Συνολικές προβολές σελίδας


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2018

ΙΝΚΑ/ΓΟΚΕ, ΔΤ 585/22.01.2018: Αναγκαιότητα άμεσης τροποποίησης του άρθρου 43 ΚΟΚ (Συμπεριφορά σε περίπτωση ατυχήματος)

                    Αθήνα ΙΝΚΑ/ΓΟΚΕ ΔΤ 585/22.01.2018


Ερώτηση – Αναφορά του εκπροσώπου του Ινστιτούτου Καταναλωτών Κρήτης, της Ένωσης για τα Δικαιώματα του Καταναλωτή και του Πολίτη ΔΙΚΑΠ και της ΓΕΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης

ΘΕΜΑ
Αναγκαιότητα άμεσης τροποποίησης του άρθρου 43 ΚΟΚ

Στο μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης επαρκών και ασφαλών διαβάσεων πεζών στο οδικό δίκτυο της χώρας έρχονται να προστεθούν τον τελευταίο καιρό και οι πολυάριθμες εγκαταλείψεις θυμάτων τροχαίων συμβάντων από τους δράστες των τροχαίων συμβάντων.Προκαλεί την αγανάκτηση το να ακούμε, να βλέπουμε, να διαβάζουμε για θανατηφόρα τροχαία, με εγκατάλειψη θύματος από τον υπαίτιο οδηγό, είτε το θύμα τραυματίστηκε σοβαρά και απεβίωσε μετά την εγκατάλειψή του από τον θύτη είτε απεβίωσε ακαριαία κατά το τροχαίο συμβάν.

Προκαλεί το κοινό περί δικαίου αίσθημα η συνεχής πληροφόρηση που περιέρχεται στους πολίτες για απαράδεκτα περιστατικά εγκαταλείψεων θυμάτων τροχαίων συμβάντων, για τα οποία οι εξαφανιζόμενοι μετά το τροχαίο συμβάν θύτες προβάλλουν εκ των υστέρων την άθλια δικαιολογία ότι εγκατέλειψαν το θύμα και τον τόπο του τροχαίου συμβάντος επειδή δήθεν κατελήφθησαν από πανικό. Ως εκ θαύματος ο πανικός τους διαρκεί πάντα 48 ώρες με αποτέλεσμα να αποφεύγουν και την αυτόφωρη διαδικασία και τον έλεγχο ανίχνευσης αλκοόλ στο αίμα τους.

Προκαλεί το κοινό περί δικαίου αίσθημα το γεγονός ότι στις περιπτώσεις εγκατάλειψης του θύματος τροχαίου συμβάντος μετά την παρέλευση του 48ωρου αυτόφωρου, ο δράστης της εγκαταλείψεως του θύματος του τροχαίου συμβάντος εμφανίζεται στο πλησιέστερο Α.Τ. και του αποδίδονται κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος και αφήνεται ελεύθερος ακόμη και στις περιπτώσεις εκείνες όπου επήλθε ο ακαριαίος ή ο μετέπειτα θάνατος του εγκαταλειφθέντος στην οδό θύματος του τροχαίου συμβάντος.Το να εγκαταλείπεται ένα θύμα τροχαίου συμβάντος στο δρόμο χαρακτηρίζεται δυστυχώς από τον νομοθέτη ως πλημμέλημα, διότι στις περιπτώσεις των συμβάντων αυτών εγκατάλειψης θύματος, δυστυχώς, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 306 του Ποινικού Κώδικα αλλά το άρθρο 43 του ΚΟΚ το οποίο αποτελεί μια απαράδεκτη επινόηση του νομοθέτη ο οποίος χαρακτηρίζοντας ως πλημμέλημα τις εγκαταλείψεις θυμάτων τροχαίων συμβάντων έχει δημιουργήσει συνθήκες ατιμωρησίας των απαράδεκτων απάνθρωπων αυτών συμπεριφορών εγκαταλείψεως των θυμάτων στους δρόμους.

Το άρθρο 306 του Ποινικού Κώδικα, το οποίο δυστυχώς δεν έχει εφαρμογή στις περιπτώσεις εγκατάλειψης στον δρόμο θύματος τροχαίου γεγονότος αλλά μόνο στις περιπτώσεις έκθεσης σε κίνδυνο μη σχετιζόμενο με τροχαία συμβάντα , ορίζει:

Ποινικός Κώδικας – Άρθρο 306, Έκθεση :
«Όποιος εκθέτει άλλον και έτσι τον καθιστά αβοήθητο, καθώς και όποιος με πρόθεση αφήνει αβοήθητο ένα πρόσωπο που το έχει στην προστασία του ή που έχει την υποχρέωση να το διατρέφει και να το περιθάλπει ή να το μεταφέρει, ή ένα πρόσωπο που ο ίδιος τραυμάτισε υπαίτια, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών».
Αν η πράξη προκάλεσε βλάβη στο παθόντα:
α) βαριά βλάβη στην υγεία του, επιβάλλεται κάθειρξη μέχρι δέκα ετών.
β) το θάνατο του, επιβάλλεται κάθειρξη τουλάχιστον έξι ετών.

Αλλά το παραπάνω άρθρο του Ποινικού Κώδικα, δεν αφορά τους οδηγούς και τα αδικήματα εγκατάλειψης στα τροχαία συμβάντα αλλά αφορά σε άλλες έκνομες εκτός οδικού δικτύου ανθρώπινες συμπεριφορές έκθεσης συνανθρώπων σε κίνδυνο υγείας ή ζωής.
Συνεπώς για τούς οδηγούς, δυστυχώς ισχύει το άρθρο 43 ΚΟΚ, που υποβίβασε σε έξι μήνες την προβλεπόμενη ποινή για το ίδιο αδίκημα. Δυστυχώς ο οδηγός που εγκαταλείπει στον δρόμο το θύμα του θεωρείται ότι διαπράττει πλημμέλημα κατ’ εφαρμογή του άρθρου 43 ΚΟΚ και απειλείται με χαμηλή ποινή η οποία μπορεί να είναι και εξαιρετικά χαμηλή και να φτάσει τους έξι μήνες εξαγοράσιμης φυλάκισης.

Το Άρθρο 43 ΚΟΚ (Συμπεριφορά σε περίπτωση ατυχήματος), το οποίο δυστυχώς είναι αυτό που έχει εφαρμογή στις περιπτώσεις εγκαταλείψεως στον δρόμο των θυμάτων τροχαίου συμβάντος ορίζει :

«Αν από το οδικό τροχαίο επήλθε θάνατος ή σωματική βλάβη, κάθε οδηγός ή άλλος που χρησιμοποιεί την οδό, ο οποίος ενεπλάκη με οποιονδήποτε τρόπο στο ατύχημα, υποχρεούται επιπλέον :
α) Να δώσει την αναγκαία βοήθεια και συμπαράσταση στους παθόντες.
β) Να ειδοποιήσει την πλησιέστερη Αστυνομική Αρχή και να παραμείνει στον τόπο του ατυχήματος μέχρι την άφιξή της, εκτός αν είναι αναγκαία η απομάκρυνσή του για την ειδοποίηση της Αστυνομίας ή για την περίθαλψή των τραυματιών ή του ίδιου. Και στην περίπτωση αυτήν ο οδηγός υποχρεούται να αναγγείλει το ατύχημα στην Αστυνομική Αρχή το ταχύτερο δυνατόν. Αυτός, που παραβαίνει τις διατάξεις της παραγράφου 2 περίπτωση α’ και β’ του άρθρου αυτού 43 ΚΟΚ, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών. Αν από τη συμπεριφορά του ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής ή επήλθε θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη αυτού, ο υπαίτιος τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα με άλλη διάταξη στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις και με αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για χρονικό διάστημα τριών (3) έως έξι (6) μηνών, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο».
Η ιδιαίτερα ευνοϊκή μεταχείριση που θέσπισε ο νομοθέτης μέσω του ΚΟΚ προς τους οδηγούς - θύτες που εγκαταλείπουν τα θύματα τους, αποτελεί ένα από τα βασικά αίτια της έξαρσης αυτού του φαινομένου στους ελληνικούς δρόμους.
Η ιδιαίτερα επιεικής αυτή μεταχείριση, αποτελεί βέβαια πρόκληση προς τις οικογένειες των θυμάτων και την μεγαλύτερη Ύβρι προς τα ίδια τα θύματα που εγκαταλείφθηκαν σε οδούς και απεβίωσαν ακαριαία ή μετέπειτα πάνω στις οδούς. Συνεπώς από ένα μεγάλο αριθμό περιστατικών θανατηφόρων τροχαίων με εγκατάλειψη, αποδεικνύεται πως ποτέ και πουθενά οι εγκαταλείποντες θύματα τροχαίων συμβάντων δεν διώχθηκαν ούτε δικάστηκαν με βάση τον Ποινικό Κώδικα, αλλά σε όλες τις περιπτώσεις θεωρήθηκαν δράστες πλημμελήματος κατ’ εφαρμογή του απαράδεκτου και ουσιαστικά απαλλακτικού για τους θύτες εγκατάλειψης άρθρου 43 του ΚΟΚ.
Το Ινστιτούτο Καταναλωτών Κρήτης ΙΝΚΑ ΚΡΗΤΗΣ, η ΓΕΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ ΙΝΚΑ/ΓΟΚΕ, η Ένωση για τα Δικαιώματα του Καταναλωτή και του Πολίτη ΔΙΚΑΠ, ζητούμε αρμοδίως την τροποποίηση του απαράδεκτου άρθρου 43 του ΚΟΚ προκειμένου να αποκατασταθεί η ισονομία και η ισοπολιτεία.
Είναι απαράδεκτη η οποιαδήποτε διατήρηση της ισχύος της τωρινής μορφής του άρθρου 43 ΚΟΚ, διότι λόγω της εξαιρετικά χαμηλής ποινής που επιβάλλει στον θύτη τροχαίου συμβάντος που εγκαταλείπει το θύμα του :
1) Πλήττεται το περί δικαίου αίσθημα των πολιτών και διαιωνίζονται άθλιες οδηγικές συμπεριφορές,
2) Δημιουργείται ενδεχόμενο ενεργειών αυτοδικίας και αντεκδίκησης εκ των προσφιλών προσώπων των θυμάτων τροχαίου συμβάντος που εγκαταλείφθηκαν σε οδό και έχασαν τη ζωή τους και συνεπώς τίθεται σε διακινδύνευση η κοινωνική ειρήνη,
3) Δημιουργείται η δυνατότητα σε εγκληματικές οργανώσεις να χρησιμοποιήσουν ως μέσο διεκπεραίωσης των υποθέσεών τους τροχαία συμβάντα, εμπεριέχοντα εγκατάλειψη του θύματος στην οδό.
Στοχεύουμε ως ενώσεις καταναλωτών στο να προκαλέσουμε μια ενεργοποίηση που στο όνομα της ισονομίας και της ισοπολιτείας θα οδηγήσει τον Νομοθέτη στην τροποποίηση του άρθρου 43 του ΚΟΚ ώστε ο θύτης της εγκατάλειψης στην άσφαλτο θύματος τροχαίου συμβάντος να κατηγορείται για διαπραξη κακουργηματικής πράξης είτε η εγκατάλειψη αυτή οδήγησε τελικά στον θάνατο του εγκαταλειφθέντος προσώπου είτε στην διακινδύνευση της ζωής του είτε σε βλάβη της υγείας του.Ζητούμε συνεπώς να τροποποιηθεί το άρθρο 43 ΚΟΚ ώστε να διώκεται σε βαθμό κακουργήματος όποιος προκάλεσε τροχαίο συμβάν και εγκατέλειψε στην άσφαλτο το θύμα του ώστε πλέον να είναι κατά τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο βαθμό ποινικά κολάσιμη η εγκατάλειψη θύματος τροχαίου συμβάντος του άρθρου 43 ΚΟΚ με την κακουργηματική πράξη του άρθρου 306 Ποινικού Κώδικα, δηλαδή με την κακουργηματική πράξη της έκθεσης ανθρώπου σε κίνδυνο που δεν σχετίζεται με οδηγικές συμπεριφορές και τροχαία συμβάντα του 43 ΚΟΚ.
Η έξαρση του φαινομένου της συχνής εγκατάλειψης στους δρόμους των θυμάτων τροχαίων συμβάντων, αποδεικνύει ότι οι εξαιρετικά χαμηλές ποινές των ποινικών δικαστηρίων για οδικά αδικήματα οδηγούν σε διεύρυνση της οδηγικής αναλγησίας και ανευθυνότητας και όχι σε περιορισμό τους.
Επιτέλους τώρα πλέον πρέπει να αυστηροποιηθεί η ποινική νομοθεσία που αφορά στις παράνομες ανεύθυνες οδηγικές συμπεριφορές. Είναι αδιανόητο η εγκατάλειψη θύματος τροχαίου συμβάντος στην άσφαλτο να εξακολουθήσει να είναι πλημμέλημα και μάλιστα πλημμέλημα επισύρον την εξαιρετικά χαμηλή εξαγοράσιμη ποινή των έξι μηνών φυλάκισης.

Ερωτούμε τον κύριο Υπουργό Δικαιοσύνης τι προτίθεται να πράξει επί του θέματος.

Για τους αναφέρουσες - ερωτούσες και προτείνουσες Ενώσεις Καταναλωτών

ο εκπρόσωπος
Νικόλαος Ντερμανάκης- Δικηγόρος Χανίων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου