Μια εξαιρετική, αληθινή, παιδική παράσταση
και ένα ψεύτικο παίξιμο παλιού ηθοποιού.
Από την Ηρώ Μητρούτσικου 8.11.2014
Δεν μπορώ να σας περιγράψω τα συναισθήματα που βιώσαμε, ο ανιψιός μου κι εγώ, σε μια υπέροχη παράσταση για μικρά παιδάκια. Δυστυχώς, τα αντίθετα συναισθήματα βίωσα στην επίσημη πρεμιέρα του Δ.Κατρανίδη!
"Το Ταξίδι της πιο κόκκινης παπαρούνας”
Τί χρειάζεται να έχει μια παιδική παράσταση για να είναι καλή; Χαρά, κίνηση, χρώμα, μουσική, λίγο χορό, λίγο τραγούδι, πολύ φρεσκάδα, πολύ φαντασία, πάρα πολύ παιχνίδι, ήρωες που στην πραγματική ζωή δεν έχουν ανθρώπινη λαλιά, ίσως ένα δίδαγμα, ένα μήνυμα και πολύ-πολύ αγάπη για τα παιδιά.
Όλα αυτά τα διαθέτει η παράσταση "Το Ταξίδι της πιο κόκκινης παπαρούνας” που δημιούργησε η θεατρική ομάδα "Μικρός που είναι ο κόσμος". Κι όταν λέω δημιούργησε, το εννοώ! Τρεις κοπέλες ανέλαβαν να κάνουν θέατρο αυτό το αφήγημα-παραμύθι του Αργύρη Χιόνη και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό.
Η ιστορία γίνεται αφορμή και για ένα υπέροχο ταξίδι στα θαύμα της ζωής, αλλά και στο περιβάλλον: Μια μαμά παπαρούνα ρίχνει τα πέταλά της, ενώ η κοιλιά της φουσκώνει από τα σποράκια (τί καλύτερο για παιδάκια που αποκτήσαν ή θα αποκτήσουν αδερφάκι..). Ένα από αυτά, το πιο μικρό σποράκι, ταξιδεύει με όχημα τον άνεμο και από την εξοχή, δυστυχώς, πέφτει σε μια μεγάλη τσιμεντένια πολιτεία. Τί γίνεται, όμως, όταν σ' αυτήν την πολιτεία δεν υπάρχει πουθενά χώμα, ώστε να μπορέσει να βρει καταφύγιο και να φυτρώσει;
''.... φανταστείτε μια παπαρούνα στο πεζοδρόμιο της οδού Σταδίου. Κάτι τέτοιο. Σίγουρα, θα σκεφτόσαστε πως εκείνο το ανοιξιάτικο πρωινό έγινε κάτι σαν επανάσταση στην πόλη...." Γίνεται, όμως, αυτό; Οι άνθρωποι πώς αντιμετωπίζουν αυτό το παράξενο συμβάν;
''.... φανταστείτε μια παπαρούνα στο πεζοδρόμιο της οδού Σταδίου. Κάτι τέτοιο. Σίγουρα, θα σκεφτόσαστε πως εκείνο το ανοιξιάτικο πρωινό έγινε κάτι σαν επανάσταση στην πόλη...." Γίνεται, όμως, αυτό; Οι άνθρωποι πώς αντιμετωπίζουν αυτό το παράξενο συμβάν;
Το σποράκι γεννιέται, με τρεις απλές κινήσεις το ειδυλλιακό τοπίο της εξοχής μετατρέπεται σε μια ψηλή πολυκατοικία, με το πέρας του χειμώνα η Παπαρούνα, η Πιο Κόκκινη, αναδύεται μέσα από το χώμα, ο ήλιος την μεγαλώνει, ένα χαρτί γίνεται η πέτρα που θα προστατέψει την παπαρούνα από τα βιαστικά παπούτσια της πόλης, μέχρι που θα εμφανιστεί το μόνο ζώο που επιβιώνει στο μπετόν, το περιστέρι. Αν και αρχικά σκέφτεται να την φάει, η Πιο Κόκκινη Παπαρούνα με την βοήθεια των παιδιών θα καταφέρει όχι μόνο να επιζήσει, αλλά -κλείνοντας τον κύκλο της- να πείσει το περιστέρι να μεταφέρει στην εξοχή -μέσα στην βαλίτσα του- τα σποράκια της, για να μεγαλώσουν εκεί οι υπόλοιπες παπαρούνες. Μια κατακόκκινη παπαρούνα με ένα υπέροχο φόρεμα-πράσινο μίσχο που δεν το βάζει κάτω ποτέ, που τραγουδά, χορεύει, αγαπά την ζωή, την αγαπούν όλοι και μέχρι και το δύστροπο περιστέρι θα κάνει κάτι που δεν είναι μαθημένο να κάνει: θα πετάξει μακριά, έξω από τα όρια της πόλης που έχει μάθει να ζει, για να ρίξει τους σπόρους σε κανονικό χώμα, σε ένα λιβάδι!!!
Μια απλή και λιτή παράσταση, όπου όλα μεταμορφώνονται μπροστά σου, μαγικά....
Δύο ταλαντούχες ηθοποιοί,εντελώς διαφορετικές και, συγχρόνως, τόσο όμοιες, γεμάτες μπρίο και ζωντάνια, αναλαμβάνουν όλους τους ρόλους της παράστασης και μας δείχνουν δυο κύκλους ζωής των φυτών, δυο διαφορετικά μέρη, αλλά μια υπέροχη ιστορία!
Η Σοφία Καραγιάννη σκηνοθετεί, διασκευάζει το κείμενο με την βοήθεια της Μυρτώς Αθανασοπούλου και παίζει μαζί με την Μαρία Σταματάκου. Δεν είναι περίεργο που και οι δύο ηθοποιοί είναι μητέρες και, μάλλον ξέρουν, τί είναι καλύτερο για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Μια παράσταση τόσο σωστή όσο και υπέροχη, με ευφάνταστα, πολυμορφικά σκηνικά και κοστούμια (Αντρέας Ρουσάκης) και απλές χορογραφίες, αλλά τόσο οργανική κίνηση (Όλγα Γερογιαννάκη), γεμάτη μουσική (Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης) και αμέριστη γλύκα.
Μια παράσταση για μικρά παιδάκια (2,5 ετών ως τα μέσα δημοτικού), που θα μάθουν για τον κύκλο της ζωής των φυτών αλλά και των ανθρώπων, χωρίς ποτέ να νιώσουν ότι διδάσκονται κάτι, στον σωστό ρυθμό παράστασης που πρέπει για αυτή την ηλικία. Μια πάνγλυκη ιστορία, η οποία γίνεται ένα υπέροχο, πολύχρωμο θέαμα, χωρίς φαντασμαγορικά σκηνικά (μια και δεν χρειάζονται), αλλά με πραγματική αγάπη προς το παιδί.
Κάθε Κυριακή στις 11.30
Πολυχώρος VAULT
Mελενίκου 26 Γκάζι - Βοτανικός (8’ από metro Κεραμεικός)
2130356472 – 6945247197
7€ και 5€ ανέργοι/οργανωμένες παραστάσεις
“Σκηνές από έναν γάμο”
Το έργο «Σκηνές από έναν γάμο» είναι ταινία δωματίου (1973) και τηλεοπτική σειρά (1974), σε σενάριο και σκηνοθεσία του Μπέργκμαν και μιλά για τη φθορά του έρωτα και τα στάδια του γάμου. Ένα έργο ρεαλιστικό αλλά και ειρωνικό, επώδυνο αλλά και λυτρωτικό. Το 2003 ο σκηνοθέτης θα γυρίσει το «Saraband», όπου μας δείχνει τη ζωή του ίδιου ζευγαριού μετά από πολλά χρόνια.
Ένα ζευγάρι μορφωμένων αστών, ζει έναν ύποπτα ήρεμο και καθ’ όλα τακτοποιημένο γάμο, μέχρι τη στιγμή που και στους δύο αρχίζουν οι υπαρξιακές αναζητήσεις και ο Γιόχαν φεύγει γιατί ερωτεύεται μια νεότερη γυναίκα. Η αντίδραση της Μαριάννας είναι απρόσμενα ήρεμη. Η σύγκρουσή τους γίνεται χρόνια αργότερα, καθώς ο καθένας τους αλλάζει. Ο δυναμικός εραστής μετατρέπεται σε ανθρωπάκι και η, σχεδόν, άβουλη σύζυγος σε δυναμική, ανεξάρτητη και επιτέλους όμορφη και σέξι γυναίκα κι όχι σύζυγος! Σε κάθε νέα τους συνάντηση, οι ισορροπίες αλλάζουν και ο έρωτας πότε-πότε επανέρχεται...
Το έργο, καθότι κινηματογραφικό, έχει κάποιες μικρές αδυναμίες όταν παρουσιάζεται σε θεατρική σκηνή, αλλά όχι σημαντικές (σίγουρα όμως, δεν μπορεί η γυναίκα να λέει: «Θα ξυπνήσω λίγο πιο αργά, σήμερα, τα παιδιά» και να την βλέπουμε να φεύγει για την δουλειά, έχοντας ξεχάσει τα παιδιά της. Το cut του κινηματογράφου δεν είναι το ίδιο με του θεάτρου, όχι ότι αν θέλουμε δεν μπορούμε να το κάνουμε ακριβώς ίδιο, απλά στην συγκεκριμένη σκηνή δεν έγινε... Επίσης, στο δεύτερο μέρος όπου παρακολουθούμε τις συναντήσεις τους, πια ως πρώην ζευγάρι, κάποια στιγμή δεν καταλάβαμε πόσος χρόνος είχε περάσει από την πρώτη στην δεύτερη συνάντηση!)
Το σκηνικό (Αλεξία Θεοδωράκη) του πρώτου μέρους συμβολικό και συγχρόνως σχεδόν ρεαλιστικό, αν και οι ηθοποιοί (κυρίως ο σύζυγος) μιλάνε συνέχεια στο κοινό. Τα δωμάτια δεν ήταν απαραίτητα, ούτε όμως ενοχλούσαν. Το δωματιάκι του γραφείου ήταν εντελώς αχρείαστο, απλά χρησίμευε αντιθετικά. Το δεύτερο σκηνικό, εκτός από πανέμορφο, λειτουργούσε καλύτερα γιατί έδενε η αφαιρετικότητά του με τις δυο πολυθρόνες που «παίζουν» σε όλο το έργο. Η σκηνή της ερωτικής επαφής στο κρεβάτι κρατάει πάρα πολύ και αισθάνεσαι ότι γίνεται μόνο για αισθητικούς και ερωτικούς λόγους.
Η ερμηνεία της Παναγιώτας Βλαντή -εκτός από μια στιγμή- ήταν άψογη... Γλυκιά, άβουλη και συγκαταβατική στο πρώτο μέρος, ώριμη γυναίκα που ξέρει τι θέλει στο δεύτερο. Δυστυχώς, δεν μπορώ να πω το ίδιο και για τον Δάνη Κατρανίδη. Παρ΄ότι μετάφρασε ο ίδιος το έργο και παρ΄ότι σωματικά ήταν σωστότατος, δυστυχώς, η υποκριτική του ήταν τόσο ψεύτικη που, από το πρώτο λεπτό της παράστασης, ήθελες να φύγεις. Και σαν να μην έφτανε αυτό, είχε τέτοια ταχυλογία (να υποθέσω ότι ήταν λόγω άγχους της πρεμιέρας; Δεν δικαιολογείται μετά από τόσα χρόνια στο σανίδι και ειδικά όταν η παράσταση παιζόταν και πέρυσι...) που όχι μόνο έχανες τα μισά από τα λόγια του, αλλά μέχρι να το συνηθίσεις σου δημιουργούσε άγχος! Το περίεργο είναι ότι όλες τις φορές που απευθυνόταν στο κοινό, ήταν τόσο άμεσος και ζεστός που δεν καταλάβαινες γιατί μετά ξαναφορούσε το προσωπείο του κακού ηθοποιού!
Μια παράσταση με πολύ προσεγμένη αισθητική στην οποία, η μόνη παραφωνία, ήταν τα φιλιά. Δεν ξέρω αν έτσι φιλούσαν στο θέατρο οι παλιοί ζεν πρεμιέ, αλλά στο σύγχρονο θέατρο τέτοια φιλιά βλέπεις μόνο σε κωμωδίες που παρωδούν τον άνδρα που φιλάει...
Ο Ένκε Φεζολλάρι σκηνοθέτησε λιτά και σωστά, δίνοντας αυτό που έπρεπε. Νομίζω ότι οι τόσες αλλαγές στις πολυθρόνες δεν εξυπηρετούσαν κάτι. Αν οι μετακινήσεις τους ήταν λιγότερες και συμβολικές (και δεν σηματοδοτούσαν, απλά, την αλλαγή σκηνής), τότε θα είχαν και νόημα.
Πόλη Θέατρο, Πλ. Βικτωρίας
Δυο παράλογες, πολιτικές κωμωδίες
από νέους θιάσους
από την Ηρώ Μητρούτσικου 11.10.2014
Σύγχρονες κωμωδίες (η πρώτη, μάλιστα, είναι γραμμένη φέτος) που ασχολούνται με το παράλογο της πολιτικής κατάστασης. Ένα Ελληνικό και ένα Βουλγάρικο έργο σατιρίζουν την κρίση, την φορολογία, την γραφειοκρατεία, την καταδυνάστευση από την εξουσία, μέσα σε ένα παράλογο σύμπαν!
O έφορος και οι κόρες
Μια έμμετρη, σουρεαλιστική, σύγχρονη κωμωδία της Μαρίας Τρανού, η οποία το 2006 κέρδισε το 1ο Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Έργου για παιδιά. Το καινούριο της δημιούργημα απευθύνεται, αποκλειστικά σε ενήλικο κοινό και μιλά για την κρίση και την επίδραση της στους απλούς ανθρώπους, ενώ παράλληλα χρησιμοποιεί υλικά παλιού θεάτρου με εξέχον τον δεκαπεντασύλλαβο, τον οποίο έχουμε συνηθίσει, κυρίως, στα δημοτικά τραγούδια. Σε αυτό το πρόσφατα γραμμένο έργο, οι ήρωες, οι τόποι, αλλά και η ιστορία,μοιάζουν βγαλμένα από άλλη εποχή. Θα μπορούσε να είναι παραμύθι, θα μπορούσε να είναι και μια άλλη “Μάνα κουράγιο”.
Η ιστορία: δυο νέες γυναίκες εγκαταλείπουν την πόλη, γιατί δεν τα βγάζουν πέρα με τους φόρους και ανεβαίνουν στο βουνό. Εκεί ζουν σε μια ερειπωμένη καλύβα, όπου κρύβουν τους εαυτούς τους , αλλά προπαντός το μωρό (μια και όλα φορολογούνται, ακόμα και τα παιδιά) και μαζεύουν χόρτα για να φάνε. Οι φοροεισπράκτορες, όμως, δεν θα τις αφήσουν ούτε εκεί ήσυχες. Χαμηλόβαθμος εφοριακός με αποστολή να συλλέξει και την παραμικρή σταγόνα ΦΠΑ που θα βρεθεί στο δρόμο του, εξοπλισμένος με όλο το κουράγιο που του δίνει το αξίωμα και οι σπουδές του, παίρνει τα βουνά ψάχνοντας φορολογούμενους. Στην συνάντησή του, όμως, με την φύση, η εξέλιξη είναι απρόσμενη! Όπως απρόσμενο είναι και το να ακούς σε δεκαπεντασύλλαβο για τον Έμφια, την Τρόικα και ότι καίει τον Έλληνα φορολογούμενο....
Μια απλή, αφαιρετική και ευφυής παράσταση, με, επίσης, απλά κουστούμια και σκηνικά (Άρτεμις Φλέσσα)!Ένα πάτωμα σπαρμένο με φθινοπωρινά φύλα, τρια μόνο στοιχεία που υποδηλώνουν τον κάθε διαφορετικό τόπο, ένα άλογο, ένα ελάφι κι ένας κλέφτης λύκος, ο οποίος αποτελεί και το ονειρικό στοιχείο του έργου! Τέσσερις νέοι ηθοποιοί σατιρίζουν την σύγχρονη Ελλάδα, μεταφέροντας το Ελληνικό οικονομική σύστημα σε μια ακραία, αλλά όχι ανεδαφική, πραγματικότητα...
Θέατρο του Νέου Κόσμου (metro Συγγρού-Φιξ)
Το Ρωμαϊκό Λουτρό
Στο ίδιο παράλογο σύμπαν κινείται και το έργο του Βούλγαρου μυθιστοριογράφου, δημοσιογράφου, σεναριογράφου και συγγραφέα θεάτρου του παραλόγου, Στανισλάβ Στρατίεβ (1941-2000). Το θέατρο του παραλόγου είναι ένα είδος θεάτρου το οποίο αναπτύσσεται μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν οι άνθρωποι βιώνουν οριακές καταστάσεις, παρόμοιες με τις σημερινές.
Αυτός ήταν και ο λόγος που μια νέα ομάδα επέλεξε το συγκεκριμένο κείμενο για να το ανεβάσει, αυτήν την χρονική στιγμή.
Το «Ρωμαϊκό Λουτρό» ήταν το πρώτο θεατρικό έργο (1974) του Στρατίεβ, το οποίο παιζόταν στο Κρατικό Θέατρο της Σόφιας για δέκα χρόνια! Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1987, από το ΑΜΦΙ-ΘΕΑΤΡΟ του Σπύρου Ευαγγελάτου.
Είναι ένα έργο που αφορά και την σημερινή κοινωνία, σε πολιτικό, κυρίως, επίπεδο. Ο Ιβάν είναι ένας τυπικός, μεσοαστός «ανθρωπάκος» με την δουλειά του και την αρραβωνιαστικιά του, μέχρι τη στιγμή που στο σπίτι του ανακαλύπτονται αρχαία! Συγκεκριμένα στο κέντρο του σαλονιού του ανασκάπτεται ένα τέλεια διατηρημένο Ρωμαϊκό Λουτρό… Κι εκεί η ζωή του γίνεται εφιάλτης. Η εξουσία, απούσα και απρόσωπη, διορίζει μόνιμα εκεί, εκτός από τον (αναμενόμενο) αρχαιολόγο, και έναν ναυαγοσώστη, καθ’ ότι λουτρό, αν και δεν υπάρχει ούτε νερό, ούτε λουόμενοι!
Απολαυστικότατος στον παράλογο αυτό ρόλο του ναυαγοσώστη –ο οποίος δουλειά δεν έχει και δουλειά φροντίζει να βρίσκει συνέχεια- ο Αλέξανδρος Ζουριδάκης, προκαλεί ασταμάτητα γέλια, ως ευσυνείδητος δημόσιος υπάλληλος, που, όμως, για να μην χάσει την διορισμό του, δεν δηλώνει το ανούσιο αυτού!
Δυστυχώς, το σπίτι του Ιβάν γίνεται κέντρο διερχομένων: αρχαιολόγοι, αρχαιοκάπηλοι, λαμόγια, μεσίτες, πολιτικοί και καθένας που θέλει να εκμεταλλευτεί την πρόσφατη ανακάλυψη· όλοι ζητάνε από τον Ιβάν να θυσιαστεί για το κοινό καλό, παρ΄ότι αυτός έχει χάσει και το σπίτι του και την πολυπόθητη ησυχία του!
Η παράσταση σκηνοθετήθηκε από τον Κώστα Παπακωνσταντίνου, τον οποίο γνωρίσαμε -ως σκηνοθέτη- στους εξαιρετικούς «Χαλασοχώρηδες», που παίζονταν επί τρία χρόνια (και συνεχίζουν σε σχολεια!) (http://www.attikipress.gr/38887/yperoxos-kai-sygxronos-politikos-papadiamanths)!
Και αυτή, η δεύτερη σκηνοθεσία του, είναι, επίσης, εξαιρετική. Απλή και λιτή, με μόνο σκηνικό αντικείμενο την χρωματιστή καρέκλα του ναυαγοσώστη, μας δίνει εξαιρετικές υποκριτικές (Δ.Δημητρόπουλος σε τριπλό ρόλο, Αλ. Ζουριδάκης, Ν.Περιστεροπούλου, Στ.Σιούλης) και με τον πρωταγωνιστή, Δημοσθένη Ξυλαρδιστό, να ξεχωρίζει στον ρόλο του καημενούλη, αλλά ατομιστή, Ιβάν!
Ιδιαίτερη και εμπνευσμένη η πρωτότυπη μουσική του Βασίλη Κουτσιλιέρη.
Φαίνεται ότι ο Κώστας Παπακωνσταντίνου μας εγγυάται εξαιρετικές παραστάσεις για το μέλλον...
ΑποΜηχανής θέατρο (Πλατεία Αυδή, Κεραμεικός)
Mέχρι : 29/11/2014
Παρ., Σάβ. 8 μ.μ.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ:
Ρωμαίος & Ιουλιέτα για 2, Θησείον
Bus και αυτοσχεδιάζουν; Π.Κ.
Κόλχαας, Διέλευσις
If only, Bios
Φεύγουσα κόρη, Φούρνος
Γέρμα, Βικτώρια
Μεφίστο, Εθνικό
Αβελάρδος και Ελοΐζα/Σταματία, Θ. Ν.Κόσμου
Το αμάρτημα της μητρός μου, Θησείον
Ρωμαϊκό Λουτρό, ΑποΜηχανής
Αστερισμοί/Ρομαντική Ιστορία, Θ. Ν.Κόσμου
Η Αρχή - Αθήνα 1895 - Υλικό Ροΐδης, Φούρνος
Ελάτε σ’ εμάς για έναν καφέ, Φούρνος
Μπετονένια παραλία, Skrow
Πατριδογνωσία, Αλκμήνη
Η πόρνη από πάνω, Βρετάνια
Τα λουλούδια στην κυρία, ΑποΜηχανής
Βασιλιάς Ληρ, Έλληνικός Κόσμος
Το φιλί της γυναίκας αράχνης, 104
Βροχή, 104
Ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα, Ίδρυμα Μ.Κακογιάννης
Theatre case, Πνιγμονή Vault
Βόυτσεκ, Άττις
H εκδοχή του Μπράουνινγκ, Εμπορικόν
Ο Έλλην Βρυκόλαξ, Μουσείο Μπενάκη
Τα ραδίκια ανάποδα, EliArt
Με ελεύθερη συνεισφορά :
Interview, Βικτώρια
Το βαλς των βρώμικων δρόμων, Quilombo Centro Cultural
Μαύρη Τσαρίνα, Δυναμό