Συνολικές προβολές σελίδας


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Δευτέρα 29 Ιουλίου 2013

Πόσο ασφαλή είναι τα τρένα της Ευρώπης;

Ο εκτροχιασμός μιας αμαξοστοιχίας στην Ισπανία –το χειρότερο σιδηροδρομικό ατύχημα στη χώρα εδώ και 40 χρόνια – άφησε 78 νεκρούς και περισσότερους από 130 τραυματίες. Αλλά πόσο ασφαλείς είναι οι σιδηρόδρομοι στην Ευρώπη;
Αρχικά ας εξετάσουμε τα στοιχεία ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA). Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύτηκε φέτος, το 2011 υπήρχαν 2.342 σημαντικά σιδηροδρομικά ατυχήματα που αναφέρθηκαν στην ΕΕ, με αποτέλεσμα 1.183 θανάτους και 1.032 σοβαρά τραυματίες. Από τα 2.342 σοβαρά ατυχήματα  που συνέβησαν το 2011, τα 44 χαρακτηρίστηκαν ως σοβαρά ατυχήματα από τις εθνικές ελεγκτικές αρχές και ως εκ τούτου ερευνήθηκαν ανεξάρτητα. Ένα «σοβαρό ατύχημα» ορίζεται ως εξής:
Οποιαδήποτε σύγκρουση ή εκτροχιασμός συρμών, με αποτέλεσμα το θάνατο τουλάχιστον ενός ατόμου ή σοβαρούς τραυματισμούς πέντε ή περισσοτέρων ατόμων ή εκτεταμένες ζημιές στο τροχαίο υλικό, την υποδομή ή το περιβάλλον, καθώς και κάθε άλλο παρόμοιο ατύχημα με προφανείς επιπτώσεις στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων κανονισμών ή της διαχείρισης της ασφάλειας. Ως «εκτεταμένες ζημίες» χαρακτηρίζονται όσες μπορούν να εκτιμηθούν αμέσως από τον φορέα διερεύνησης ότι κοστίζουν τουλάχιστον 2 εκατ. ευρώ.
Κατά μέσο όρο, ένας εκτροχιασμός ή μία σύγκρουση αναφέρεται τουλάχιστον κάθε δεύτερη μέρα στην ΕΕ, σύμφωνα με τον ERA, προκαλώντας σημαντικές διαταραχές στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.
Τα δυστυχήματα που προκαλούνται σε άτομα από κινούμενο τροχαίο υλικό και τα δυστυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις αποτελούν περισσότερο από τα τρία τέταρτα των σιδηροδρομικών ατυχημάτων, εξαιρουμένων των αυτοκτονιών. Σε τέτοια δυστυχήματα, περίπου 1.200 άνθρωποι σκοτώνονται και ένας ανάλογος αριθμός τραυματίζεται σοβαρά κάθε χρόνο.
Έρευνα του ERA συγκέντρωσε στοιχεία των σοβαρών ατυχημάτων στην Ευρώπη, με πέντε ή περισσότερους θανάτους, για την περίοδο 1990-2009. Σε αυτή την περίοδο, υπήρξαν 99 τέτοια ατυχήματα, με τον μεγαλύτερο αριθμό να καταγράφεται στην Ουγγαρία (12 σοβαρά ατυχήματα). Η Γερμανία ακολούθησε με 10 και η Ισπανία κατέγραψε τον τρίτο υψηλότερο αριθμό με εννέα. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Γερμανίας είναι ένα σημαντικό μέρος του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών. Η Γερμανία διαθέτει 63.067 χιλιόμετρα σε γραμμές και τον υψηλότερο ετήσιο αριθμό συρμοχιλιομέτρων.
Ποια είναι η μεγαλύτερη αιτία θανάτου;
Οι αυτοκτονίες, οι οποίες αναφέρονται χωριστά από τα θανατηφόρα  ατυχήματα, αποτελούν το εντυπωσιακό 69% του συνόλου των θανάτων στους σιδηροδρόμους. Μαζί με τον αριθμό των θανάτων «μη εξουσιοδοτημένων» ατόμων, οι κατηγορίες αυτές αντιπροσώπευαν το 88% όλων των θανάτων στο σιδηροδρομικό σύστημα από το 2009-2011. Ως «μη εξουσιοδοτημένα» άτομα ο ΕRA ορίζει «κάθε πρόσωπο που βρίσκεται σε σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις   ενώ απαγορεύεται, με εξαίρεση τους χρήστες των ισόπεδων διαβάσεων».
Κατά μέσο όρο, οκτώ αυτοκτονίες καταγράφηκαν καθημερινά στους σιδηροδρόμους της ΕΕ το 2011, σύμφωνα με τον ERA. Ο συνολικός αριθμός για το 2011 – 2.868 άτομα – είναι ο υψηλότερος αριθμός από το 2006.
Αν κοιτάξετε τον αριθμό των θανάτων ανά κατηγορία θυμάτων στην ΕΕ (εκτός από τις αυτοκτονίες) για την περίοδο 2010-11, τα «μη εξουσιοδοτημένα άτομα» ήταν η μεγαλύτερη κατηγορία των θυμάτων, με 797 θανάτους το 2011. Σε σύγκριση, υπήρχαν 38 θάνατοι επιβατών στην ΕΕ κατά την ίδια χρονική περίοδο.
Πόσο ασφαλές είναι να ταξιδεύεις με τρένο;
Λοιπόν, σύμφωνα με την έρευνα του ERA για το 2013, «η σύγκριση των κινδύνων θνησιμότητας για τα ταξίδια των επιβατών αποκαλύπτει ότι το τρένο είναι ένα από τα πιο ασφαλή μέσα μεταφοράς». Ο κίνδυνος θνησιμότητας για μια μέση επιβατική αμαξοστοιχία στην ΕΕ είναι περίπου 0,15 θάνατοι ανά δισεκατομμύριο χιλιόμετρα – τρεις φορές χαμηλότερος από τον κίνδυνο για έναν επιβάτη σε ένα λεωφορείο ή πούλμαν.
Οι επιβάτες εμπορικών πτήσεων έχουν τον χαμηλότερο κίνδυνο, με 0,1 θανάτους ανά δισεκατομμύριο χιλιόμετρα.
Αν δούμε τις θανατηφόρες συγκρούσεις τρένων και τους εκτροχιασμούς ανά δισεκατομμύριο τρενο-χιλιόμετρα και τους εκτροχιασμούς ανά δισεκατομμύριο τρένο-χιλιόμετρα, το συνολικό επίπεδο της ασφάλειας των σιδηροδρόμων στην Ευρώπη έχει βελτιωθεί σταδιακά από το 1990 (με «σημαντική βελτίωση από χρόνο σε χρόνο»). Η έκθεση του ERA δείχνει ότι ο εκτιμώμενος υποκείμενος μέσος αριθμός των θανατηφόρων συγκρούσεων τρένων και εκτροχιασμών ανά δισεκατομμύριο τρένο-χιλιομέτρων μειώθηκε από 4,4 το 1990 σε 1,3 το 2011. Ο ERA αναφέρει επίσης ότι: «Παρά τη θετικά μακρόχρονη τάση στους κινδύνους μοιραίων συγκρούσεων τρένων και εκτροχιασμών τις τελευταίες δεκαετίες, τα στοιχεία δείχνουν ότι η διαδικασία ελαττώνεται, ειδικά από το 2004».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου