυρών δωρητών, ενώ άλλα συνδέθηκαν εξαρχής με μονήρεις ασκητές, και η σημερινή μορφή του καθενός είναι αποτέλεσμα διαδοχικών προσθηκών σε έναν αρχικό πυρήνα μαθητών συγκεντρωμένων γύρω από τον πνευματικό οδηγό τους. Σε άλλες περιπτώσεις οι τοποθεσίες των αρχικών ασκητικών εγκαταστάσεων δεν βρήκαν τις πρόσφορες συνθήκες για την ανάπτυξή τους ως κυρίαρχων μονών (π.χ. Καυσοκαλύβια) ως την εποχή που παγιώθηκε η σημερινή αγιορείτικη ιεραρχία. Αυτό οφείλεται είτε σε αντίξοες συνθήκες είτε στις θέσεις των οικισμών αυτών, για τους οποίους δεν εκτιμήθηκε ότι είχαν ιδιαίτερη στρατηγική σημασία.

Καυσοκαλύβια
Συχνά συναντούμε τον αυστηρά ασκητικό χαρακτήρα που είχαν οι αγιορείτες ερημίτες σε περιγραφές προσκυνητών του 17ου και 18ου αιώνα. Η ελληνική Σκήτη της Αγίας Τριάδος, γνωστή ως Καυσοκαλύβια, βρίσκεται στο νότιο άκρο της χερσονήσου, σε ένα στενό και τραχύ έδαφος που κρέμεται σε ταράτσες 120 μέτρα πάνω από τη θάλασσα. Ο Άγιος Μάξιμος, ένας φημισμένος αθωνίτης ασκητής του 14ου αιώνα, ο οποίος είχε εγκατασταθεί στην περιοχή, συνήθιζε να καίει τις αχυροκαλύβες του και μετά να περιφέρεται ως «διά Χριστόν σαλός», εξ ου και το παρώνυμό του, «Καυσοκαλύβης», και το όνομα με το οποίο έγινε γνωστός ο τόπος.

Ο οικισμός των Καυσοκαλυβίων σχηματίστηκε όταν μερικοί ερημίτες προσελκύστηκαν από την ισχυρή ασκητική μορφή του Αγίου Ακακίου και συγκεντρώθηκαν γύρω του. Ο Ακάκιος ζούσε σε μια στενή σπηλιά που κρέμεται στην άκρη ενός απότομου γκρεμού, και πάνω από την σπηλιά είχε κάνει έναν μικρό πετρόχτιστο ξενώνα. Ο Ακάκιος πέθανε το 1730/1740 σε ηλικία περίπου εκατό ετών και σύντομα μετά τον θάνατό του ο οικισμός αναγνωρίστηκε επισήμως ως ιδιόρρυθμη σκήτη.

alt

Ο ρώσος προσκυνητής Βασίλι Μπάρσκι κατά τη διάρκεια του πρώτου ταξιδιού του στο Άγιον Όρος, το 1725, επισκέφθηκε τα Καυσοκαλύβια. Τον φιλοξένησε ο Ακάκιος στον μικρό ξενώνα του. Ο Μπάρσκι είδε τα Καυσοκαλύβια τη στιγμή που σχηματίζονταν και περιέγραψε τον τόπο: «Οι μοναχοί εκεί διαβιούν χωριστά ο ένας από τον άλλο, και ο καθένας έχει στο κελλί του έναν μικρό ναΐσκο για να προσεύχεται κατά μόνας. [...] Οι καλύβες τους είναι από ξερολιθιά πάνω από απόκρημνα και τρομερά βάραθρα, ανάμεσα σε βράχια, πάνω από την θάλασσα, σαν φωλιές πουλιών. Τρέφονται μόνο από τα χειροτεχνήματά τους, κάνουν σταυρούς και κουτάλια».

Πίσω από την Καλύβη της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, μια στενή σκάλα οδηγεί στη σπηλιά του Ακακίου, που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το σπίτι. Η σπηλιά είναι ένα στενό άνοιγμα στον βραχώδη γκρεμό. Η βακτηρία του και το κρεβάτι του, φτιαγμένο από τρία χοντροκομμένα κλαδιά ελιάς και ένα τέταρτο για προσκεφάλι, διατηρούνται σ’ αυτό το πρωτόγονο καταφύγιο. Πάνω από τη σπηλιά, κρυμμένος πίσω από το σπίτι, διατηρείται και ο πετρόχτιστος ξενώνας. Μερικά ασκηταριά παρόμοιας κατασκευής από την εποχή των πρώτων κατοίκων σώζονται στα περίχωρα του οικισμού. Είναι όλα από ξερολιθιά σαν κι αυτά που περιγράφει ο Μπάρσκι.

Μπροστά από τον ξενώνα του Ακακίου χτίστηκεαρχικάτο παρεκκλήσι της Κοιμήσεως, το 1759, και από τότε με συνεχείς προσθήκες δημιουργήθηκε η σημερινή καλύβη. Ο τωρινός κάτοικος, ο πατήρ Πατάπιος, Πειραιώτης, είναι εικονογράφος, βιβλιοθηκάριος της Σκήτης και μελετητής των αρχείων της. Κατάγεται από εύπορη οικογένεια και οι νεωτερισμοί του σπιτιού ανακαλούν τα μεσοαστικά σπίτια των ελληνικών πόλεων.

Άγιος Βασίλειος
Κατά το δεύτερο ταξίδι του στο Άγιον Όρος, το 1744, ο Μπάρσκι επισκέφθηκε και περιέγραψε τον πρόσφατα τότε σχηματισμένο οικισμό του Αγίου Βασιλείου, κάτω από τον ορεινό όγκο του Προφήτη Ηλία. Οι πρώτοι ερημίτες είχαν έρθει από την Καππαδοκία, περιοχή Καισάρειας. Ο Μπάρσκι τους είδε που ζούσαν στο δάσος, πίνοντας βρόχινο νερό και να «τους ξεπερνούν όλους σε νηστεία, ταπεινότητα κι ευλάβεια».Επτά καλύβες υπήρχαν τότε, τόσο στενές που μέσα «δεν μπορεί να κατακλιθεί άνθρωπος», πολύ φτωχικές, «έχουν μόνο μία ψάθα, ένα ξύλινο προσκέφαλο και κάποια εργαλεία». Όταν πέρασε ο Μπάρσκι από εκεί, η κοινή εκκλησία τους, αφιερωμένη στον Άγιο Βασίλειο τον Μέγα, ήταν υπό κατασκευή.

Ένα στενό καλύβι χτισμένο από γκρίζα πέτρα, ξερολιθιά, στέκει κοντά στην εκκλησία του 1744, μαρτυρεί τη μορφή των αρχικών καταλυμάτων που έχτισαν οι πρώτοι καραμάνοι ασκητές. Είναι ένα απλούστατο ορθογώνιο πέτρινο κουτί, με καθαρό ύψος περίπου 1,90 μ., χωρίς ανοίγματα, παρά μόνο μία είσοδο ανοιχτή στη μία πλευρά και χωρίς στέγη, ωφέλιμου εμβαδού περίπου ενός τετραγωνικού μέτρου, που χωράει μόνο έναν άνθρωπο, όρθιο ή μισοξαπλωτό. Μια στέγη ξύλινη φτιαγμένη από πουρναρόξυλα και ξερό χορτάρι, και μια ξύλινη τάβλα για πορτόφυλλο να κλείνει την είσοδο, θα συμπλήρωνε την εικόνα μιας από τις επτά καλύβες που είδε ο Μπάρσκι.

Συναπτόμενο στον ναό του Αγίου Βασιλείου, ένα απλό συγκρότημα αποτελούμενο από δωμάτια και βοηθητικούς χώρους κατασκευάστηκε τα τελευταία χρόνια. Μια μικρή συνοδεία τριών ή τεσσάρων μοναχών ζουν στο κελλί του Αγίου Βασιλείου. Ο γέροντας, Κρητικός, που ζει εδώ από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, ενώ ως λαϊκός ασκούσε τη δικηγορία, είναι ο συγγραφέας διαφόρων πονημάτων θεολογικού περιεχομένου. Ό,τι έχει γίνει σ’ αυτό το σπίτι έγινε με τα χέρια τα δικά του και των υποτακτικών του. Αρνήθηκε πάντα να αποκτήσει μοντέρνα υλικά της αγοράς, δημιουργώντας χρηστικά αντικείμενα μόνος του και χτίζοντας με υλικά σε δεύτερη χρήση, που έχουν πεταχτεί ή περίσσεψαν από τις ανακαινίσεις των μοναστηριών.

Καρούλια
Στο νοτιότερο σημείο της χερσονήσου, σε έναν ξερό κάθετο βράχο, ασκηταριά είναι διάσπαρτα σε όλες τις φυσικές κοιλότητες των βράχων. Ο τόπος ονομάζεται Καρούλια και χωρίζεται στο Μέσα και στο Έξω Καρούλι. Η πρόσβαση από το Έξω στο Μέσα Καρούλι γίνεται με αλυσίδες. Στην αυγή του 20ού αιώνα τριάντα ασκητές ζούσαν εδώ, σήμερα ο αριθμός τους κυμαίνεται μεταξύ δέκα και είκοσι.

Τα περισσότερα από τα κελλιά των Καρουλίων είναι ερημητήρια που δημιούργησαν οι ίδιοι οι ασκητές με ευκαιριακά υλικά, ανακυκλώνοντας τα απόβλητα άλλων μοναχών ή λαϊκών.Το ορατό τμήμα μιας τέτοιας κατασκευής συνήθως κρύβει τις πραγματικές διαστάσεις του ερημητηρίου, το οποίο απλώνεται στο βάθος μιας σπηλιάς ή κατά μήκος των φυσικών κοιλοτήτων του γκρεμού. Η οργάνωση του χώρου στο εσωτερικό αυτών των ασκηταριών αποδεικνύει μια εξαιρετικά ορθολογική χρήση του χώρου.

Ένα από τα χαρακτηριστικά κελλιά της περιοχής είναι των Αγίων Αρχαγγέλων, στο Μέσα Καρούλι. Τη δεκαετίατου ‘50 το κελλί ήταν γνωστό ως «ασκηταριό του Χωροφύλακα», από τον ασκητή Γαβριήλ τον «κατσαρομάλλη», πρώην χωροφύλακα.Τα τελευταία χρόνια ζει εκεί ένας ρώσος ασκητής. Το κελλί και σήμερα δεν παρουσιάζει ριζικές αλλαγές, κάτι που ισχύει και για τα περισσότερα ασκηταριά της περιοχής, που διατηρούν αυτόν τον ασκητικό χαρακτήρα.Το κελλί των Αγίων Αρχαγγέλων αποτελείται από ένα παρεκκλήσι, πέντε μικρά κελλιά και μία αποθήκη. Όλοι οι χώροι έχουν πρόσβαση από έναν φιδωτό διάδρομο, του οποίου το κεντρικό τμήμα είναι φαρδύτερο δημιουργώντας έναν όγδοο χώρο που χρησιμοποιείται τόσο ως καθιστικό όσο και ως νάρθηκας του ναού.

alt

Αυτοί οι οκτώ χώροι μαζί με τον διάδρομο, ένα εμβαδόν συνολικά περίπου 70 τετραγωνικών μέτρων, αναπτύσσονται κατά μήκος των φυσικών κοιλοτήτων του κάθετου βράχου, αξιοποιώντας τα στενά επίπεδα σε διάφορες στάθμες σε ένα συνολικό μήκος περίπου 23 μέτρων και ένα μέσο πλάτος 3,5.

Όλοι οι τοίχοι είναι από ξύλο, μπαγδατότοιχοι, όπως ξύλινα είναι και τα περισσότερα ταβάνια. Μόνο ο αποθηκευτικός χώρος είναι μερικώς λιθόστρωτος, και εκεί βρίσκονται μία χτιστή στέρνα για τη συλλογή του βρόχινου νερού και πήλινα κιούπια για το λάδι.

Κατουνάκια
Ψηλότερα από το Έξω Καρούλι, ένα συγκρότημα από ερημητήρια διάσπαρτα στις απότομες πλαγιές του βουνού είναι τα Κατουνάκια. Τα Καρούλια και τα Κατουνάκια μοιράζονται την ίδια τσιμεντένια προβλήτα, που κατασκευάστηκε την τελευταία εικοσαετία. Αυτή είναι η αφετηρία και το τέρμα και σταθμός ανάπαυσης των καραβανιών με τα μουλάρια που συνδέουν την απόκοσμη έρημο με τον υπόλοιπο κόσμο. Δύο μικρές αποθήκες από οπλισμένο σκυρόδεμα στη δεξιά άκρη της αποβάθρας χρησιμεύουν για την αποθήκευση εργόχειρων και θυμιάματος για εξαγωγή, προμηθειών και πρώτων υλών για εισαγωγή για τις ανάγκες των ερημιτών, έως ότου μεταφορτωθούν στο φεριμπότ τα πρώτα, στα μουλάρια τα δεύτερα που θα τα μεταφέρουν στα διάφορα σπίτια της περιοχής.

Το κελλί του Οσίου Εφραίμ είναι ένα από τα φημισμένα πνευματικά κέντρα του Αγίου Όρους, καθώς είναι το ασκηταριό του γέροντος Εφραίμ, μιας μεγάλης ασκητικής μορφής του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Η σημερινή συνοδεία αποτελείται από τον γέροντα Ιωσήφ και δύο ασκητές, μαθητές και οι τρεις του κεκοιμημένου Εφραίμ. Το κτιριακό συγκρότημα είναι το αποτέλεσμα διαδοχικών επεκτάσεων που έλαβαν χώρα αυθόρμητα στις τελευταίες πέντε ή έξι δεκαετίες, ξεκινώντας από έναν αρχικό πυρήνα με παρεκκλήσι του ύστερου 19ου αιώνα, και ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων ερημητηρίων της περιοχής.

Ένας από τους τρεις μοναχούς της συνοδείας στις μοναχικές ώρες του περισυλλογής και προσευχής θέλησε να ζήσει κατά τον τρόπο των αρχαίων δενδριτών – μια κατηγορία ασκητών που ζούσαν πάνω στα δέντρα. Πρώτα κατασκεύασε ένα ξύλινο πατάρι στο μεγαλύτερο κλαδί ενός δέντρου, το οποίο στην άλλη μεριά είναι στερεωμένο σε έναν κάθετο βράχο που υψώνεται από πίσω. Η κατασκευή αργότερα επεκτάθηκε, δημιουργώντας ένα χαριτωμένο μικρό διαμέρισμα, εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από τον ίδιο τον πατέρα Προκόπιο, ο οποίος χρησιμοποίησε ως επί το πλείστον απόβλητα υλικά που είχαν πεταχτεί κατά τις ανακαινίσεις μεγάλων μοναστηριών.

Παράδοση και ανανέωση
Παρόλο που σε όλα τα αγιορείτικα μοναστήρια το κοινοβιακό σύστημα -όπου όλες οι όψεις της ζωής είναι κοινές- έχει σήμερα επικρατήσει, ο τρόπος που οι μοναχικοί ασκητές ζουν τη ζωή του αναχωρητή έχει επιβιώσει στο Όρος ως τις μέρες μας. Ας σημειώσουμε ότι οι σύγχρονοι αναχωρητές είναι φορείς του σύγχρονου τρόπου ζωής, που τον φέρνουν μαζί τους από τον κόσμο. Αυτό δεν είναι κάτι νέο. Με τον ίδιο τρόπο γεννήθηκαν και μεγάλωσαν τα μοναστήρια. Όταν συζητούμε σήμερα για τη διατήρηση της παράδοσης στο Άγιον Όρος, εννοούμε δύο πράγματα: λατρεία και χτιστό περιβάλλον. Στο πέρασμα των αιώνων η λατρεία παραμένει αναλλοίωτη, αλλά το κτιστό περιβάλλον αλλάζει, καθώς εξαρτάται και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες: ιστορικούς, κοινωνικούς, αισθητικούς, τεχνολογικούς.

Μία από τις πρώτες επαγγελματικές εμπειρίες μου ως αρχιτέκτονα αναστηλωτή στο Άγιον Όρος σχετίζεται με αυτό το ζήτημα. Όταν το 1983 είχα μεταβεί στις Καρυές για να κάνω αυτοψία σε ένα κελλί για το οποίο υπήρχε αίτημα της μονής, το βρήκα πεσμένο από χρόνια, αλλά παρ’ όλ’ αυτά αποτύπωσα τα ερείπια, καθώς σκέφτηκα ότι σύντομα θα τα κατάπινε κι αυτά ο καιρός. Ένας γεροκαλόγερος, που με παρατηρούσε καθώς δούλευα, μου πιάνει την κουβέντα και μου λέει ότι ματαιοπονώ, αφού το κελλί είναι πλέον πεσμένο, και καλύτερα θα ήταν να προλάβω να μην πέσουν κι άλλα. Κι όταν του απάντησα ότι το έκανα επειδή αργότερα θα χρειαστεί η αποτύπωσή μου στην αναστήλωση του μνημείου, μου λέει: «Μνημείο είναι το ράσοπου φοράω, επειδή,αν εγώ σήμερα χτίσω ένα τσιμεντένιο κουτί, μετά από 300 χρόνια θα έρθει ένας τρελός επιστήμονας σαν και σένα και θα βαλθεί να το αναστηλώσει». Ξαφνιάστηκα, γιατί ο απλοϊκός γέροντας, δίχως να το ξέρει, είχε διατυπώσει μία από τις βασικές αρχές της αναστήλωσης, που είναι η διατήρηση της μνήμης. Από την άλλη, αυτό που είπε ενέχει σήμερα έναν μεγάλο κίνδυνο, καθώς ζούμε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Σε παλαιότερες εποχές οι ξένες επιδράσεις που έφταναν στο Όρος ενσωματώνονταν δημιουργικά, ήταν σαν το λίπασμα που

πλούταινε τις ντόπιες κουλτούρες. Για παράδειγμα, όταν τον 17ο-18ο αιώνα τα κεντροευρωπαϊκά καλλιτεχνικά κινήματα (μπαρόκ, ροκοκό) έφταναν στα Βαλκάνια φιλτραρισμένα μέσα από το χωνευτήρι της Κωνσταντινούπολης, οι ντόπιοι μαστόροι έπαιρναν αυτά τα νέα άγνωστα πρότυπα και δουλεύοντας με ντόπια υλικά και παραδοσιακή τέχνη δημιουργούσαν νέα τέχνη που έφερε τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Αντιθέτως,σήμεραη παγκοσμιοποιημένη αγορά απαιτεί ομοιομορφία υλικών, τεχνικών, απαιτεί ίδιες μεθόδους κατασκευής, από το Χονγκ Κονγκ ως το Ρίο ντε Τζανέιρο, από το Ελσίνκι ως το Ναϊρόμπι, από τη Νέα Υόρκη ως τις Καρυές. Σήμερα η παγκοσμιοποίηση απειλεί τις ιδιαιτερότητες του κάθε τόπου.

Όταν το 1963 εορταζόταν η χιλιετηρίδα από την ίδρυση της Λαύρας και του αθωνικού κοινοβιοτισμού, η λειψανδρία των μοναχών, η γήρανση του πληθυσμού και η εγκατάλειψη των κτιρίων άφηναν μια γενική αίσθηση ότι επίκειται το τέλος της Αθωνικής Πολιτείας. Αυτό άλλαξε ριζικά τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες.Σήμερα ο μοναχικός πληθυσμός είναι σταθερά αυξανόμενος και το Άγιον Όρος αντιμετωπίζει την πρόκληση της προσαρμογής στις μοντέρνες τεχνολογίες, διατηρώντας ταυτοχρόνως τον παραδοσιακότου χαρακτήρα. Όσον αφορά στην αρχιτεκτονική, αυτή η ισορροπία δεν είναι πάντα εύκολη. Περισσότεροι μοναχοί διακατέχονται από ένα πνεύμα ανανέωσης και επιλέγουν να ζήσουν μια ζωή λιγότερο αυστηρή από άλλες εποχές. Περισσότερα φεριμπότ μεταφέρουν μεγαλύτερες νταλίκες και νέα υλικά, επομένως χρειάζονται μεγαλύτερες προβλήτες, υπάρχουν περισσότερα αυτοκίνητα που χρειάζονται περισσότερους δρόμους, υπάρχουν περισσότερα χρήματα και περισσότερα απόβλητα. Κατά την άφιξη και αναχώρηση των φεριμπότ η Δάφνη γίνεται ένα πολυσύχναστο λιμάνι, και στις Καρυές υπάρχει μάντρα σύγχρονων οικοδομικών υλικών. Οι σημερινοί επισκέπτες έχουν την αίσθηση ότι τα αγιορείτικα μοναστήρια διανύουν μια περίοδο ακμής,που από την άλλη συνοδεύεται από ανεξέλεγκτες χωματερές, διάσπαρτες πλέον παντού.

Από την άλλη, η ανακύκλωση ετερόκλητων υπολειμμάτων καταναλωτικών προϊόντων και οικοδομικών υλικών σε δεύτερη χρήση, που χαρακτηρίζει την αρχιτεκτονική των ασκηταριών, δείχνει πιστεύω έναν δρόμο. Μακριά από τις ανέσεις και τα απόβλητα των προϊόντων μίας χρήσης, τα ασκηταριά της αθωνικής ερήμου αποτελούν αυθόρμητα δημιουργήματα μιας ανώνυμης λαϊκής αρχιτεκτονικής, οργανωμένα σε παλίμψηστα μιας μοναδικής και απροσδόκητης λαϊκής αισθητικής, που στοχεύει στην ικανοποίηση των βασικών αναγκών. Αντίθετα από τους απόβλητους κατοίκους των παραγκουπόλεων του Τρίτου Κόσμου, οι σύγχρονοι αναχωρητές του Άθω συνειδητά και ηθελημένα απαρνούνται την καταναλωτική κοινωνία.

Αφιέρωμα: «Αυθόρμητη Αρχιτεκτονική στο Άγιον Όρος», Εφημερίδα «Μακεδονία», Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2013, σελ. 41-48

Η αποφυλάκιση των δύο πρώτων προφυλακισθέντων της Ιερισσού και η υποδοχή που δεν ξανάγινε

http://justiceforgreece.wordpress.com/2013/10/15/%CE%B7-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%86%CF%85%CE%BB%CE%AC%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%B7-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B4%CF%8D%CE%BF-%CF%80%CF%81%CF%8E%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%86%CF%85%CE%BB%CE%B1%CE%BA/

DSC arxiki 1050
Σήμερα η δικαιοσύνη μίλησε και έκρινε ότι οι δύο πρώτοι προφυλακισθέντες είναι άδικο να παραμένουν μέσα, και τους άφησε  όχι μόνο ελεύθερους, αλλά και χωρίς καμμία απολύτως εγγυοδοσία. Και η δικαιοσύνη γνωρίζει πολύ καλά τους λόγους και γιατί έκρινε την αποφυλάκισή τους, και γιατί εισηγείται και την υπόθεση των «Σκουριών» και του «Δημαρχείου της Ιερισσού» στην Ολομέλεια του Συμβουλίου Εφετών για εφαρμογή του Άρθρ. 29, παρ. 1,2 Κ.Π.Δ., για να αναλάβει Εφέτης Ανακριτής να εξετάσει όλα τα «θαύματα» που έγιναν στην προανάκριση. ( σχετικό Καταστολή ειρηνικού κινήματος με κάθε κόστος: 55 νέες διώξεις σε κατοίκους της Χαλκιδικής )
Η Ιερισσός σήμερα για μία ακόμα φορά έδειξε ότι πάνω από όλα ξέρει να τιμά τα παιδιά της. Επεφύλαξε υποδοχή που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στην Ιερισσό ούτε σε αρχηγούς κομμάτων ούτε σε Πατριάρχη, Αρχιεπίσκοπο κ.λ.π. Με το άκουσμα ότι οι δύο αγωνιστές αποφυλακίζονται, άρχισαν να σημαίνουν οι καμπάνες χαρμόσυνα και η κοσμοσυρροή άρχισε να πλημμυρίζει τους δρόμους, άρχισαν να στρώνουν τον δρόμο με κλάδους βαΐων και όλα θύμιζαν «είσοδο στα Ιεροσόλυμα» με σκηνές ευαγγελικές. Τα συναισθήματα του ενθουσιασμού και της συγκίνησης, εναλλάσσοντο. Το αποκορύφωμα ήταν όταν συνοδεία μοτοσυκλετιστών τα αυτοκίνητα των παιδιών μπήκαν στην Ιερισσό, το ποτάμι του κόσμου ξεχύθηκε πάνω στα παιδιά και τα έραιναν με κλάδους βαΐων και ροδοπέταλα. Ό,τι και να πούμε εμείς είναι λίγο· οι εικόνες που εκτυλίχθηκαν μιλούν μόνες τους. Απολαύστε τες στο βίντεο που ακολουθεί.
Η λαϊκή παροιμία λέει ότι «η ελπίδα πεθαίνει τελευταία». Απλά στην Ιερισσό η ελπίδα «ποτέ δεν πεθαίνει», διότι το δίκαιο που είναι με το μέρος των κατοίκων είναι «αθάνατο» και όσο κι αν κατασταλεί, όσες διώξεις κι αν υπάρξουν, στο τέλος θα λάμψει όπως ο χρυσός· για να λάμψει πρέπει προηγουμένως να περάσει από φωτιά. Ο πρωθυπουργός είπε ότι η επένδυση αυτή θα γίνει με «κάθε κόστος». Οι Ιερισσιώτες και οι λοιποί κάτοικοι αποδεικνύουν ότι είναι έτοιμοι να επωμισθούνκάθε κόστος προκειμένου με κάθε νόμιμο τρόπο (συμπεριλαμβανομένης «της νόμιμης άμυνας»)  να μη γίνει η καταστροφική επένδυση. Σε όσους στέλνουν δεκάδες τις κλήσεις για διώξεις, έχουμε να τους υπενθυμίσουμε αυτό που έλεγαν σοφά οι Σπαρτιάτες: «Δεν πρέπει συχνά να κάνουμε πόλεμο με τους εναντίους, διότι θα τους μάθουμε να πολεμούν». Ήδη οι Ιερισσιώτες και οι λοιποί «Μάθαμε, πάθαμε, ξέρουμε τώρα».

Σχετικά:








Η καμπάνια «Σώστε την πατρίδα του Αριστοτέλη και την πύλη του Αγίου Όρους από τα μεταλλεία» καλεί τους πολίτες όλου του κόσμου να ενώσουν τη φωνή τους στην κατακραυγή εναντίον της ανάπτυξης νέων μεταλλευτικών δραστηριοτήτων, εγκατάστασης βαριάς βιομηχανίας χρυσού, χημικών παραπροϊόντων και λιμνών τοξικών αποβλήτων, στην Ιερή γη του φιλοσόφου Αριστοτέλη, που είναι ταυτοχρόνως η φυσική Πύλη του Αγίου Όρους.
Εδώ, οι κυβερνήσεις του ελληνικού κράτους παραχώρησαν 317.000 στρέμματα στις μεταλλευτικές εταιρείες, που επιδιώκουν να μετατρέψουν μια περιοχή με εξαιρετική οικολογική αξία, σ’ ένα απέραντο μεταλλευτικό κέντρο. Πρόθεσή τους είναι να δημιουργήσουν αλλεπάλληλες επιφανειακές και υπόγειες εξορύξεις, να εγκαταστήσουν χημικές βιομηχανίες θειικού οξέος, μεταλλουργίες παραγωγής χρυσού, χαλκού, αργύρου και άλλων μετάλλων, να χωροθετήσουν στο αρχέγονο δάσος τεράστιες λίμνες τοξικών αποβλήτων.
Εάν αυτό επιτραπεί, το αποτέλεσμα θα είναι μια μη αναστρέψιμη οικονομική, οικολογική και πολιτιστική καταστροφή του τόπου, με δάση και νερά γεμάτα από τοξικά απόβλητα, μια θάλασσα μολυσμένη από βαρέα μέταλλα, τον αέρα με σκόνη επικίνδυνων αιωρούμενων σωματιδίων και όξινη βροχή, ενώ θα αποστραγγιστούν τα τεράστια αποθέματα νερού.
Άνθρωποι από τα τέσσερα σημεία της γης, που δοκίμασαν τις επιπτώσεις της μεταλλουργίας χρυσού, συμβουλεύουν ότι «Η μόνη λύση για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειές της, είναι να μην επιτραπεί η εγκατάστασή της».
Με την καμπάνια «Σώστε την πατρίδα του Αριστοτέλη και την πύλη του Αγίου Όρους από τα μεταλλεία» οι κάτοικοι και οι φορείς ζητούν να υπογράψετε για:
• Να σταματήσει διά παντός κάθε προσπάθεια αδειοδότησης νέων μεταλλευτικών δραστηριοτήτων και μεταλλουργίας χρυσού.
• Να αποχαρακτηριστεί διά νόμου η περιοχή  ως «μεταλλευτική».
• Να ενταχθεί η περιοχή σε προγράμματα αποκατάστασης του περιβάλλοντος από τη μακραίωνη μεταλλευτική δραστηριότητα, γεγονός που θα απασχολήσει εκατοντάδες εργαζομένους γιά πολλές δεκαετίες, ως αντιστάθμισμα στις πρόσκαιρες θέσεις που υπόσχονται οι μεταλλευτικές εταιρείες.
Η χρυσή κληρονομιά της Πατρίδας του Αριστοτέλη και του Αγίου Όρους ανήκει στην οικουμένη. Δεν είναι δυνατόν να επιδιώκουν να τη θάψουν κάτω από εκατομμύρια τόνους τοξικά απόβλητα, κι εμείς να σιωπούμε!

Υπογράψτε εδώ

Κοινωνικό κράτος(welfare state) και Ελλάδα

http://olympia.gr/2013/10/15/%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%BA%CF%81%CE%AC%CF%84%CE%BF%CF%82welfare-state-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1/

Το κοινωνικό κράτος ή κράτος πρόνοιας (welfare state) αποτελεί «ιδία πολιτειολογική μορφή» η οποία, ως θεμελιώδης οργανωτική αρχή προσδιορίζει το πολίτευμα, ιδίως ως προς τις σχέσεις πολίτη-κράτους και τις συναφείς αρμοδιότητες και υποχρεώσεις της πολιτειακής εξουσίας.

Η αρχή του κοινωνικού κράτους αναγνωρίσθηκε πανηγυρικά με την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001. Η νέα διάταξη, όμως, της παρ.1 του άρθρου 25, στην πραγματικότητα δεν εισήγαγε για πρώτη φορά, αλλά απλώς επιβεβαίωσε την κατοχύρωση της αρχής που ήδη αναφερόταν στο Σύνταγμα του 1975/1986(Κατρούγκαλος, 2013, Η κρίση και η διέξοδος).

Τι είναι το κοινωνικό κράτος;

Το κοινωνικό κράτος είναι το….  πολιτικό αποτέλεσμα του μεταπολεμικού συμβιβασμού μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας στις χώρες της τότε δυτικής Ευρώπης, συμβιβασμός που είχε δύο όψεις(Βερναδάκης , Το κοινωνικό κράτος στη δυτική Ευρώπη):

·         από τη μια την αποδοχή εκ μέρους των δυνάμεων της εργασίας της λειτουργίας των θεσμών της ελεύθερης αγοράς και του οικονομικού ανταγωνισμού του καπιταλιστικού συστήματος,

·         από την άλλη την αποδοχή εκ μέρους του κεφαλαίου βασικών κοινωνικών και οικονομικών δικαιωμάτων των κυριαρχούμενων τάξεων

Πως λειτουργεί το κοινωνικό κράτος;

Τα δύο χαρακτηριστικά του κοινωνικού κράτους είναι, ο κεϋνσιανισμός και η κοινωνική πρόνοια.

·         Ο σκοπός της κεϋνσιανής οικονομικής πολιτικής είναι η διαχείριση ή η ρύθμιση του καπιταλισμού με στόχο την προώθηση της ανάπτυξης και τη διατήρηση της πλήρους απασχόλησης. Αν και αυτό μπορεί να εμπεριέχει κάποια στοιχεία σχεδιασμού, η κλασική κεϋνσιανή στρατηγική επικεντρώνεται στη «διαχείριση της ζήτησης» μέσω προσαρμογών της δημοσιονομικής πολιτικής, στα πεδία δηλαδή των δημόσιων δαπανών και της φορολογίας.

·         Η υιοθέτηση πολιτικών πρόνοιας οδήγησε στην εμφάνιση των αποκαλούμενων κρατών πρόνοιας, των οποίων οι αρμοδιότητες επεκτάθηκαν με στόχο την προώθηση της ευημερίας των πολιτών. Υπό αυτή την έννοια, το κοινωνικό κράτος είναι ένα «κράτος αρωγός», αφοσιωμένο στην αρχή της ενίσχυσης των ατόμων ως πυρήνας ευημερίας και του κοινωνικού συνόλου ως ολικής οντότητας.

Έχει αδυναμίες το κοινωνικό κράτος;

Σαφέστατες και είναι οι θεσμοί(institutions) οι οποίοι εφαρμόζουν την πολιτική του «κοινωνικού κράτους». Διαφθορά, γραφειοκρατία, απληστία, ανομία κλπ είναι αυτά που κατάστρεψαν την πολιτική του και ανέδειξαν τις αδυναμίες του.

Ποιοι είναι όμως αυτοί οι θεσμοί;

Οι θεσμοί(institutions) μπορούν να οριστούν ως ένα διαρκές σύνολο κανόνων που εγγυώνται τη συνοχή του κοινωνικού συστήματος(Ζουμπουλάκης, Νέα Θεσμική Οικονομική).

Με αυτήν τη ευρεία έννοια στους θεσμούς περιλαμβάνονται:

ü  Τυπικοί ή Επίσημοι θεσμοί , όπως επιχειρήσεις, συνδικάτα, κρατικοί
οργανισμοί, τοπική αυτοδιοίκηση, σχολεία,

ü  Κοινωνικές κατασκευές όπως δικαιικό σύστημα, πολιτικό σύστημα, αλλά και γλώσσα, και χρήμα,

ü  Άτυποι θεσμοί όπως συμβατικοί κανόνες (conventions), ηθικοί κανόνες
(rules), εθιμικοί κανόνες (habits), κοινωνικές αξίες (social values), πολιτισμικές αξίες(culture) και συνήθειες (routines).

 

Τι είναι η δημοσιονομική κρίση του κράτους πρόνοιας;

Η βιβλιογραφία είναι σαφής: η κρίση των οικονομικών του κράτους που προκαλείται όταν εκτεταμένες κοινωνικές δαπάνες συμπίπτουν με ύφεση και μείωση των φορολογικών εσόδων(Heywood, Πολιτική, σελ 304).

Η ανάλυση των δύο βασικών δημοσιονομικών μεγεθών, των δημόσιων δαπανών και των δημόσιων εσόδων, ως ποσοστών επί του ΑΕΠ σε ένα ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο, αναδεικνύει χωρίς καμία αμφιβολία ότι κύρια αιτία της δημοσιονομικής αποτυχίας και κατάρρευσης της Ελλάδας είναι τα δεύτερα. (Βλέπε Αγείρτης  στο «Χρεοκοπία και οικονομική κρίση» και  Μεγήρ/Βαγιανός/Βέττας στο «The economic crisis in Greece»)

Το ελληνικό κράτος πρόνοιας ήταν τόσο πολύ σπάταλο στις κοινωνικές δαπάνες, όπως υποστηρίζουν οι μνημονιακοί και οι νεοφιλελεύθεροι;

Η παρακάτω μελέτη της ερευνητικής ομάδας του Levy Economics Institute of Bard College, οι οποίοι και επεξεργάστηκαν το πρωτογενές υλικό από τη βάση δεδομένων της Eurostat δίνει την κατάλληλη απάντηση στους «μαζί τα φάγαμε»…..

http://www.levyinstitute.org/pubs/ppb_113.pdf

Μήπως το ελληνικό κράτος πρόνοιας ήταν πολύ μεγάλο σε μέγεθος;

Στο παρακάτω pdf, έχω μαζέψει όλες εκείνες τις μελέτες και στατιστικές όπου αποδεικνύουν ότι το ελληνικό κράτος τόσο ως προς

ü  τις συνολικές δημόσιες δαπάνες στην Ελλάδα (ως ποσοστό του ΑΕΠ) ήταν συνεχώς χαμηλότερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης και παρέμειναν έτσι, τόσο στη δεκαετία του 1990, όσο και στη δεκαετία του 2000.

ü  την δημόσια απασχόληση ως ποσοστό του εργατικού δυναμικού είναι χαμηλότερη όχι μόνο σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ, αλλά και με το μέσο όρο του ΟΟΣΑ.

Συνεπώς, ο δήθεν «γιγαντισμός» του ελληνικού κράτους δεν υποστηρίζεται από καμιά εμπειρική απόδειξη και είναι σαφώς ένα κατασκεύασμα της νεοφιλελεύθερης φονταμενταλιστικής απολογητικής των Μνημονίων.

Πάμε προς σύγκρουση με την Τροϊκα;

Επιβεβαιώνονται όλες οι εκτιμήσεις ότι οι Ευρωπαίοι, ουσιαστικά οι Γερμανοί, οδηγούν την Ελλάδα στο γκρεμό, δηλαδή σε μια μόνιμη οικονομική υποτέλεια, με μέτρα που θα διαλύσουν την ελληνική κοινωνία, στο όνομα της δημοσιονομικής προσαρμογής.
Δείχνοντας ότι δεν καταλαβαίνουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται στα όρια της κοινωνικής έκρηξης ή της στροφής στα άκρα, πιέζουν αφόρητα την κυβέρνηση να αποδεχθεί νέα μέτρα για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό.
Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του μέλους του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ, Γ. Άσμουσεν, του ανθρώπου της Μέρκελ στο ευρωπαϊκό οικονομικό σκηνικό. Ο κ. Ασμουσεν απέκλεισε ακόμη και τη μετακύλιση ελληνικών κρατικών ομολόγων, ένα σχέδιο που προωθούσε η κυβέρνηση προκειμένου να ξεπεράσει το σοκ της αδυναμίας να καταστεί βιώσιμο το χρέος. Καθώς οι δανειστές δεν συζητούσαν για νέο κούρεμα, ο πρωθυπουργός και οι συνεργάτες του, ετοίμαζαν ένα σχέδιο για μετακύλιση του χρόνου αποπληρωμής των ομολόγων και μείωση των επιτοκίων, ένα έμμεσο κούρεμα δηλαδή.
Πριν καν κατατεθεί ένα τέτοιο σχέδιο, έρχονται οι Γερμανοί και λειτουργώντας σαν «δολοφόνοι» χωρών, αποκλείουν τέτοιο ενδεχόμενο και μάλιστα ζητούν νέα μέτρα, να αναλάβει την ευθύνη της η Ελλάδα. Ο κ. Ασμουσεν δήλωσε ότι είναι θέμα των ελληνικών αρχών να πράξουν τα απαραίτητα, ώστε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και είναι επίσης σημαντικό να καλυφθεί το «σημαντικό» χρηματοδοτικό κενό που υπάρχει για το 2014, δήλωσε αποκλείοντας την μετακύλιση ελληνικών κρατικών ομολόγων.
Προσερχόμενος στη συνεδρίαση στο Λουξεμβούργο, ο Γ. Άσμουσεν υπογράμμισε ότι το σημερινό Eurogroup θα προχωρήσει σε μια πρώτη ανταλλαγή απόψεων για το πώς θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό του σημερινού προγράμματος, που υπάρχει στο δεύτερο εξάμηνο του 2014 και εκτιμάται σε 5 -6 δισ. ευρώ.
«Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο η χώρα μπορεί να προχωρήσει με τις ιδιωτικοποιήσεις», συμπλήρωσε. «Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να κλείσουμε το χρηματοδοτικό κενό και σε καμία περίπτωση αυτό δεν μπορεί να γίνει μέσω μετακύλισης ομολόγων το οποίο θα είχε ως αποτέλεσμα την νομισματική χρηματοδότηση», είπε ο Άσμουσεν, εξηγώντας ότι αυτό θα παραβίαζε τον περιορισμό περί χρηματοδότησης κυβερνήσεων, κάτι που δεν μπορεί να γίνει δεκτό από την ΕΚΤ και την Ευρωζώνη.
Την ίδια στιγμή από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, το ΔΝΤ διαμηνύει ότι δεν μπορούν να υπάρξουν νέα μέτρα καθώς φοβάται, και δικαίως, ότι θα υπάρξει κοινωνική έκρηξη. Ζητά, βέβαια, να αναλάβει η Ευρώπη της ευθύνες της, κάτι που αποτελεί και τη βασική αιτία του «διαζυγίου» που έρχεται σύντομα και της αποχώρησης του Ταμείου από την τρόικα.
Κι ενώ οι Ευρωπαίοι πιέζουν ακόμη και τους Ιρλανδούς -που είναι έτοιμοι να βγουν από το Μνημόνιο- με νέα μέτρα, πλέον στην Ελλάδα αντιλαμβάνονται όλοι ότι η τρόικα δεν είναι διατεθειμένη να προχωρήσει σε μια πιο ορθολογική λύση του ελληνικού προβλήματος, παρά τις θυσίες που έχει κάνει η χώρα. Για το λόγο αυτό φαίνεται να επιλέγεται η σκληρή γραμμή, ίσως και η σύγκρουση με τους τροικανούς το επόμενο διάστημα, κι ό,τι θέλει ας βγει.
Η ανακοίνωση των μέτρων για το πετρέλαιο θέρμανσης ήταν το πρώτο δείγμα γραφής καθώς έγινε χωρίς να ερωτηθεί η τρόικα γι’ αυτό. Στην κυβέρνηση βλέπουν ότι οι Ευρωπαίοι τηρούν σκληρή στάση, ακόμη και για μέτρα παντελώς αποτυχημένα όπως η αύξηση του ΕΦΚ.
Τις επόμενες ημέρες θα δούμε που θα εξελιχθεί η σύγκρουση και ποιος θα υποχωρήσει. Όμως, είναι σίγουρο ότι πρόκειται για την πιο κρίσιμη περίοδο στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές.

ΤΟ ΚΟΣΜΗΜΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. Δημοτικό Θέατρο: 10 “μέγαρα” της διαπλοκής δεν φτάνουν την πολιτιστική του αξία.

Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΤΣΑΛΙΚΗΣ ΕΚΒΑΛΕΙ ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΥΒΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΑ!!! ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ!

http://hellas-orthodoxy.blogspot.gr/2013/10/blog-post_8923.html

Από νωρίς, από τότε που οι δαίμονες τον χτυπούσαν και τον άφηναν αναίσθητο, άρχισε να του παρέχεται κι ένα άλλο χάρισμα. Να εκβάλλει δαιμόνια από ανθρώπους. Παλιά η μεθοδεία του Σατανά. Ταλαιπωρεί αφάνταστα και μεταβάλλει τον άνθρωπο σε απαίσιο τυφλό του όργανο. Ιδιαίτερα στη δεκαετία του 1980 φέρνανε συχνά δαιμονισμένους στη Μονή, για να τους διαβάσει εξορκισμούς ο π. Ιάκωβος και να τους σταυρώσει με την κάρα του οσίου Δαβίδ. 

Στις 13 του Σεπτέμβρη, το 1987, δαιμόνιο ενόχλησε το Γιώργο Λ., ένα παληκάρι 22 ετών. Κάθε μέρα και η κατάστασή του χειροτέρευε. Τον Οκτώβρη η μητέρα του και ο αδερφός του φέρανε το Γιώργο στη Μονή. Παρακάλεσαν τον π. Ιάκωβο να προσευχηθεί και να  διαβάσει εξορκισμούς. Μπροστά στο ναό το δαιμόνιο αντέδρασε φοβερά. Έβριζε κι αισχρολογούσε, χειρονομούσε και απειλούσε. Μέσα στο ναό συνέχισε πιο έντονα την αντίδραση. Άνοιξε τη λειψανοθήκη ο π. Ιάκωβος, κατέβασε την κάρα του οσίου και άρχισε να διαβάζει εξορκισμούς. Τότε, από τη μητέρα, που κι αυτή μπήκε στο ναό, ακούστηκε μια κραυγή:

–Θεέ μου, τι βλέπουν τα μάτια μου, ας γίνει καλά το παιδί μου! Τελειώνοντας οι εξορκισμοί, ο Γιώργος ελευθερώθηκε από το δαιμόνιο και ηρέμησε. Η μητέρα του, μόλις βγήκε από το ναό, εξήγησε σε μοναχό πως είδε τον π. Ιάκωβο όταν εκείνη έβγαζε τη φωνή. Τον είδε είπε, όσο διάβαζε τους εξορκισμούς, υψωμένον περίπου μισό μέτρο πάνω από τη γη και να πατάει σ’ ένα μαύρο νάνο με κέρατα και ουρά (στο δαιμόνιο). 

Στη Μονή έφερναν δαιμονισμένους, έφερναν και ψυχοπαθείς, με διαφόρων βαθμών και τύπων σχιζοφρένειες. Τις περισσότερες φορές είναι πολύ, μα πάρα πολύ, δύσκολο να διακρίνει κανείς πότε ο δυστυχής άνθρωπος πάσχει από σχιζοφρένεια και πότε κατέχεται από δαιμόνιο. Ο π. Ιάκωβος είχε το χάρισμα να διακρίνει και ανάλογα με την περίπτωση, έλεγε: 

–Αυτός (ο ψυχοπαθής) πρέπει να πάει στο γιατρό. 

–Αυτός, παιδί μου, έχει δαιμόνιο (άρα χρειαζόταν εξορκισμούς). 

Πολλοί παρακολουθούσανε τους εξορκισμούς αυτούς και κάποιοι καταγράψανε διαλόγους μεταξύ του π. Ιακώβου και των δαιμόνων. Οι δαίμονες μιλούσανε με το στόμα των δαιμονισμένων, που βρίζανε άσχημα και συχνά, ως δαίμονες, δείχνανε γνώση πραγμάτων, που δεν τα γνωρίζουν οι άνθρωποι. Η δαιμονισμένη Παναγιώτα χτυπιόταν και δεν ήθελε να πάει στον π. Ιάκωβο, τον οποίο έλεγε ότι θα τον τυφλώσει τη νύχτα, να μην μπορεί να διαβάζει. Το πρωί ο γέροντας τη ρώτησε το όνομά της και αυτή απάντησε: Οσμάν. Άλλη μία δαιμονισμένη απάντησε ότι τη λένε Βελιάρ. Τότε ο γέροντας: 

–Εσύ, Βελιάρ, και ο πατέρας σου είστε ψεύτες. Βεελζεβούλ ο πατέρας σου. 

Εκείνη βεβαίωσε: 

–Ναι, έτσι λέγεται και μου δίνει ξύλο για να κάνω κακό, δεν αντέχω άλλο. 

–Τώρα –επιτάσσει ο γέροντας– θέλω να φύγεις από την Παναγιώτα. 

–Να φύγω –προλαβαίνει η Παναγιώτα– να φύγω, παλιόγερε κοκαλιάρη. 

–Να πας στα όρη –συνεχίζει ο γέροντας. 

Και η Παναγιώτα με παράπονο κι επιμονή: 

–Να μην πάω στα όρη, να πάω σε άνθρωπο… 

Ο γέροντας βάζει την κάρα του Οσίου στο κεφάλι της. 

–Μου σπας τα κέρατα… Σε πολεμάω εξήντα πέντε χρόνια. Δεν μπορώ να σε ρίξω σε κάποια αμαρτία, να σε πάω στην κόλαση. Να εύχεσθε σ’αυτόν το Γέρο (=τον όσιο Δαβίδ), αλλιώς θα σας είχα λιώσει… 

Έπειτα το δαιμόνιο άλλαξε τακτική και φώναζε στο γέροντα: 

–Είσαι άγιος… Έχετε άγιο εδώ και δεν το καταλάβατε. 

Ο γέροντας αποστόμωνε αμέσως: 

–Τα λες να με παρασύρεις, αμ’ δε σ’ακούω… γη και σποδός είμαι… εγώ είμαι ταπεινός… 

Το δαιμόνιο ήξερε καλά, ομολογούσε και αντιδρούσε: 

–Αυτή η ταπείνωση, ρε κερατά, με καίει… φύγε ρε… 

Την ίδια εποχή, πήγανε οι γονείς στην Μονή την κόρη τους, που δεν έμπαινε στο ναό. Βγήκε ο γέροντας με την κάρα του Οσίου, οπότε η δαιμονισμένη ξέσπασε: 

–Σκάσε, να μη σ’ακούω παλιόγερε. Να ψοφήσεις (και χτυπιότανε φοβερά η κοπέλα). Είμαι κοσμοκράτωρ (φώναζε με το στόμα της ο δαίμονας). Κρατώ την Αθήνα στα χέρια μου… Εκείνο που ήθελα το’κανα, τους παπάδες τους κούρεψα… 

Πολεμάω χρόνια το μοναστήρι, σας φυλάει ο μεγάλος εδώ μέσα. Δεν μπορώ να σε παγιδέψω. Να τα πόδια σου! Σαπίσανε τα πόδια σου (= πράγματι σάπιες ήτανε οι φλέβες των ποδιών του γέροντα και το αίμα δεν κυκλοφορούσε). Ν’απελπιστείς, πες ότι είσαι άγιος να σε κολάσω. 

Επεμβαίνει ο γέροντας: 

–Δεν είμαι άγιος, αλλά ο Κύριος είπε: «άγιοι γίνεσθε». Ότι μπορώ κάνω, είμαι άνθρωπος χοϊκός. 

Με νέα αγανάκτηση η δαιμονισμένη: 

–Τι να σου κάνω, τραγόπαπα, έχεις ταπείνωση κι έχεις μέσα σου το Χριστό, αλλιώς θα σε είχα διαλύσει. Τόσες αρρώστιες (= σου έβαλα) κι εσύ επιμένεις… 

Άλλος δαιμονισμένος πληροφόρησε με καύχηση: 

–Οχτώ χιλιάδες μάγους έχω στην υποταγή μου. 

Τον ρώτησε ο γέροντας πως μπαίνει σε ανθρώπους και απάντησε ότι μπαίνει σ’ αυτούς που «δεν έχουν πίστη. Μπαίνω έτσι, σαν καπνός». 

Κάποτε διάβασε τους εξορκισμούς για δαιμονισμένη, που την πήγε στο γέροντα ο αστυνόμος σύζυγός της .Φάνηκε να ηρεμεί, και ο γέροντας έτεινε το χέρι του να τη χαιρετήσει. Τότε αυτή με θυμό: 

–Πιάνουν οι δαίμονες το χέρι του παπά που λειτουργεί; 

Δυο παληκάρια φέρανε από τη Βέροια τη δαιμονισμένη μητέρα τους. Συνέβη να είναι στη Μονή και ο μητροπολίτης Σάμου. Τη μια στιγμή φερόταν ήρεμα κι έλεγε περιπαιχτικά: 

–Κοκαλιάρη Ιάκωβε… Πάτερ Ιάκωβε, είσαι άγιος. Ο κόσμος σε τιμάει για άγιο. 

Με υψωμένη φωνή έλεγε και ξανάλεγε ο γέροντας: 

–Χοϊκός, αμαρτωλός άνθρωπος, είμαι. 

Μετά από λίγο γινόταν επιθετική και με τα νύχια τραυμάτιζε στο πρόσωπο πολλούς. Το ίδιο προσπάθησε και για το γέροντα, που τη σταμάτησε με την κάρα του Οσίου. 

Άλλος δαιμονισμένος, αντιδρώντας και τρέμοντας στις προσευχές του γέροντα, φώναζε: 

–Σκάσε Ιάκωβε, σκάσε κοκαλιάρη… σαν καπνός εισέρχομαι στον άνθρωπο και σαν καπνός εξέρχομαι… φοβάμαι, τρέμω το Σταυρό… άμα τον κάνουν φεύγω… φεύγει η χάρη του Θεού και μπαίνουμε μεις (= οι δαίμονες). 

Σε όλες ανεξαιρέτως τις περιπτώσεις δαιμονισμένων ο γέροντας διάβαζε τους εξορκισμούς, έχοντας την κάρα του Οσίου. Έτσι προστάτευε και τον εαυτό του ενώπιον των ανθρώπων. Δε θα μπορούσανε να ειπούν ότι τους δαίμονες εκβάλλει ο ίδιος ο γέροντας, εφόσον πρόβαλλε πάντα τον Όσιο Δαβίδ ως ενεργούντα. 

Δραματική, για όλους τους παρόντες, γινόταν η κατάσταση, όταν οι δαιμονισμένοι παίρνανε άλλες μορφές. Τρομαγμένοι και απελπισμένοι από τις προσευχές του π. Ιακώβου, παίρνανε ξαφνικά τη μορφή άγριου μαύρου σκύλου, φοβερού λύκου ή σαρκοβόρου πτηνού. Άλλοτε πάλι γαυγίζαν ή βρυχώνταν σαν θηρία και σκορπούσανε παντού τρόμο. 

Όσοι δαιμονισμένοι απελευθερώνονταν από το Σατανά, επισκέπτονταν συχνά τη Μονή για ευχαριστίες και προσκύνημα. Μόνο που οι ευχαριστίες δεν είναι τόσο απλό πράγμα. Παραξενεύτηκαν οι μοναχοί μία μέρα, που ο γέροντας δεν πήρε χρήματα για το ταγαράκι του από τη μητέρα ενός παιδιού, το οποίο ελευθέρωσε από δαιμόνιο. Το δαιμόνιο είχε πάει στα χρήματα, το διέκρινε ο γέροντας: 

–Εγώ έβγαλα το δαιμόνιο από το παιδί σου κι εσύ πας να τα βάλεις σ’εμένα! 

Το χάρισμα τούτο, να ελευθερώνει τον άνθρωπο από τους δαίμονες είναι πολυσήμαντος θρίαμβος. Αποτελεί την τρανή απόδειξη ότι η κυριαρχία του Σατανά στον κόσμο, τον άνθρωπο και τη φύση, είναι προσωρινή και μπορεί να καταργηθεί. Κι εφόσον με το θαύμα του Οσίου καταργείται ενδεικτικά –στην περίπτωση εκδίωξης δαιμόνων από ανθρώπους– σημαίνει ότι ο Όσιος βιώνει τη βασιλεία αυτής στον κόσμο. Άρα η βασιλεία του Θεού και υπάρχει και μπορεί να πραγματώνεται καθημερινά, έστω και μερικά.
 
ΠΗΓΗ

«Η ιστορία του δαχτυλιδιού»: Μασονικός «Διαφωτισμός» για παιδιά της Β΄ Γυμνασίου!

http://yiorgosthalassis.blogspot.com/2013/10/blog-post_5118.html
Η αναφορά είναι για κείμενο του βιβλίου «ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ»της Β’ Γυμνασίου και συγκεκριμένα για το κείμενο «Η ιστορία του δαχτυλιδιού» του Γκότχολντ Εφραίμ Λέσσινγκ (Gotthold Ephraim Lessing, 1729-1781).

Ο συγγραφέας όπως διαβάζουμε στη βικιπαιδεια:
«…το 1774-78 εξέδωσε τα Αποσπάσματα του Βόλφενμπύτελ, μέρη δηλαδή ενός έργου του Χέρμαν Ραϊμάρους, όπου εκφραζόταν πολύς σκεπτικισμός (τουλάχιστον) έναντι του Χριστιανισμού. Ο Λέσσινγκ δέχτηκε πολλές επιθέσεις για την έκδοση αυτή, απάντησε περιχαρής για την διαμάχη σε ένδεκα φυλλάδια (γνωστά ως Anti-Goeze, από το όνομα του πάστορα του Αμβούργου Γιόχαν Μέλχιορ Γκαίτσε που ηγούνταν των επιθέσεων) κατακεραυνώνοντας τους επικριτές του, υπεραμυνόμενος της ελευθερίας σκέψεως και αναγνωρίζοντας την αξία του Χριστιανισμού ακόμη κι αν η Βίβλος ήταν ανθρώπινο έργο και τα θαύματα μύθοι ή φυσικά φαινόμενα.
Τα Αποσπάσματα κατασχέθηκαν και ο Λέσσινγκ τέθηκε υπό την επιτήρηση του λογοκριτού του Μπράουνσβάιγκ. Έγραψε τότε το δραματικό του αριστούργημαΝάθαν ο Σοφός, ένα κήρυγμα ανεξιθρησκείας. Το έργο εκδόθηκε το 1779 και αποδοκιμάστηκε από το χριστιανικό κοινό. Πρωτοπαρουσιάστηκε (μεταθανάτια) το 1783 και την τρίτη νύχτα η αίθουσα ήταν άδεια. Μόνο μετά από μια διασκευή από τους Γκαίτε και Σίλλερ το έργο πήρε την περίοπτη θέση του στο γερμανικό δραματολόγιο.
Ένα χρόνο πριν πεθάνει δημοσίευσε την Αγωγή του ανθρωπίνου γένους, όπου ξεκινά μεν αποδεχόμενος τις χριστιανικές ιδέες, καταλήγει όμως απορρίπτοντας τα δόγματα και κάθε θεολογία και προσβλέποντας στην υπέρτατη ηθική της καρτερικής καλοσύνης και της παγκόσμιας συναδέλφωσης».
2013-10-13_130125
Διαβάζοντας για τόση «ανεξιθρησκεία» είπαμε να ερευνήσουμε το όνομα του γερμανού «διαφωτιστή» και -ω τι έκπληξη- τον βρήκαμε να φιγουράρει στο Μασονικό κατάλογο των επιφανών ελευθεροτεκτόνων.
keimena-neoellinikis-logotexnias-b-gymnasiou
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Γκοτχολτ Εφραϊμ Λεσινγκ
Η ιστορία του δαχτυλιδιού
Το δράμα Νάθαν ο Σοφός (1779) περιέχει σε ποιητική μορφή την ομολογία του Λέσινγκ στην ανθρωπότητα ότι η αγάπη και η καλοσύνη δε συνδέονται με ένα συγκεκριμένο θρήσκευμα αλλά με όλες τις θρησκείες. Η ουσία του έργου συνοψίζεται στην αλληγορική ιστορία του δαχτυλιδιού, που διηγείται ο ιουδαίος Νάθαν στον μωαμεθανό σουλτάνο Σαλαντίν.
Τρίτη πράξη – 6η σκηνή
ΝΑΘΑΝ: Διαταγές, Σουλτάνε μου!
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: […] Μια και είσαι  τόσο σοφός, πες μου λοιπόν  ποια πίστη, ποιος νόμος θεϊκός  σου φάνηκε ο πιο σωστός .
ΝΑΘΑΝ: Σουλτάνε, είμαι εβραίος .
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: Κι εγώ μουσουλμάνος . Ο Χριστός βρίσκεται ανάμεσά μας . Απ’ αυτές τις τρεις θρησκείες  μόνο μία μπορεί να είν’ αληθινή . Ένας άνθρωπος, όπως εσύ, δε θα σταθεί αμετακίνητος εκεί, που η τύχη και η γέννηση τον έχουν ρίξει· ή κι αν μείνει, θα μείνει, γιατί καλά το ερεύνησε,  βρήκε τους λόγους και το καλύτερο επέλεξε . Λοιπόν . Να ακούσω τους λόγους, που εγώ το χρόνο δεν είχα για να αναζητήσω . […]
Ο Σουλτάνος αποχωρεί, για να αφήσει στον Νάθαν τον χρόνο να σκεφτεί.
7η σκηνή
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: […] Μίλα λοιπόν! Ψυχή καμιά δε μας ακούει .
ΝΑΘΑΝ: O κόσμος ολόκληρος ας μας ακούσει .
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: Τόσο σίγουρος είναι ο Νάθαν για την υπόθεσή του! Ε, λοιπόν, αυτό λέω εγώ σοφία: ποτέ μην κρύβεις την αλήθεια· γι’ αυτήν όλα να τα ρισκάρεις, ζωή και βιος!
ΝΑΘΑΝ: Ναι, ναι! Όταν πρέπει και ωφελεί . […]
Σουλτάνε μου, πριν να σου πω την πάσα αλήθεια, μου δίνεις την άδεια μια ιστοριούλα να σου πω;
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: Γιατί όχι; Πάντα μου αρέσαν οι ιστορίες, αρκεί καλά να τις διηγούνται.
ΝΑΘΑΝ: Μμμ… καλά να τη διηγηθώ, εδώ δεν είμαι δυνατός .
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: Πάλι έτσι περήφανα ταπεινός;
Εμπρός, ξεκίνα την ιστορία!
ΝΑΘΑΝ: Πριν από πολλά χρόνια ζούσε στην Ανατολή κάποιος που είχε δικό του αμύθητης αξίας δαχτυλίδι, δοσμένο από χέρι φιλικό . H πέτρα του ήταν από οπάλι, που μες στο φως χιλιάδες χρώματα έριχνε . Κι είχε μια δύναμη κρυφή, εκείνον που το δαχτυλίδι είχε να τον κάνει αγαπητό σ’ ανθρώπους και Θεό, αρκεί να πίστευε κι αυτός στη δύναμη αυτή .
Είναι παράξενο λοιπόν,  που ο άνθρωπος που ζούσε στην Ανατολή δεν έβγαζε ποτέ το δαχτυλίδι και φρόντισε για πάντα στο σπίτι του να μείνει;
Να πώς: το δαχτυλίδι άφησε στον πιο αγαπητό του γιο και όρισε και αυτός με τη σειρά του στο γιο του να τ’ αφήσει τον πιο αγαπητό· κι έτσι συνεχώς το δαχτυλίδι πήγαινε σ’ αυτόν που ο πατέρας αγαπούσε πιο πολύ, κι αυτός –χωρίς να υπολογίζεται της γέννησής του η σειρά–, το δαχτυλίδι έχοντας στην κατοχή του, αυτόματα γινόταν η κεφαλή κι ο κύριος του σπιτιού .
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: Καταλαβαίνω, και μετά;
ΝΑΘΑΝ: Περνώντας από γιο σε γιο, έφτασε κάποτε το δαχτυλίδι σ’ έναν πατέρα που είχε τρεις γιους . Κι οι τρεις τους ήταν καλοί, πειθαρχικοί  και δεν μπορούσε παρά εξίσου να τους αγαπά . Μόνο πού και πού, όταν βρισκόταν μόνος του με τον έναν τη μια, την άλλη με τον άλλο, κι οι άλλοι δυο γιοι του δε βρίσκονταν μαζί τα λόγια να ακούσουν της καρδιάς του, πότε τον ένα έκρινε άξιο του δαχτυλιδιού, πότε τον άλλο . Κι έτσι αυτή της αγάπης η αδυναμία τον έκανε στον καθένα από τους τρεις το δαχτυλίδι να υποσχεθεί . Κι έτσι περνούσε ο καιρός . Μόνο που ήλθε κάποτε ο θάνατος κοντά, και ο καλός γονιός βρέθηκε στα στενά . Τον πονάει δυο γιους του, που το λόγο του είχαν πιστέψει, έτσι να προσβάλει . Τι να κάνει; Στέλνει μυστικά σ’ έναν τεχνίτη, και του παραγγέλνει με δείγμα το δαχτυλίδι δυο άλλα που να μοιάζουνε να φτιάξει, να μη νοιαστεί για έξοδα και κόπο . Κι όταν αυτός τα δαχτυλίδια φέρνει, ούτε ο γονιός πια δεν μπορεί το γνήσιο να διακρίνει . Χαρούμενος και ευτυχής κοντά καλεί τους γιους του, έναν έναν χωριστά, και στον καθένα δίνει την ευχή του και το δαχτυλίδι – και πεθαίνει.
Ακούς ακόμα, Σουλτάνε;
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: (που σκεφτικός έχει γυρίσει αλλού το πρόσωπό του) Ακούω, ακούω . Έλα τέλειωνε το παραμύθι σου . Έχει τέλος, δεν είναι έτσι;
ΝΑΘΑΝ: Τελειώνω.
Ό,τι ακολούθησε εύκολα γίνεται από μόνο του αντιληπτό . Καλά καλά δεν είχε την τελευταία του πνοή αφήσει ο πατέρας, κι ο καθένας έρχεται με το δαχτυλίδι του, κι ο καθένας θέλει ο κύριος του σπιτιού να γίνει . Το θέμα ερευνούν, μαλώνουν και κατηγορούν . Μάταια· το αληθινό το δαχτυλίδι δεν μπορεί πια να βρεθεί,όπως και σε μας η πίστη η σωστή .
ΣΑΛΑΝΤΙΝ: Πώς; Αυτό λοιπόν είναι η απάντηση στο ερώτημά μου;
ΝΑΘΑΝ: Συγγνώμη πρέπει να ζητήσω, αν δεν μπορώ τα δαχτυλίδια με ακρίβεια να ξεχωρίσω, που ο γονιός με τούτο το σκοπό τα έφτιαξε, να μην μπορούν να διακριθούν σε ψεύτικο κι αληθινό .
Τεράστιο ενδιαφέρον παρουσιάζει η προσέγιση που γίνεται και στο «ΒΙΒΛΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ». Εκεί μαθαίνουμε το πως πρέπει να καθοδηγήσει τις προοπτικές του κειμένου στα μαθητικά μυαλά ο κάθε καθηγητής, όπως να τα ωθήσει να γνωρίσουν τον ίδιο τον συγγραφέα  όσο και το «ελεύθερο από προλήψεις» έργο του. Εν γένει οι μαθητές πρέπει να μάθουν ότι όλες οι θρησκείες είναι το Ίδιο εξ απόψεως ηθικής, διότι το πραγματικό «δαχτυλίδι» (Αλήθεια) είναι ο ανθρωπιστικός χαρακτήρας που είναι κοινός (;) σε όλες τις θρησκείες.
1
Για τον μασόνο συγγραφέα σεβασμός της διαφορετικότητας σημαίνει απλά εξαφάνιση ή στην καλύτερη περίπτωση, υποβάθμιση κάθε Δόγματος, κάθε μοναδικής αλήθειας, Αυτό – εννοείται- για τους «διαφωτιστές» σημαίνει και ελευθερία έκφρασης! Όπως και για τους «διαφωτιστές»  του Υπουργείου Παιδείας αλλά και κάποιους επίΚαιρους «θεολόγους» που στα πλαίσια της … «θρησκειολογικής προσέγγισης» του μαθήματος των Θρησκευτικών θα επιτρέπουν ΕΠΙΠΛΕΟΝ νεοεποχίτικη προπαγάνδα!
2
Είναι γνωστό ότι η μασονική θρησκεία αποτελεί διαστρέβλωση και άρνηση όλης της χριστιανικής διδασκαλίας όπως επίσης ότι η άμβλυνση των «αντιθέσεων» μεταξύ των θρησκειών είναι παγκόσμιος στόχος της Νέας Τάξης για την άνευ εμποδίων εγκαθίδρυση του Παγκοσμίου Δικτάτορος Αντιχρίστου. Ο σεβασμός των άλλων θρησκειών δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ισοπέδωσής των αλλά μέσα από την αναγέννηση που μπορούν να επιφέρουν αυτές στους οπαδούς τους. Καμμία θρησκεία δεν το έχει καταφέρει αυτό και ούτε μπορεί, παρά μόνο η αποκάλυψη του Θεού στις ψυχές μας…
 
Κώστας Ναυπλιώτης
egolpio.wordpress.comhttp://aktines.blogspot.gr/2013/10/blog-post_1350.html#more

Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου