Το βράδυ, κατάκοπος καθώς είμαι από το μόχθο της ημέρας, δεν έχω όρεξη για προσευχή
Άλλωστε, γιατί να προσευχηθώ;
Μα πως είναι δυνατό!
Να μην έχει κανείς διάθεση επικοινωνίας με τον Κύριο, έστω και εξουθενωμένος σωματικά;
Μήπως οι οποιεσδήποτε διασκεδάσεις ξεκουράζουν τον άνθρωπο;
Όχι, αυτές τον καταπονούν περισσότερο, ενώ η προσευχή έλκει τη θεία χάρη, που αναπαύει σώμα και ψυχή.
Δεν προσεύχεστε, λοιπόν...
Ή είστε θυμωμένοι με το Θεό ή πιστεύετε ότι δεν Τον έχετε ανάγκη.
Γιατί να προσευχηθώ;
Αναρωτιέστε.
Νιώθετε αυτάρκεια και αυτοϊκανοποίηση.
Είστε χορτάτοι!
Και δεν θέλετε να ζητάτε...
Κάθε βράδυ, όσο κουρασμένοι κι αν είστε, μην παραλείπετε να καταφεύγετε σ' Εκείνον.
Να προσεύχεστε γονατιστοί ή καθισμένοι.
Και όταν μπορείτε, να σηκώνεστε όρθιοι.
Δεν έχει τόση σημασία ή στάση, φτάνει να προσεύχεστε.
Να ευχαριστείτε τον Κύριο για την ημέρα που πέρασε, όσο δύσκολη κι αν ήταν.
Να Τον παρακαλάτε για μια καλή νύχτα και να ζητάτε συγχώρηση
Με βαθειά μετάνοια για τα σφάλματά σας.
Προσευχή τη νύχτα στο κρεβάτι.
Στη διάρκεια της νύχτας, όποτε ξυπνάτε για λίγο και πριν σας ξαναπάρει ό ύπνος.
Να προσεύχεστε έτσι όπως είστε ξαπλωμένοι.
Αυτό δεν είναι κακό.
Απεναντίας μάλιστα, αν συνηθίσετε να λέτε την ευχή ή κάποιον ψαλμό στα
μεσοδιαστήματα του ύπνου θα διώχνετε όλους τους κακούς λογισμούς, που
σας πολεμούν εκείνη την ώρα. Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου
ΕΙΝΑΙ συνείδηση πλέον της Εκκλησίας(ως σώματος όλων των πιστών κι όχι ως μεμονομένου σώματος κάποιων διοικητικών γραφειοκρατικών μονάδων )
των εσχάτων στα οποία ζούμε ,όπως αποτυπώνεται και στην λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας, αποκαλούμενοι όλοι οι νεώτερι Αγίοι ως έσχατοι Άγιοι.
Και όπως μας βεβαιώνει ο Κύριός μας :
Καὶἔσται …ἐπὶτῆς γῆς συνοχὴἐθνῶνἐνἀπορίᾳ
ἠχούσης θαλάσσης καὶσάλου,
ἀποψυχόντωνἀνθρώπωνἀπὸφόβου καὶπροσδοκίας
τῶνἐπερχομένων τῇοἰκουμένῃ·.(Λουκ.κα΄25-26)
Δηλαδή,
στα έσχατα της ιστορίας ανάμεσα στα άλλα θα υπάρξει τεράστια στεναχώρια
, αμηχανία και φόβος στα κράτη για το μέλλον,όπως και θόρυβοι από την
κίνηση των κυμάτων (Βλ.Τσουνάμια και άλλες φυσικές κατασρτοφές)ενώ οι
άνθρωποι θα γίνονται ως νεκροί(κατάθλιψη κ.α) από τον φόβο και την
απελπισία τους για το μέλλον της οικουμένης.
Όμως ο γλυκύς Χριστός δεν αφήνει έτσι απροστάτευτα
Δηλαδή να προσεύχεστε συνεχώς
όπως καταξιωθείτε(όχι απλώς μπορέσετε ,ούτε μόνο αξιωθείτε ,αλλά
κατα-ξιωθείτε δηλ. Θα είναι μεγάλος λαχνός όποιος τότε μπεί κάτω από την
σκέπη του Χριστού ) και αποφύγετε όσα θα γίνουν στο μέλλον. και
μπορέσετε και σταθείτε με καλή απολογία ενώπιον Του.
Ας μπούμε λοιπόν, όσο έχουμε καιρό,στο καταφύγιο της ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ το
γρηγορότερο, ας διώξουμε κάθε κρατούμενο αμαρτίας που μας πνίγει ,ας
βρούμε έναν αγαθό Εξομολόγο να διώξουμε τα μπάζα από μέσα μας και ας
κοινωνούμε τακτικά το Σώμα και το Αίμα του Χριστού ,έχοντας μέσα μας και
για πάντα ένοικο τον ίδιο τον δημιουργό του σύμπαντος όλου και τότε
τίποτε δεν μας απειλεί , ούτε επίγειο ,ούτε αιώνιο!
Ναι
δεν διαβάζετε λάθος. Το ξέρετε ότι μπορεί να εκλεγεί Πρόεδρος της Ελληνικής
Δημοκρατίας, κάποιος με μόνο τις ψήφους 75 βουλευτών; Που το λέει αυτό; Μα που
αλλού. Στο απίστευτο ελληνικό Σύνταγμα.
Να
εξηγήσουμε ευθύς εξ αρχής, για να μην υπάρξει παρεξήγηση και πανικός, ότι
αυτό
δεν μπορεί να συμβεί τώρα στην παρούσα Βουλή. Όπως αναλύσαμε και χθες στο άρθρο
«Πόσοι βουλευτές
απαιτούνται για εκλογή ΠτΔ; 180 ή μπορεί και λιγότεροι;», για να εκλεγεί
ΠτΔ από την παρούσα Βουλή, απαιτούνται οπωσδήποτε 180 βουλευτές. Όμως αυτό
μπορεί να συμβεί στην επόμενη Βουλή, μετά τις τυχόν εκλογές που θα γίνουν αποκλειστικά
και μόνο εξ αιτίας της μη εκλογής ΠτΔ.
Σύμφωνα
λοιπόν με το απίστευτο Σύνταγμά μας (άρθρα 32 πρ. 4 και 67 εδ. α), υπάρχει περίπτωση
να εκλεγεί ΠτΔ με μόνο 75 βουλευτές. Με λίγα λόγια, ο αρχηγός του κόμματος που
θα έρθει πρώτο στις εκλογές, θα εκλέξει ΠτΔ της απολύτου αρεσκείας του!!! Και
αυτός που θα εκλεγεί με αυτές τις ψήφους, θα είναι λέει Πρόεδρος όλων των Ελλήνων.
Αυτό είναι δυστυχώς το Σύνταγμά μας!!!
Δεν θα ήταν λοιπόν καλύτερο και πιο δημοκρατικό, να εκλέγεται ΠτΔ άμεσα από τους
ίδιους τους πολίτες με ποσοστό μεγαλύτερο από 50%; Δεν θα ήταν αυτό μια μεταφορά
της συγκεκριμένης εξουσίας από τα χέρια των πολιτικών στα χέρια των πολιτών; Το
έκανε μέχρι και η Τουρκία. Πόσο άλλο πίσω θα μένουμε εμείς, πιστοί στο
Αγγλοσαξωνικό ολιγαρχικό σύστημα;
ΥΓ. Άρθρο
32 παρ. 4«Aν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η
αυξημένη αυτή πλειοψηφία, η Bουλή διαλύεται μέσα σε δέκα ημέρες από την
ψηφοφορία, και προκηρύσσεται εκλογή για ανάδειξη νέας Bουλής. H Bουλή που
αναδεικνύεται από τις νέες εκλογές, αμέσως μόλις συγκροτηθεί σε σώμα, εκλέγει
με ονομαστική ψηφοφορία Πρόεδρο της Δημοκρατίας με την πλειοψηφία των τριών
πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών. Aν δεν επιτευχθεί η πλειοψηφία αυτή, η
ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μέσα σε πέντε ημέρες και εκλέγεται Πρόεδρος της
Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των
βουλευτών. Aν δεν επιτευχθεί ούτε αυτή η πλειοψηφία, η ψηφοφορία
επαναλαμβάνεται ακόμη μία φορά, ύστερα από πέντε ημέρες, μεταξύ των δύο
προσώπων που πλειοψήφησαν και θεωρείται ότι έχει εκλεγεί Πρόεδρος της
Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε τη σχετική πλειοψηφία».
Άρθρο
67 εδ. α «H Bουλή δεν μπορεί να αποφασίσει χωρίς την απόλυτη πλειοψηφία των
παρόντων μελών, που όμως ποτέ δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το ένα τέταρτο
του όλου αριθμού των βουλευτών».
Όλοι οι λαοί έχουν, εν
συγκρίσει προς τους άλλους, κάποιες ιδιαιτερότητες. Έχουν και οι Έλληνες και η
Ελλάδα τις ιδικές των ιδιαιτερότητες. Πάντοτε οι Έλληνες είχαν ένα ιδιαιτέρως
υψηλό μορφωτικό επίπεδο, εφάμιλλο ή και ανώτερο του μορφωτικού επιπέδου των
πλέον ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών λαών. Αναλόγως του πληθυσμού της, η Ελλάδα έχει
περισσότερους ιατρούς και δικηγόρους από οποιανδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Αλλά
και εις τα άλλα ακαδημαϊκά επαγγέλματα, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, φαρμακοποιοί
κλπ. δεν υστερεί η Χώρα μας, εν συγκρίσει π.χ. με την Γαλλία ή την Μεγάλη
Βρετανία. Δεν μας χωρούν τα Πανεπιστήμιά μας! Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά αλλού.
Οι Έλληνες φοιτητές είναι, μετά τον 2ο ΠαγκόσμιοΠόλεμο, οι εκάστοτε μεγαλύτερες εθνικές
ομάδες εις όλα τα Πανεπιστήμια της Δυτικής και Βορείου Ευρώπης! Δεν είναι
αμόρφωτοι οι Έλληνες και ουδείς μπορεί να τους λέγει ότι του «καπνίσει».
Παρά ταύτα η
Ελλάδα πάντοτε εν συγκρίσει προς τις ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες, υστερεί ως
προς τον βαθμό εξελίξεως. Γιατί; Παλαιότερα το φαινόμενο αυτό εξηγείτο δια μίας
και μόνης λέξης: Ψωροκώσταινα!Δεν ήταν
πολύ λανθασμένη η εξήγηση αυτή και δικαιολογούσε πράγματι πολλά. Αλλά η
δικαιολογία αυτή δεν ισχύει πλέον. Εάν συνυπολογίσει κανείς, μεταξύ των άλλων,
τα δεκάδες δισεκατομμύρια Ευρώ που έχουν καταβληθεί τα τελευταία 6 χρόνια για
τις υποχρεώσεις της Πατρίδας μας απέναντι των δανειστών και τα ανεξάντλητα
προαπαιτούμενα της ΤΡΟΙΚΑ, και τις τεράστιες θυσίες του λαού μας.
Συγχρόνως
είναι εντός της Ευρωπαϊκής Ενώσεως κοινώς αποδεκτό, ότι άλλες χώρες χρησιμοποίησαν
καλύτερον παντός άλλου τα τεράστια ποσά που έλαβαν, για την ανάπτυξή των, από
τις Βρυξέλλες. Γιατί οι Έλληνες δεν διαχειρίσθηκαν τόσο αποτελεσματικώς τα
επίσης τεράστια ποσά που έλαβαν; Βεβαίως, στο καφενείο κάθε ελληνικού χωριού,
δίδεται αμέσως η απάντηση στο ερώτημα αυτό: «ημέτεροι», υπερτιμολογήσεις,
διαφθορά, ατιμωρησία! Μόνον εκ των προσωπικών του εμπειριών ο κάθε Έλληνας
είναι εις θέση να δώσει ολόκληρη διάλεξη περί του πως διασπαθίζεται το δημόσιο
χρήμα και ο ιδρώτας του Ελληνικού Λαού.
Ανάλογος
είναι όμως και η διάθεση των εκτός «κυκλωμάτων» Ελλήνων να ασκούν κριτική εις τους
διαφόρους ανεύθυνο-υπεύθυνους, εις αυτούς οι οποίοι διαχειρίζονται κακώς τα
δημόσια χρήματα. Η κριτική αυτή δεν υπαγορεύεται ούτε από κακία, ούτε από
ιδιοτέλεια. Υπαγορεύεται από την αγωνία δια το μέλλον του Έθνους! Η αποχώρηση
δεκάδων χιλιάδων Εταιρειών από την χώρα μας, αλλά και οι απολύσεις εκατοντάδων
χιλιάδων εργαζομένων δεν γίνονται μόνον επειδή τα ημερομίσθια είναι χαμηλότερα
εις την Βουλγαρία ή εις τα Σκόπια. Γίνονται και διότι ο βρόγχος της
γραφειοκρατίας εις τον λαιμό κάθε πολίτου και κάθε επιχειρήσεως είναι
ανυπόφορος, και διότι η αναποτελεσματικότητα της Δημοσίας και Τοπικής
Διοικήσεως«σπάει νεύρα» και «αδειάζει
τσέπες» εις την Ελλάδα!
Φεύγουν και όλες
οι ξένες εταιρείες από την Ελλάδα. Ορθότατα λένε οι αρμόδιοι της ΓΣΕΕ και
διαφόρων άλλων Φορέων ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να «γίνει Αλβανία» για να μείνουν
οι ξένες εταιρείες. Θα πρέπει όμως να γνωρίζουν, ότι χωρίς ξένες επενδύσεις δεν
υπάρχει οικονομική πρόοδος εις χώρες όπως η Ελλάδα. Ακόμη και η Γερμανία, η
ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης, προσπαθεί να προσελκύσει ξένες επενδύσεις. Αν
η Δημοσία και Τοπική Διοίκηση υποχρεώνει τις ξένες και τις ελληνικές εταιρείες
να αποχωρήσουν, η Ελλάς θα γίνει πράγματι «Αλβανία» - περί αυτού να μη έχουναμφιβολίες άπαντες.
Αυτά και άλλα
πολλά, να μη τα βλέπομε και να μη τα καυτηριάζομε; Την στιγμή που η Πατρίδα μας
έχει χρεοκοπήσει, και η νεολαία της Ελλάδος πνίγεται από την ανεργία και το ΙΚΑ
ζητά καθημερινώς σχεδόν ένα δεύτερο ημερομίσθιο για τον κάθε οικοδόμο που
ασφαλίζει;
Γεώργιος Εμ.
Δημητράκης
Υποσημείωση: Ο αρθρογράφος σπούδασε
Πολιτικές-Οικονομικές Επιστήμες και Κοινωνιολογία στη Βόννη και Ιστορία και
Πολιτιστική κληρονομιά στην Αθήνα. Διετέλεσε επί 5 χρόνια υπάλληλος της
Ομοσπονδιακής Βουλής της Γερμανίας.
Απολαύστε την Κατερίνα Βρανά, σε ένα μοναδικό stand up comedy, την Τρίτη, 21 Οκτωβρίου στις 21.00 στα ελληνικά. Οι παραστάσεις θα γίνουν στο Hub events, Πειραιώς 133 &Αλκμήνης 5, Πετράλωνα.
Η
Κατερίνα Βρανά είναι γέννημα-θρέμα Ελληνίδα που από το 2000 ζει στο
εξωτερικό. Η βάση της είναι το Λονδίνο, έχει ζήσει στην Ινδία και έχει
κάνει παραστάσεις σε Αγγλία, Ελλάδα, Αμερική και Αυστραλία.
Έκανε σπουδές υποκριτικής αλλά την κέρδισε ο κωμικός αυτοσχεδιασμός.
Το
πρώτο της σόλο σόου "Feta with the Queen" απέσπασε πολύ καλές κριτικές
και το CNN την κατέταξε στην λίστα «Γυναίκες Κωμικοί Που Πρέπει Να
Δείτε».
Έχει παρουσία σε τηλεοπτικές σειρές στην Ελλάδα, θεατρικές παραγωγές στο
Λονδίνο, στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου & σε ταινίες μικρού μήκους σε
Ελλάδα και Αγγλία κι έχει συνεργαστεί με τους Αγγλικούς τηλεοπτικούς
σταθμούς BBC και Channel 4.
Όταν
βρίσκεται στην Αγγλία, εμφανίζεται καθημερινά σε παραστάσεις stand-up
comedy και τρέχει ένα από τα πιό πετυχημένα comedy clubs του Λονδίνου,
το Angel Comedy.
Η παράσταση που θα δώσει τώρα αποτελεί μέρος των 6ήμερων εκδηλώσεων του Art links.
Πολλά είναι εκείνα που χαρακτηρίζουν τους χριστιανούς, αλλά τα σπουδαιότερα και ανώτερα απ' όλα είναι η αγάπη και η ειρήνη.
Γι' αυτό και ο Χριστός είπε:
"
Έτσι θα καταλαβαίνουν όλοι πως είστε μαθητές μου, αν έχετε αγάπη ο ένας
για τον άλλον " (Ιω. 13,35) και " Σας δίνω τη δική μου ειρήνη " (Ιω.
14,27).
Η αγάπη μας πρέπει ν’ αγκαλιάζει όλους τους
ανθρώπους. Αν αγαπάμε τον ένα και δεν αγαπάμε τον άλλο, τότε η αγάπη μας
δεν ξεπερνάει τα μέτρα των άπιστων ανθρώπων.
Η δική μας αγάπη όμως, η αγάπη των χριστιανών, δεν είναι τέτοια.
Ας
ευεργετούμε όσους μας κάνουν κακό, έστω κι αν εξακολουθούν να μένουν
αδιόρθωτοι. Έτσι, και των αμαρτιών μας τη συγχώρηση θα βρούμε και με
ταπεινωμένη καρδιά θα κάνουμε τις προσευχές μας.
Γιατί
όταν η ψυχή αποβάλει κάθε εχθρότητα και είναι ειρηνική, παρακαλεί τον
Κύριο με πολύ νήψη και ελκύει μεγάλη βοήθεια από τον ουρανό.
Νέα δεδομένα στις ανασκαφές της Αμφίπολης προκύπτουν μετά την αποκάλυψη
του εκπληκτικού ψηφιδωτού με τον Ερμή και τον γενειοφόρο άνδρα.
Νέα δεδομένα στις ανασκαφές της Αμφίπολης προκύπτουν μετά την
αποκάλυψη του εκπληκτικού ψηφιδωτού με τον Ερμή και τον γενειοφόρο
άνδρα. Ενός ψηφιδωτού που ξεκαθαρίζει ότι το μνημείο στο λόφο Καστά
είναι τάφος. Η σύνθεσή του έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά,
δηλαδή από τη ζωή προς τον Κάτω Κόσμο.
Τα σενάρια για το ποιος μπορεί να είναι ο «ένοικος» του τάφου
αυξάνονται καθώς πλέον όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά. Κάποιοι δεν
αποκλείουν η παράσταση με τον γενειοφόρο να αφορά ακόμη και για τον
Φίλιππο τον Β', τον βασιλιά της Μακεδονίας.
Η αμερικανίδα αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ αναζωπυρώνει
αυτό το σενάριο λέγοντας στο Discovery: «Το ένα πρόσωπο είναι ξεκάθαρο
πως είναι ο Ερμής. Είναι ξεκάθαρο από το έμβλημά του το οποίο είναι
γνώριμο στην εικονογράφησή του και εμφανίζεται σε αρκετούς Μακεδονικούς
τάφους. Αλλά ποιος είναι ο γενειοφόρος άνδρας στο άρμα πίσω από τον
Ερμή; Κατά τη γνώμη μου, η απεικόνιση δείχνει ότι είναι ο Φίλιππος Β'.»
αναφέρει η Κινγκ, η οποία έχει γράψει βιβλία για τα γλυπτά του Παρθενώνα
και για την γλυπτική διακόσμηση του δωρικού ρυθμού. Η ίδια σημειώνει
ότι η στάση του γενειοφόρου δεν αποκαλύπτει την δεξιά πλευρά του
προσώπου του και συνεπώς δεν είναι δυνατόν να ξεκαθαριστεί αν πρόκειται
για τον μακεδόνα Βασιλιά ο οποίος είχε χάσει το δεξί μάτι του.
Ωστόσο τονίζει ότι ο εικονιζόμενος
άνδρας φοράει στεφάνι στο κεφάλι του και υπενθυμίζει ότι ο Φίλιππος Β'
είχε τιμηθεί στους Ολυμπιακούς Αγώνες: «Ο Φίλιππος νίκησε στους
Ολυμπιακούς την ίδια χρονιά που γεννήθηκε ο Αλέξανδρος, σε μια κούρσα με
μόνιππα άρματα». Η αμερικανίδα αρχαιολόγος σημειώνει πάντως ότι σε τάφους
απεικονίζεται πάνω σε άρμα και ο Αδης, αλλά επισημαίνει ότι «ο Αδης
συνήθως οδηγεί ένα τέθριππο, (σ.σ. άρμα με τέσσερα άλογα)», ενώ στο
ψηφιδωτό εικονίζονται δύο άλογα. Υπάρχει ωστόσο κι ένα ακόμη
σενάριο που εξετάζεται. Αυτό λέει ότι το ψηφιδωτό δεν τελειώνει στον
δαφνοστεφανωμένο γενειοφόρο άνδρα αλλά υπάρχουν ακόμη τουλάχιστον 60
εκατοστά που είναι ακόμη θαμμένα με χώμα και καθαρίζεται με προσοχή.
Πιθανότατα πίσω από τον άνδρα να ακολουθεί και άλλη παράσταση, ίσως και
να απεικονίζεται το πρόσωπο που έχει ταφεί στο λόφο Καστά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δημοφιλές επιτάφιο θέμα ήταν και
η Αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα. Ο άμεσος συνειρμός (ταφικό
μνημείο-άρμα-Ερμής κ.ο.κ) συνδέει το τελευταίο εύρημα της Αμφίπολης με
την ζωγραφική παράσταση της Αρπαγής στη Μεγάλη Τούμπα της Βεργίνας. Και,
θα μπορούσε κάποιος κάλλιστα να περιμένει ότι, μόλις αποκαλυφθεί
πλήρως, το μωσαϊκό της Αμφίπολης θα είναι άλλη μια αποτύπωση του
δράματος της Περσεφόνης, ακριβώς επειδή ήταν κοινός τόπος για τα ταφικά
έθιμα. Παρόλ' αυτά, η στάση που έχει το
σώμα του αρματηλάτη μοιάζει τουλάχιστον παράδοξη για άρπαγα. Διότι, ο
γενειοφόρος απεικονίζεται με προτεταμένο το αριστερό του χέρι, σαν να
ήθελε να κρύψει την απαχθείσα κόρη και όχι να την επιδείξει στον θεατή
του έργου. Εάν λοιπόν πρόκειται πραγματικά για την Αρπαγή της
Περσεφόνης, ο καλλιτέχνης θα πρέπει να ακολούθησε ένα εντελώς ανορθόδοξο
τρόπο. Από την άλλη, δεν αποκλείεται ο γενειοφόρος να είναι
κάποιος θεός, όπως ο Δίας ή ο Απόλλωνας που είναι δαφνοστεφανομένοι και
τιμημένοι. Το σίγουρο είναι ότι πρόκειται για κάποιον τιμημένο στα πεδία
των μαχών (εξ ου και το στεφάνι) που έχει πολεμοχαρείς διαθέσεις αφού
φαίνεται να έχει επιθετική στάση του σώματος και δείχνει να βγάζει
κραυγή κατερχόμενος στον Αδη.
Υπάρχει και μια εικασία ότι στον αριστερο ώμο του
αρματηλάτη διακρίνεται το σχήμα ενός πτηνού -ή τουλάχιστον το κεφάλι και
το ράμφος του. Βεβαίως, κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι κρύβεται στο
σημείο που έχει καταστραφεί το μωσαϊκό. Αν ο γενειοφόρος συνοδεύεται από
γυναίκα τότε πρόκειται για την γνωστή απεικόνιση της καθόδου της
Περσεφόνης στον Αδη. Την άποψη ότι πρόκειται για παράσταση με τον
Πλούτωνα διατυπώνει ο αρχιτέκτων μηχανικός κ. Αθανάσιος Νακάσης,
πρόεδρος του ελληνικού τμήματος του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και
Τοποθεσιών ICOMOS και επίτιμος διευθυντής Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων. Στο κατεστραμμένο σημείο εστιάζουν
πολλά διεθνή ΜΜΕ λέγοντας ότι εκεί μπορεί να βρίσκεται το «κλειδί» του
τάφου ενώ μιλούν ξεκάθαρα για «βασιλικό τάφο», με ότι αυτό μπορεί να
σημαίνει. Χαρακτηριστικό το δημοσίευμα του Guardian που σημειώνει:
«Ανακαλύφθηκε μωσαϊκό που μπορεί να σηματοδοτεί έναν βασιλικό μακεδονικό
τάφο».
«Δύο ημέρες αφότου επιβεβαιώθηκε ότι οστά που βρέθηκαν στη βόρεια
Ελλάδα ανήκουν στον πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππο Β', οι
αρχαιολόγοι που σκάβουν τον τάφο της Αμφίπολης αποκάλυψαν ένα περίπλοκο
ψηφιδωτό δάπεδο που μπορεί να αποτελεί δείγμα ότι πρόκειται για έναν
ακόμη βασιλικό μακεδονικό τάφο», τονίζει το δημοσίευμα.
Στη συνέχεια περιγράφει τα χρώματα και τις διαστάσεις του ευρήματος
που απεικονίζει τον δαφνοστεφανωμένο άνδρα που οδηγεί άρμα, την παρουσία
του θεού Ερμή, αλλά και το κυκλικό σημείο που λείπει και μπορεί να
αποτελεί το «κλειδί» για τον ένοικο.
Στην νεκρική πομπή, προηγείται ο ψυχοπομπός Θεός Ερμής, έπεται ο
Ηνίοχος, ο οποίος οδηγεί τα δύο πανέμορφα λευκά άλογα. Πίσω από τον
Ηνίοχο, κατά πάσα πιθανότητα, εκτιμούν οι ειδικοί, βρίσκεται ο ίδιος ο
νεκρός, τον οποίο οδηγούν στην άλλη ζωή. Η συγκλονιστική αυτή αποκάλυψη
θα γίνει όταν αφαιρεθούν τα 60 εκ. χώματος τα οποία καλύπτουν ακόμη το
ψηφιδωτό.
Με ενδιαφέρον εξετάζεται και η μορφή του έφηβου, κι όχι άνδρα Ερμή, η
στάση του σώματός του, το γεγονός ότι κοιτάζει προς τον θεατή σαν κάτι
να θέλει να τους πει. Η απεικόνιση του Ερμή ως ψυχοπομπού συναντάται (σε
τοιχογραφία) και σε έναν από τους σημαντικότερους μακεδονικούς τάφους
στην αρχαία Μίεζα, σε εκείνον που αποκαλείται «τάφος της κρίσεως», και
πήρε το όνομά του από τη ζωγραφική παράσταση που τον διακοσμεί και έχει
ως θέμα την κρίση του νεκρού.
Στην πρόσοψη εκείνου του μακεδονικού τάφου με καμάρα απεικονίζονται ο
νεκρός, ο ψυχοπομπός Ερμής και οι κριτές του Κάτω Κόσμου, οι Αιακός και
Ραδάμανθυς.
Υπενθυμίζεται ότι η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού ανέφερε:
Προχωρεί η ανασκαφική έρευνα στον λόφο Καστά Αμφίπολης, από την ΚΗ´ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.
Συνεχίζεται η σταδιακή αφαίρεση μέρους της επίχωσης, από τον δεύτερο
χώρο, πίσω από τις Καρυάτιδες και μέχρι την επιφάνεια του δαπέδου, σε
βάθος 6μ. από την θόλο. Κατά την αφαίρεση της επίχωσης αποκαλύφθηκε το
μεγαλύτερο τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου, το οποίο καλύπτει όλη την επιφάνεια
του χώρου δηλαδή, 4,5μ. πλάτος επί 3 μ. μήκος.
Το ψηφιδωτό είναι κατασκευασμένο από μικρά βότσαλα, λευκού, μαύρου,
γκριζωπού, μπλέ, κόκκινου και κίτρινου χρώματος. Την κεντρική παράσταση
περιβάλλει διακοσμητικό πλαίσιο, πλάτους 0,60μ.,το οποίο συντίθεται από
διπλό μαίανδρο, τετράγωνα και τρέχουσα σπείρα. Το φόντο της παράστασης
είναι σε αποχρώσεις γκρί-μπλέ.
Η κεντρική παράσταση απεικονίζει άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο
λευκά άλογα, το οποίο οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο
κεφάλι. Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο
οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά κηρύκειο. Η
σύνθεση έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά.
Η παράσταση διακρίνεται για την εξαίρετη τέχνη στην απόδοση των
λεπτομερειών των χαρακτηριστικών, τόσο των μορφών, όσο και των αλόγων,
όπως και για την αρμονία των χρωμάτων. Η σύνθεση είναι σύγχρονη του
ταφικού συγκροτήματος και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου
αιώνα π.Χ. Το ψηφιδωτό έχει υποστεί φθορά στο κέντρο, σε σχήμα κύκλου,
διαμέτρου 0,80μ. Ωστόσο, πολλά μέρη από το φθαρμένο τμήμα έχουν βρεθεί
στην αμμώδη επίχωση. Τις επόμενες μέρες θα γίνει προσπάθεια συγκόλλησης
και αποκατάστασής του, προκειμένου να συντεθεί, στο μέτρο του δυνατού, η
συνολική εικόνα της παράστασης.
Το ψηφιδωτό δάπεδο, ανατολικά και δυτικά, δεν έχει αποκαλυφθεί στο
σύνολό του, καθώς η ανασκαφή είναι ακόμη σε εξέλιξη στα τμήματα αυτά.
Στα νότια του ψηφιδωτού δαπέδου και ανάμεσα στα βάθρα των Καρυατίδων
αποκαλύφθηκε πώρινο κατώφλι, καλυμένο με λευκό κονίαμα. Στα βόρεια του
δαπέδου αποκαλύφθηκε το μαρμάρινο κατώφλι της θύρας, που οδηγεί στον
τρίτο χώρο, διακοσμημένο με ιωνικό κυμάτιο, στο κάτω μέρος του.
Επίσης, εντοπίστηκαν, ακριβώς κάτω από το θύρωμα, προς
το εσωτερικό του τρίτου χώρου, δύο ακόμη τμήματα από τα μαρμάρινα
θυρόφυλλα. www.imerisia.gr
Ο ΦΑΥΛΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΥΦΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΠΟΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΥ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΑΘΙΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚΤ...
του Γιάννη Αγγέλη
Η κατάσταση στην Ευρωζώνη έχει αρχίσει να μπερδεύεται. Η επέκταση της
κρίσης στις κεντρικές οικονομίες της Ευρώπης και ιδιαίτερα η
αβεβαιότητα σε Γαλλία - Ιταλία δημιουργούν σοβαρά εμπόδια πλέον για την «ομαλή έξοδο» της Ελλάδας από το μνημόνιο.
Στην συζήτηση χθες στο Eurogroup παρά το ότι επιχειρήθηκε να
αντιμετωπισθεί το ελληνικό «πολιτικό» αίτημα για απογαλακτισμό από το
μνημόνιο σαν ένα αυτόνομο θέμα, εν τούτοις, όπως έγινε σαφές το βασικό
«ατού» αυτού του εγχειρήματος, που είναι η δυνατότητα του ελληνικού
δημοσίου για δανεισμό από τις αγορές, σκοντάφτει πλέον στην αβεβαιότητα
που κυριαρχεί στις διεθνείς αγορές για την τύχη της Ευρωζώνης.
Η Γαλλία όπως και η Ιταλία εμφανίζονται αδύναμες να ακολουθήσουν την
προβλεπόμενη από το δημοσιονομικό σύμφωνο «πειθαρχία» χωρίς να
κατρακυλήσουν σε ένα κατήφορο στον οποίο ήδη γλιστρούν επί τρία τρίμηνα.
Ο φαύλος κύκλος της ύφεσης και του αποπληθωρισμού παραμένει άθικτος από
τις παρεμβάσεις της ΕΚΤ...
Η γερμανική οικονομία επίσης δεν φαίνεται ικανή υπό τις παρούσες
συνθήκες να ξεφύγει από την ίδια παγίδα και αυτό αποτυπώνεται στην
επίμονη πτώση των παραγγελιών βιομηχανικών αγαθών αλλά και στο σύνολο
της παραγωγής της με τις εξαγωγές της να αντιμετωπίζουν τις επιπτώσεις
της κρίσης με την Ρωσία και τη διεθνή επιβράδυνση.
Η εκροή επενδυτικών κεφαλαίων από την Ευρωζώνη έχει αρχίσει να
αποτυπώνεται ακόμα και στις εκδόσεις των γερμανικών ομολόγων στα οποία
οι αποδόσεις έχουν σχεδόν μηδενισθεί και οι επενδυτές αναζητούν πλέον
αλλού ασφαλείς αλλά αποδοτικότερους τίτλους.
Οι συνέπειες από την κατάσταση αυτή για το ελληνικό εγχείρημα εξόδου από
το μνημόνιο με αντικατάσταση των υπολοίπων δόσεων του ΔΝΤ με εξωτερικό
δανεισμό είναι εμφανείς καθώς το ΥΠΟΙΚ διαθέτει όλα τα στοιχεία που
δείχνουν ότι η υπόθεση «έχει αρχίσει να σκοντάφτει».
Και αυτό γιατί η ανησυχία συνολικά για την Ευρωζώνη καθιστά ολοένα και
δυσκολότερη την απορρόφηση ελληνικών ομολογιακών εκδόσεων που θα
επέτρεπαν αυτή τη μεταβολή.
Συνέπεια αυτής της αλλαγής είναι ότι το αρχικό σχέδιο για την προώθηση
του τρίπτυχου, «διακοπή χρηματοδότησης από ΔΝΤ, έξοδος στις αγορές και
αναδιάρθρωση του χρέους» δεν μπορεί πλέον εύκολα να καλυφθεί πολιτικά
από ένα εγχώριο πρόγραμμα με το οποίο η κυβέρνηση θα «οικειοποιείται»
-όπως είχε αποκαλύψει το Capital.gr πριν από το καλοκαίρι- τις
δεσμεύσεις για διαρθρωτικές αλλαγές που ζητά η τρόικα.
Το σχέδιο αυτό στηριζόταν στον τρόπο χρηματοδότησης της Ισπανίας η οποία
είχε μεν λάβει χρηματοδότηση αλλά αντί για μνημόνιο είχε περάσει ένα
«κυβερνητικό πρόγραμμα» από την Βουλή που στην ουσία είχε υποκαταστήσει
τις μνημονιακές δεσμεύσεις.
Τώρα ο σχεδιασμός αυτός που είχε συζητηθεί και με τον J.C.
Juncker φαίνεται να συναντά δυσκολίες καθώς η συμπεριφορά των αγορών δεν
επιτρέπει την ομαλή αντικατάσταση των δόσεων του δανείου του ΔΝΤ από
ελληνικούς ομολογιακούς τίτλους. Στο σημείο αυτό αναμένεται να βρεί
δυσκολίες και το σχέδιο του προϋπολογισμού.
Εξ αυτού έχει αναβιώσει η συζήτηση για την προσφυγή σε ένα είτε
προληπτικό είτε ενισχυμένο πιστωτικό εργαλείο από το ESM που θα
συνοδεύεται όμως από ένα νέο «μίνι μνημόνιο».
Παρ’ όλα αυτά όπως επισήμανε στέλεχος της Κομισιόν στο Capital.gr «δεν
έχει εκλείψει ακόμα η δυνατότητα δημιουργίας ενός ad hoc χρηματοδοτικού
εργαλείου για την Ελλάδα. Άλλωστε η υπόθεση της Ελλάδας υποτίθεται ότι
παραμένει μία εξαιρετική και ξεχωριστή περίπτωση…».
Αυτό όμως δεν φαίνεται δυνατό να ξεκαθαρίσει αυτόνομα και σε κάθε
περίπτωση θα επηρεασθεί από τις συνολικές αποφάσεις για την Ευρωζώνη,
που θα αφορούν το πώς θα αντιμετωπισθεί πλέον η κρίση στα μητροπολιτικά
κέντρα της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Γερμανίας.