Συνολικές προβολές σελίδας


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Σάββατο 23 Απριλίου 2011

Ἡ Ἀνάστασις τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ οἱ «ἀναστάσεις» τῶν θεῶν τῆς ἑλληνικῆς μυθολογίας

http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2011/04/blog-post_2341.html

νάστασις το ησο Χριστο
κα ο «ναστάσεις» τν θεν
τς λληνικς μυθολογίας
ερομόναχος Λουκς Γρηγοριάτης

Τν Μεγάλη Παρασκευ στν κπομπ « γλυκύ μου αρ» το Κρατικο Ραδιοφώνου λέχθη μεταξ λλων κα τ ξς σχόλιο, τ ποο ποδίδουμε σο γίνεται πι πιστά: « λληνικς λας πλεξε γκώμια κα ψάλλει μ παράμιλλο λυρισμ τν θάνατο το ησο προσμένοντας τν νάστασή του, γιατί διαθέτει πείρα αώνων μ τραγούδια κα μνους γι τ θάνατο κα τν νάσταση προγενέστερων θεν: το Ζαγρέα Διόνυσου το δωνι. πως κάποτε φροδίτη τραγουδοσε τ νεκρ δωνι, τσι κα Θεοτόκος τραγουδάει στν ησο τν μνο " γλυκύ μου αρ, γλυκύτατόν μου τέκνον, πο δυ σου τ κάλλος"».
Μόνο πορία κα λύπη μποροσε ν προκαλέσει συγκρητιστικ ατ ρμηνεία τς Χριστιανικς λατρείας τς Μεγάλης Παρασκευς, ρμηνεία πηρεασμένη π νεοπαγανιστικς ντιλήψεις.
χουμε παραλάβει π τος εσεβες γονες κα πάππους μας ν ορτάζουμε μ διαίτερη κατάνυξη κα ελάβεια τν Μεγάλη βδομάδα τν Παθν το Κυρίου κα ν συνδέουμε τς εσεβες παραδόσεις τν γίων μερν μ τν λατρεία στν Χριστό, τν Θεό μας πο π γάπη γιά μας κα γι ν οκονομήσει τν σωτηρία μς γινε νθρωπος, σταυρώθηκε, πέθανε κα τν τρίτη μέρα ναστήθηκε.
θεολογία κα μπειρία τς κκλησίας μας δν ξαντλεται στς παραδόσεις ατές, λλ πωσδήποτε τς φορτίζει μ Χριστολογικ περιεχόμενο. λληνικ ψυχ κδιπλώνεται αθόρμητα τς ρες ατές, ναμφίβολα, λλ δν κινεται μακρι π τν θεολογία τν ορτν. Μία θεολογία πο δν κατανοεται πάντοτε κα π λους διανοητικά, λλ βιώνεται μέσα π τς κδηλώσεις λατρείας πρς τν σταυρούμενο, θνήσκοντα κα νιστάμενο Χριστό.
Κρατον ο ρθόδοξοι τ κερί τους στ για Πάθη κα στν πιτάφιο. Προσφέρουν λουλούδια στν σταυρωμένο κα στολίζουν τν πιτάφιο. Κάποιοι ξενυχτον κοντ στν σταυρωμένο μέσα στν κκλησία. σοι δν μπόρεσαν ν μεταβον στν ναό, προσφέρουν τ θυμίαμά τους καθς πιτάφιος περνάει π τν πόρτα τους. λοι κρατον τν λαμπάδα στν νάσταση, λοι ποδίδουν τν πασχαλιν σπασμ τς γάπης. Συμμετέχουν στ κοιν πασχαλιν τραπέζι κα στν κοιν χαρά. «Συγχωρήσωμεν πάντα τ ναστάσει». Ατ κα λλα πολλ στ λατρεία εναι χριστιανικ σύμβολα, λευθερωμένα π τυχν ξωχριστιανικ φόρτιση κα γεμάτα π χριστοκεντρικ νόημα.
συμμετοχ στν ορτασμ τν θείων Παθν κα τς ναστάσεως δν συνεπάγεται...
μόνο συναισθηματικ ξαρση, τέτοια πο μπορον ν προκαλέσουν ποιαδήποτε σύμβολα κα ξωχριστιανικς λατρείας, λλ κυρίως συνιστ ντολογικ μετοχ στ γεγονότα. Δν ορτάζουμε πλς στορικ γεγονότα, λλ μες ο διοι συμπάσχουμε μ τν Χριστό, πως εστοχα ψάλλει κκλησία: «Χθς συνεθαπτόμην σοί, Χριστέ, συνεγείρομαι σήμερον ναστάντι σοί». Συσταυρούμεθα κα συνθαπτόμεθα μ τν Χριστό. Συνανιστάμεθα μαζί Του. Γ ατ δν μένουμε μόνο στς ξωτερικς παραδοσιακς κδηλώσεις, λλ κυρίως συμμετέχουμε στ νηστεία τν μερν, τν ξομολόγηση, τν μετάληψη τν χράντων Μυστηρίων. Τ Πάθη κα νάστασις το Χριστο γίνονται παρχ τς δικς μας ναστάσεως π τν μαρτία κα τ θάνατο. παραδοσιακ λαϊκ εσέβεια κολουθε τν θεολογία τς κκλησίας. Δν νοεται ξω π ατν οτε πολ περισσότερο ντίθετα πρς ατήν.
Μ τν ννοια ατ λαογραφία δν εναι π μόνη της καν ν ρμηνεύσει τ θιμα τς Μεγάλης Παρασκευς. Πρέπει ν δίδεται κα θεολογική τους διάστασις. Χωρς ατ τ διάσταση ο συγκρητιστικς νεοπαγανιστικς ρμηνεες τος εναι ναπόφευκτες. Χωρς τ θεολογική τους ρμηνεία δν μπορε ν γίνει ντιληπτ διαφορ νάμεσα στν τρόπο πο χαριτωμένη χριστιανικ ψυχ λατρεύει τν ληθιν Θε κα στν τρόπο πο προχριστιανικ ψυχ λάτρευε τος ψευδες θεούς, πως οτε κα διαφορ νάμεσα στν ληθιν κα στος ψευδωνύμους θεούς. Χωρς τν θεολογικ ρμηνεία τς λατρείας τς Μεγάλης Παρασκευς, Χριστς κα δωνις μπορον ν εναι ξίσου θεοί. Χωρς τν θεολογικ μβάθυνση φθάνει κανες ν επε τι «ταν πηγαίνω στν κολουθία τς Μεγάλης Παρασκευς, μο εναι δύσκολο ν ποφασίσω ν Θες πο κηδεύεται εναι Χριστς δωνις» (βλ. Γ. Σιέττου, ρχαες πιβιώσεις στν Χριστιανισμό, θήνα 1994, σέλ. 58).
νηπτικ μπειρία τς κκλησίας μς πληροφορε γκυρα κα πιβεβαιώνει τν πίστη μας γι τν οσιαστικ διαφοροποίηση μεταξύ του ληθινο Θεο κα τν ψευδν θεν καί, παρ τ πιφαινόμενα, μεταξύ της ληθινς λατρείας κα τς ψευδος λατρείας. «που γ πάγω οδατε κα τν δν οδατε... γ εμ δς» (ω. γ' 4, 6).
Γι ν δοθε ρθ εκόνα τν πραγμάτων πρεπε στν ν λόγω κπομπ ν εχε λεχθε τι λαός μας π αἰῶνες εχε πλάσει μυθολογικς διηγήσεις θανάτων κα ναστάσεων θεν στν προσπάθειά του ν κφράσει τν πανανθρώπινη προσδοκία τς περβάσεως το θανάτου. τι ντολογικ πέρβασις το θανάτου δν εχε πιτευχθε μέχρι τ στιγμ πο ληθινς Θεός, Κύριος ησος Χριστός, γινε ληθινς νθρωπος κα ποδέχθηκε τν θάνατο, γι ν τν ξεπεράσει κα νικήσει μ τν νάστασή του. τι καθένας μας σήμερα μπορε ν οκειοται τν θανασία συμμετέχοντας στ ζω κα τν νάσταση πο μς προσπορίζει νάστασις το Χριστο.
Δν λέχθησαν, δυστυχς, ατ κα πέρασε τ μήνυμα τι λας μς λάτρευσε μ τν δια ψυχικ διάθεση κα τραγούδησε μ τν διο λυρισμ τν νεκρ δωνι κα τν νεκρ Χριστό. μες μως θ διευκρινήσουμε παρακάτω ποις εναι δωνις κα ποις εναι Διόνυσος, τι τ νύπαρκτα μυθολογικ ατ πρόσωπα δν μπορον ν προσφέρουν ντολογικν διαστάσεων σωτηρία κα πομένως δν εναι ληθινο θεο κα τι λατρεία πο προσφέρεται σ νύπαρκτους θεος δν συνιστ αθεντικ λατρευτικ λειτουργία τς ψυχς.
Ο ρχαοι μυθογράφοι κα ποιητα ναφέρουν τι δωνις κατ μίαν π τς τρες κδοχές, εναι υἱὸς το Θείαντος κα τς θυγατρς το Σμύρνας. Τν καρπ τς παρανόμου μίξεως κυοφόρησε κα γέννησε Σμύρνα μεταμορφωμένη π τος θεος στ μώνυμο δένδρο. Τ νεογέννητο τ περισυνέλεξε φροδίτη σ κιβώτιο κα τ δειξε στν Περσεφόνη. Ατή, ταν τ εδε, δν θελε ν τ πιστρέψει στν φροδίτη. Τ θέμα κδικάστηκε νώπιόν του Διός. πόφασις ταν ν παραμένει τ παιδ τος τέσσερις μνες το τους μ τν Περσεφόνη, τος λλους τέσσερις μ τν φροδίτη κα τ πόλοιπο στν λυμπο. νεαρς δωνις πέθανε ργότερα π πλγμα γριοχοίρου (πολλοδώρου, Βιβλιοθήκη 3, 182-185).
λατρεία το δώνιδος περιελάμβανε γοερος θρήνους τν γυναικν κατ τν πρώτη μέρα τν ορτν τν δωνίων γι τν θάνατό του, ο ποοι μεταλλάσσοντο σ χαρμόσυνες κραυγς τν πομένη μέρα γι τν πάνοδό του στ ζω (Λουκιανο, Περ Συρίης Θεο, 6b βλ. κα Ρ. Decharme, λληνικ Μυθολογία, θναι 1959, σέλ. 205).
Κατ τος ρχαίους ρμηνευτς το μύθου (Πορφυρίου, Περ γαλμάτων, 7) εναι προφανς τι δωνις εναι προσωποποίησι τς νοίξεως, τς αρινς νθοφορίας κα καρποφορίας. λαμπρότης τς νοίξεως μαραίνεται κα χάνεται μ τν καυστικ θεριν λιο κα πεθαίνει τρόπον τιν κα πάλιν νασταίνεται τν πομένη νοιξι (βλ. Ρ. Decharme, νθ νωτ.). σχετικς ρφικς μνος πρς τν δωνι καταλήγει στν πίκληση: «λα, μακάριε, κα φέρε τος καρπος τς γής». (μνος 56).
κριτικ Μυθολογία τν ταυτίζει ν πολλος μ τν Διόνυσο, τν ττι κα τν σιρι (Πλουτάρχου, Συμποσιακ 671Β, Λουκιανο, νθ νωτ. 7, Πορφυρίου, νθ νωτ. 7)
Διόνυσος πάλι μυθολογεται λλοτε ς προσωποποίησις το ονου, λλοτε ς υἱὸς το Δις π τν Σεμέλη το Κάδμου τν Περσεφόνη τν Δήμητρα· κα λλοτε ς ρχαιότατος ρωας πο νακάλυψε κα δίδαξε τν καλλιέργεια τς μπέλου κα τν παραγωγ κα χρήση το ονου (Διοδώρου Σικελιώτου, Βιβλιοθήκη στορική, 3, 62-65).
Ο μυθολογικς διηγήσεις γι σπαραγμ τν μελν το ναφέρονται στς μεταβολς πο φίσταται μπελος μέχρις του ποδώσει τν νέο καρπό της. Κλαδεύεται, λλ πάλι ζωντανεύει. Συνθλίβεται καρπός της, λλ ποδίδει τν νέο ονο. μυθολογούμενος θάνατος κα ναβίωσις το Διονύσου χουν φυσιοκρατικ περιεχόμενο (βλ. Ρ. Decharme, νθ νωτ., σέλ. 438-439).
Κα Πλούταρχος τος μυθευομένους θανάτους κα τς ναβιώσεις το Διονύσου ρμηνεύει πίσης φυσιοκρατικά: «τς δ ες πνεύματα κα δωρ κα γν κα στρα κα φυτν ζώων τ γενέσεις τροπς ατο [του θεο]... τν μεταβολν διασπασμν τιν κα διαμελισμν ανίττονται, Διόνυσον δ κα Ζαγρέα κα Νυκτέλιον κα σοδαίτην ατν νομάζουσι κα φθορς τίνας κα φανισμος ετα δ ναβιώσεις κα παλλιγγενεσίας οκεία τας ερημέναις μεταβολας ανίγματα κα μυθεύματα περαίνουσι» (Πλουτάρχου, Περ το ΕΙ το ν Δελφος, 388-389).
ρχεται λοιπν βάσει τν νωτέρω ναγκαία π το θέματος πάντησις: φ σον πίσω π τς μυθολογικς διηγήσεις περ θανάτων κα ναστάσεων θεν ο ρχαοι κριτικοί της μυθολογίας βλέπουν τν τήσια νακύκληση τς θαλερς αρινς βλαστήσεως κα τς χειμερινς της νεκρώσεως, δν δικαιολογεται ν παραβάλλεται θάνατος κα νάστασις το ληθινο Θεο μς ησο Χριστο μ τν «θάνατο» κα τν «νάσταση» τς φύσεως. «Οκ λάτρευσαν τν κτίσιν ο θεοφρονες παρ τν Κτίσαντα».
Κα γι λλον λόγο εναι δύνατη παραβολή. Ο προφανς φυσιοκρατικς ντιλήψεις τς ρχαίας μυθολογίας περ τν ν λόγω θεν περιεγράφησαν π τος ρχαίους ποιητς μ ντονες σαρκικς εκόνες κα λαβαν σ λατρευτικ πίπεδο χαρακτήρα εδωδολατρικ κα περίγραπτα σαρκικ-ργιαστικό, τέτοιο πο κανε τος πρώτους Χριστανος λληνας ν ποστρέφωνται τν λατρεία ατή. Σεβόμενοι τος ναγνώστας δν περιγράφουμε τν σαρκικότητα τν μυθολογικν διηγήσεων, πληροφορομε μως πιγραμματικς γ ατήν. Σμύρνα συνέλαβε τν υἱὸ τς δωνι φο συνευρέθη μ τν πατέρα τς Θείαντα δώδεκα συνεχες νύχτες «κατ μνιν τς φροδίτης». Στν λεξανδριν λατρεία το δώνιδος δίπλα στ εδωλο το δεκαοκταετος νεκρο τοποθετεται τ γαλμα τς φροδίτης, τς «ορανίας» ρωμένης του. Στν σχετικ μύθο το ττυος, το Διονύσου κα το σίριδος βασίζεται ργιαστικ λατρεία το φαλλο κατ τ διονυσιακ κα λευσίνια μυστήρια.
Εναι δυνατν ατ ν συσχετισθον μ τ σεπτ κα χραντα Πάθη το Κυρίου μς ησο Χριστο, πο γεννήθηκε σπόρως κα παρθενικς π τν Παναγία Μητέρα Του κα πέμεινε ληθιν πάθη στ πανάγιο σμα Του; Κα εναι δυνατν ν συγκριθε ατ διονυσιακ λατρεία μ τν γν κα μωμη λατρεία μας πρς τν Χριστό;
τρίτος λόγος πο δν πιτρέπει τν παρομοίωση εναι δισχιλιετς χριστιανική μας παράδοση.
Ο ρχαοι πρόγονοί μας προσδοκοσαν, λλ γνοοσαν τν πραγματικ νικητ το θανάτου, κα γ ατ ταν γνώρισαν τν Χριστό, τν δέχθηκαν. μες μως γιατί πιστρέφουμε σ κενα πο μ πίγνωση καλς παρνηθήκαμε τόσους αἰῶνες, ποδεικνύοντας ληθιν τ λόγο το ποστόλου Παύλου: «λλ τότε μν οκ εδότες Θεν δουλεύσατε τος φύσει μ οσι θεος; νν δ γνόντες Θεόν, μλλον δ γνωσθέντες π Θεο, πς πιστρέφετε πάλιν π τ σθεν κα πτωχ στοιχεα, ος πάλιν νωθεν δουλεύειν θέλετε;» (Γάλ. δ' 8-9).

ΠΗΓΗ: «Παρακαταθήκη», τεχος 23, Μάρτιος-πρίλιος 2002
γκόλπιο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου