Συνολικές προβολές σελίδας


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2013

Πνεύμα Θεατρικό: «Mistero Buffo» - από την Ηρώ Μητρούτσικου

Το Διεθνές Πρόγραμμα Υποτροφιών Ίψεν βραβεύει καινοτόμα πρότζεκτ στον τομέα του δράματος και των παραστατικών τεχνών τα οποία δίνουν το έναυσμα για κριτικές συζητήσεις πάνω σε υπαρξιακά και κοινωνιολογικά θέματα που θίγει ο Ίψεν.
Ένα δημιουργικό διήμερο στο Επί Κολωνώ με την Ομάδα σύρμα
  Τις τελευταίες 5 παραστάσεις πραγματοποιεί η ομάδα σύρμα στη Σκηνή Black Box του Επί Κολωνώ με την παράσταση 6 βύσσινα στον κήπο.
(ΣΚ 9+10/2/ ΠΣΚ 15+16+17/02)
Τις τελευταίες δυο ημέρες της παράστασης (16 & 17 Φεβρουαρίου), θα πραγματοποιηθεί Σεμινάριο devise theater (θέατρο της επινόησης ή πώς γεννιέται μια παράσταση) από την ομάδα σύρμα.Οι συμμετέχοντες με τις οδηγίες της ομάδας θα ταξιδέψουν βήμα – βήμα στη διαδικασία στησίματος του "6 βύσσινα στον κήπο".
  Παιχνίδι, συζήτηση και πολύς αυτοσχεδιασμός θα μας πάνε ένα χρόνο πριν, από την πρώτη σύλληψη της παράστασης μέχρι την τελική της μορφή.
Καλούμε το θεατρόφιλο κοινό να συναντηθεί μαζί μας σε έναν “τόπο” που εξερευνήσαμε και αγαπήσαμε πολύ.
  Εισηγητές σεμιναρίου:   Φιλιώ Λούβαρη (Σκηνοθέτης, Χορογράφος) και Νίνα Αδαμοπούλου (Ηθοποιός)
Ημέρες και ώρες σεμιναρίου:
Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2013 (12.30 – 15.30)  & Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013 (10.00 – 13.00)
Χώρος: Σκηνή Black Box στο θέατρο Επί Κολωνώ       Κόστος: 20 ευρώ


 
Μην το χάσετε: κάθε Κυρ. 9.15 μ.μ.  Μέχρι 24/2
Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ, Αλκμήνης 12, 210-3428650


Πνεύμα Θεατρικό     

 
από την Ηρώ Μητρούτσικου
 
Οι Χαλασσοχώρηδες ΠΗΡΑΝ ΠΑΡΑΤΑΣΗ http://www.attikipress.gr/38887/yperoxos-kai-sygxronos-politikos-papadiamanths
 
Μην το χάσετε: κάθε Κυρ. 9.15 μ.μ.  Μέχρι 24/2, 
Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ, Αλκμήνης 12, 210-3428650


«Mistero Buffo» του Ντάριο Φο, επί 2

«Mistero Buffo» του Ντάριο Φο, επί 2

Ο Ντάριο Φο είναι ένας αιρετικός συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης, γνωστός παγκοσμίως, ο οποίος σφράγισε το Ιταλικό θέατρο. Από τη δεκαετία του ’60, που ξεκίνησε, δεν σταμάτησε να τα βάζει με το σύστημα. Το λαϊκό και πολιτικό θέατρό του ήταν μια εναλλακτική πρόταση έξω από τα εμπορικά σχήματα και η μεγάλη του απήχηση δεν βασίστηκε μόνο στην πολιτική δράση ή στην πολιτιστική παράδοση, αλλά και στο αξεπέραστο ταλέντο του ως θεατρίνου. Κλόουν, μίμος, βιρτουόζος κωμικός, ο Φο κινούνταν πίσω από το κείμενο και πέρα από τους συνήθεις κωμικούς αυτοσχεδιασμούς. Άλλωστε, οι αντιδράσεις και οι επεμβάσεις των ίδιων των θεατών τον οδηγούσαν συχνά στην αλλαγή της πορείας της δράσης. Ολόκληρη η δουλειά του, και με την συνδρομή της συντρόφου του στη σκηνή και τη ζωή, Φράνκα Ράμε, είναι βαθιά ποτισμένη από την Ιταλική λαϊκή παράδοση, τα στοιχεία του πλανόδιου μεσαιωνικού θεάτρου, της commedia dell’arte και των λαϊκών αφηγήσεων. Έκανε τη φάρσα και την παντομίμα πανίσχυρα όπλα και, πιστεύοντας στη δύναμη της έκφρασης, ενθάρρυνε τους νεότερους ηθοποιούς να ενεργοποιήσουν το σώμα τους και να το χρησιμοποιήσουν με τρόπο που να προκαλεί τον θεατή. 
Το «Mistero buffo» δεν είναι από τα γνωστά θεατρικά του Ιταλού θεατράνθρωπου. Παρόλα αυτά, από το 1968 που πρωτοπαρουσιάστηκε, έχει μεταφραστεί σε 30 γλώσσες κι έχει παιχτεί σε δεκάδες σκηνές του κόσμου. Πρόκειται για ένα βαθιά πολιτικό έργο, επίκαιρο όσο ποτέ, μια και τα βάζει με την εξουσία και τη διαφθορά, αποκαθιστώντας την αξιοπρέπεια των καταπιεσμένων ταπεινών ανθρώπων.
Μistero buffo σημαίνει Μπουφονικό μυστήριο, δηλαδή Κωμικό μυστήριο. Ο Φο, αντλώντας, για άλλη μια φορά, στοιχεία από την commedia dell’arte (δηλ. το περιπλανώμενο λαϊκό θέατρο του Μεσαίωνα, ένας πρόγονος των δικών μας μπουλουκιών), εμπνεύστηκε από θρησκευτικά δράματα (τα λεγόμενα «Μυστήρια») και με τον τρόπο των γελωτοποιών και των πλανόδιων μπουφόνων, έφτιαξε ένα καινούριο, μοναδικό στην ιστορία, έργο.
Μυστήρια ονομάζονταν τα ιερά δρώμενα, δηλαδή διάφορα σκετς με θρησκευτικό περιεχόμενο που παίζονταν τον Μεσαίωνα. Αυτά οδήγησαν στην επανανακάλυψη του θεάτρου, το οποίο είχε σχεδόν χαθεί μετά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες. Πώς συνέβη αυτή η «ανάσταση» της θεατρικής τέχνης; Εκείνα τα σκοτεινά χρόνια, ο απλός λαός, οι αγράμματοι πιστοί, δηλαδή, δεν είχαν άμεση πρόσβαση στις γραφές και γενικά λίγα καταλάβαιναν κατά την λειτουργία της καθολικής εκκλησίας. Έτσι το εκκλησιαστικό σώμα σκέφτηκε να αρχίσει να αναπαριστά ορισμένα εδάφια της Βίβλου. Ιερείς και καλόγεροι έπαιζαν από την Αγία οικογένεια και τους Αποστόλους, μέχρι αγγέλους και διαβόλους! Αυτό, όπως ήταν αναμενόμενο, είχε τεράστια επιτυχία, ο κόσμος συνέρρεε στην εκκλησία για να δει τα Θρησκευτικά σκετς, τα μυστήρια, και αυτά όλο και μεγάλωναν και επεκτείνονταν, μέχρι που κάποια στιγμή βγήκαν έξω από την εκκλησία, στο προαύλιο της. Σιγά, σιγά άρχισαν να μπαίνουν στα σκετς και άνθρωποι εκτός εκκλησίας: κάθε συντεχνία εργατών ανέλαβε από ένα θέμα: οι ξυλουργοί ανέλαβαν την γέννηση, οι σιδεράδες την κόλαση (που είχε πάντα τρομερή επιτυχία...) κτλ. Αναπάντεχα κωμικές σκηνές ξεπηδούσαν και σιγά, σιγά τα διαβολάκια στην κόλαση παραέγιναν διάβολοι, και η εκκλησία εξόρισε  από τους κόλπους τους τα μυστήρια... Έτσι βγήκαν στις πλατείες, όπου στήνονταν συνήθως σε ημικυκλική διάταξη και αργότερα στους δρόμους, σαν μορφή λιτανείας πάνω σε κάρα. Με το πέρασμα των χρόνων, όταν ο κόσμος είχε αρχίσει να βαριέται πια, τα θρησκευτικά θέματα, άρχισαν να μπαίνουν κι άλλες ιστορίες στο ρεπερτόριο των συντεχνιών και των πλανόδιων θιάσων. Μέχρι τότε οι μόνοι επαγγελματίες θεατρίνοι ήταν οι γελωτοποιοί, οι οποίοι στηλίτευαν τα κακώς κείμενα της σκληρής ζωής της εποχής τους!
 
Στο «MISTERO BUFFO» ο Φο, ο οποίος συχνά χαρακτηρίστηκε ως “σύγχρονος γελωτοποιός”, αντλεί ιστορίες από αυτά τα θρησκευτικά μυστήρια του Μεσαίωνα, αλλά ήρωες του σπονδυλωτού αυτού έργου είναι οι απλοί άνθρωποι που ζουν δίπλα στο θαύμα, την εποχή του Χριστού, οι θεατές του θείου δράματος, οι οποίοι, όμως, παραμένουν ταλαίπωρα πλάσματα. Η αλληγορία και η ποίηση μπλέκονται με τρόπο ανάλαφρο, κωμικό και στοχαστικό. Τα κείμενα του εγχειρήματος αυτού, του χάρισαν, αρκετά χρόνια, αργότερα το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας.
 
Έτσι βλέπουμε την προσπάθεια ενός μεθυσμένου να περιγράψει τί συνέβη στο γάμο της Κανά, χαρτοπαίχτες να βάζουν στοίχημα για το αν ο Ιησούς θα κάνει το θαύμα, ζητιάνους να τρέμουν μην τους λυτρώσει από τις αναπηρίες τους και αναγκαστούν να εργαστούν, μικροπωλητές να εκμεταλλεύονται την κοσμοσυρροή για να πουλήσουν το εμπόρευμα τους, τον Χάροντα να κάνει την εμφάνιση του κατά την διάρκεια του Μυστικού Δείπνου κ.α.

Ο στόχος του έργου όμως, εκτός από το να καταδείξει την ανθρώπινη αδυναμία, είναι να στηλιτεύσει την κατάχρηση εξουσίας, το δογματισμό και τον παραλογισμό της βίας. Στο έργο υπάρχουν πάρα πολλά σκετς, τα οποία δεν είναι δυνατόν να παιχτούν όλα σε μια βραδιά. Ζητούσε, μάλιστα, να μην παίζεται με σκηνικά και κουστούμια, απλά να θριαμβεύει η τέχνη του ηθοποιού! Ο Φο έπαιζε το έργο, μόνος με την γυναίκα του, και διάλεγαν κάθε φορά τί ταίριαζε και συχνά αναπροσάρμοζαν τις σκηνές.
Στα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα η Ιταλική Κρατική τηλεόραση αποφάσισε να μαγνητοσκοπήσει το Mistero Buffo ερμηνευμένο από τον ίδιο τον Φο. Η Παπική εκκλησία αντέδρασε έντονα και ζήτησε να απαγορευτεί η προβολή. Ο Φο ζήτησε να μην καταδικάσουν το έργο του πριν το δουν. Οι καρδινάλιοι της επιτροπής όταν το είδαν δεν κατάφεραν να συγκρατήσουν τα γέλια τους κι έτσι η προβολή των επεισοδίων έγινε κανονικά!
 
 Φέτος, στην Αθήνα, αυτό το έργο παρουσιάζεται από δύο διαφορετικές ομάδες, τον θίασο Επτάρχεια (με πολλά μέλη του παλιού θεάτρου Αμόρε) και τον θίασο Τσιριτζάντζουλες, σε δύο αξιόλογες, αλλά εντελώς διαφορετικές, μεταξύ τους, παραστάσεις, που όμως και οι δύο αποπνέουν ομαδική δουλειά και τηρούν την παράδοση του Φο!
 
 
 
«MISTERO BUFFO» θέατρο ΘΗΣΕΙΟΝ
 
Στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Θωμάς Μοσχόπουλος, κάθε βράδυ θα παρουσιάζονται κι άλλες σκηνές, κάνοντάς τη μοναδική! Έχουν επιλεγεί εννέα ιστορίες του Φο, από τις οποίες παρουσιάζονται έξι κάθε βραδιά. Επίσης, η παρουσίασή τους θα γίνεται με δύο τρόπους: άλλοτε ένας ηθοποιός, σε ρεσιτάλ υποκριτικής, ερμηνεύει όλες τις ιστορίες και άλλοτε ο κάθε ένας ηθοποιός παίζει μία από τις έξι ιστορίες!
Η σκηνοθεσία είναι μινιμαλιστική, σκηνικά, κουστούμια και φωτισμοί δεν υπάρχουν, όπως ζητά και ο Φο, παρά μόνο το κλασσικό καπέλο του γελωτοποιού που το φοράνε όλοι. Ο θίασος είναι συνέχεια επί σκηνής και το τελικό αποτέλεσμα είναι πολύ δυνατό. Τα τραγούδια που ερμηνεύουν ζωντανά, είναι πανέμορφα, και, αν και χιουμοριστικά, παραπέμπουν στον Μεσαίωνα!

Οι ερμηνείες από την νεοσύστατη ομάδα Επτάρχεια (A.Καλαϊτζίδου, Α.Μάσχα, Κ.Μπερικόπουλος, Αργ.Ξάφης, Θ.Τοκάκης, Γ.Χρυσοστόμου) είναι όλες εκπληκτικές∙ Ξεχωρίζει ο Μπερικόπουλος στον ρόλο του μπεκρή, ο Ξάφης με την απλότητά του, καθώς και ο Τοκάκης που προκαλεί αβίαστα το γέλιο!
 

Μια παράσταση που δεν πρέπει να χάσετε και που εγώ θέλω να ξαναδώ!
Παίζεται Δευτερότριτα καθώς και μεταμεσονύκτια τις Παρασκευές.
 
 
 
«Μιστέρο Μπούφο» στο Δυναμό

Οι Τζιριτζάντζουλες είναι μια ομάδα που δημιουργεί χρόνια και πρόσφατα απέκτησε τον δικό της χώρο, το “Δυναμό”, στον Κεραμεικό, ανάμεσα στα θέατρα Βασιλάκου και Παραμυθίας. Ειδικεύονται στο θέατρο δρόμου, τα ακροβατικά και πάντα οι παραστάσεις τους εμπεριέχουν ζωντανή μουσική που παίζεται από τους ίδιους τους ηθοποιούς. Είναι σαν απόγονοι των γελωτοποιών και των παλιάτσων. Χαρακτηριστικό τους: όλες τους οι παραστάσεις έχουν ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟ. Στο τέλος βγάζουν καπέλο και ο καθένας προσφέρει ότι θέλει.
Σε αυτή τους την παράσταση παρουσιάζουν επτά (αν δεν κάνω λάθος) ιστορίες του Φο, σκηνικά πάλι δεν υπάρχουν και οι ηθοποιοί είναι ντυμένοι σαν σύγχρονοι παλιάτσοι. Τρέχουν, τραγουδούν, παίζουν μουσική, διηγούνται με απίστευτη ενέργεια και χαρά και αίσθηση ομάδας! Μια πιο λαϊκή, καθώς και πολύχρωμη παράσταση, σε σχέση με την πιο σοβαρή και ασπρόμαυρη κωμωδία του θεάτρου Θησείον! Σκηνοθέτης ηθοποιός και εμψυχωτής των Τζιριτζάντζουλων ο Μαρίνος Μουζάκης.
Η παράσταση τελειώνει σήμερα. Όσοι δεν καταφέρετε να πάτε, μπορείτε να δείτε από την ίδια ομάδα τη «Νύχτα των Παλιάτσων» που παίζεται εκεί, Δευτερότριτα, για δεύτερη χρονιά, καθώς και κάθε Τετάρτη να παρακολουθείτε στο Δυναμό την κινηματογραφική τσιριλέσχη, όπου προβάλλονται ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, τις οποίες  δίνουν οι ίδιοι οι δημιουργοί τους και δεν μπορεί κανείς να βρει στο βίντεο κλαμπ της γειτονιάς του.
 
 
Η είσοδος είναι ΕΛΕΥΘΕΡΗ, σε όλες τις παραστάσεις και τις προβολές.
“Δυναμό” Παραμυθίας 28-30, Κεραμεικός.
 
 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ  (από προηγούμενα άρθρα):
 
Alarme  Άττις
Βασανίζομαι,  Άβατον
Βρώμικα κόλπα,   Studio Κυψέλης
Δεσποινίς Μαργαρίτα,   Πράξη Επτά Studio
Γυάλινος κόσμος,   Δημήτρης Χορν
10cm up,   Rabbithole
Χαλασοχώρηδες,  Αλκμήνη
Mistero Buffo,  Θησείον
Οδύσσεια,  Εθνικό
Το καβούκι του ελέφαντα, Τρένο στο Ρουφ
Κατσαρίδα,  Αθηνών
Κήπος Στάχτες,  Νεοκλασσικό σπίτι
Λευκές νύχτες / Φόνισσα,   Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας Mια απ' τα γίδια,  Ήβη
Η πόρνη από πάνω,   Σφενδόνη
I am my own wife  104
Βυσσινόκηπος/ Η ρομαντική ιστορία,  Θέατρο Νέου Κόσμου
Η τρυφερή σου Μολότωφ,  Ακαδήμεια
Κίεβο,  Επί Κολωνώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου